HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Column: Polderen werkt alleen met mooi weer, nu faalt Nederland volkomen in crisisbeheersing

January 29, 2021
Column Trouw Rob de Wijk

Tot ergernis van andere landen kwam het kabinet-Rutte vorig jaar met een ‘intelligente lockdown’. De boodschap was duidelijk: in de strijd tegen Covid-19 doen wij Nederlanders het goed en jullie doen het fout. Wat het aantal besmettingen betreft, scoorde Nederland in die tijd niet echt goed. Maar de economische klap was in dit land inderdaad minder dan in de rest van Europa.

Nu is het gebeurd met Nederland gidsland. Onze vaccinatiestrategie is een ramp. We zitten in de top van het aantal besmettingen en sociale onlusten. Een blik op de internationale berichtgeving is voldoende om te zien dat het buitenland met stijgende verbazing naar ons kijkt.

In de talloze videoconferenties waaraan ik deelneem komt Nederland naar mijn smaak te vaak aan de orde. Dat begon al in de aanloop naar de Europese top van juli vorig jaar. Toen verzette Nederland zich met hand en tand tegen gezamenlijke leningen en giften voor de zwaarst getroffen landen en werden vooral de Italianen ongehoord geschoffeerd. In Nederland is deze episode allang vergeten, maar dat geldt niet voor het buitenland. Dat verklaart waarom met verbazing en leedvermaak naar het huidige geworstel met Covid-19 wordt gekeken.

Het systeem wordt technocratisch en ingewikkeld

De verklaring van dit falen is dat het Nederlandse systeem van polderen alleen met mooi weer werkt. Polderen is in de loop van de tijd verworden tot het regelen van deelbelangen van politieke partijen, groepen in de samenleving en lobbyclubs. Om al die belangetjes een plek te geven wordt het systeem technocratisch en ingewikkeld en snapt niemand meer hoe we wat willen bereiken. In crisistijd loopt het dan van de rails. Dit wordt versterkt door de bewuste keuze van opeenvolgende kabinetten om te decentraliseren en af te zien van een sturende rol tijdens crises. Het voortouw ligt bij de veiligheidsregio’s, maar die zijn blijkens een recente evaluatie van de Wet op de veiligheidsregio’s niet ingericht op samenwerking, terwijl dat bij landelijke crises noodzakelijk is.

Je mist een beetje de centrale, militaire aansturing, verzuchtte Diederik Gommers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care, aan het begin van de crisis. Minister Hugo de Jonge beklaagde zich in NRC Handelsblad (27 november 2020) dat het beheersen van de crisis van improvisatie aan elkaar hangt en dat centrale regie bijna onmogelijk is.

Dat krijg je in een land waar regeren niet langer leiden is, maar het vooral gaat om het regisseren van deelbelangen. Kennis en ervaring spelen daarbij een steeds kleinere rol.

De lessen zijn genegeerd

Zo heeft de Kamer nooit behoorlijk over pandemieën gediscussieerd, terwijl die door de risicobeoordelingen van het kabinet als de grootste bedreiging werden gezien. Tussen 2011 en 2018 braken in 172 landen ongeveer 1500 pandemieën en epidemieën uit, maar de lessen zijn door beleidsmakers genegeerd. Economische chaos en toename van het aantal zelfmoorden zijn bekende fenomenen. De NCTV waarschuwde in oktober nog voor opstanden, aangejaagd door de sociale media.

Als het vervolgens fout gaat, begint het zwartepieten en berijdt iedereen zijn eigen stokpaardje. Links geeft het neoliberalisme en bezuinigingen de schuld, rechts de massa-immigratie en lage straffen. De echte reden is dat door politieke nalatigheid een bestuurlijk systeem is geschapen waarmee geen crisis kan worden opgelost. 

Rob de Wijk, Trouw, 28 januari 2021

Rob de Wijk is hoogleraar internationale relaties en veiligheid aan de Universiteit Leiden en oprichter van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies (HCSS). Hij schrijft wekelijks over internationale verhoudingen. Lees zijn columns hier terug. 

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Rob de Wijk

Related News

Related Content

Column: Polderen werkt niet in een crisis, maar dat dringt niet door in Nederland
Column: Met zijn dwarse instelling in de EU schiet Nederland zichzelf in de voet
EenVandaag | Paul van Hooft: ‘Diplomatie doe je niet alleen met vrienden’

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: NL ARMS | Deterrence in the 21st Century: Insights from Theory and Practice Link to: NL ARMS | Deterrence in the 21st Century: Insights from Theory and Practice NL ARMS | Deterrence in the 21st Century: Insights from Theory and Practice Link to: HCSS Digest | Week 4 Link to: HCSS Digest | Week 4 Week 4 - HCSS DigestHCSS Digest | Week 4
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!