HCSS
  • Home
  • Research
    • Research
      • All Publications
    • Trending Topics
      • China in a Changing World Order
      • Climate & Security
      • Cyber Policy and Resilience
      • Energy & Raw Materials
      • Europe in the Indo-Pacific Hub
      • Hybrid Threats
      • Initiative on the Future of Transatlantic Relations
      • RuBase: Knowledge base on Russia
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Strategic Stability: Deterrence and Arms Control
    • All Research Topics
      • Defence and International Security
      • Global Power Shifts
      • Governance and International Organization
      • National Security Strategy
      • Technology & Innovation
      • Strategic Monitor
      • Cyber Policy and Resilience
      • The Climate Security Nexus
      • Critical Materials, Minerals and Metals
      • Natural Resources and Food Security
      • Sustainability and the Energy Transition
      • Terrorism Piracy & Crime
      • International Trade and Competition
    • Special Projects
      • Crowds & Machines
      • Energy Storage in Transition
      • Influencing Human Behaviour
      • The Future of European Strategy
      • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • IMCCS
      • Robotic and Autonomous Systems
      • The New Space Era
      • Water, Peace & Security (WPS)
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Events
    • HCSS Digest
    • Podcasts
  • HCSS Datalab
    • Climate Security Risk Monitor
    • Cyber Arms Watch
    • Dutch Foreign Relations Index
  • Services
    • Strategic Capability gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School
  • About Us
    • Experts
    • Contact
    • Subscribe to our Newsletter
    • Press & Media Inquiries
    • Jobs & Internships
    • Partners & Clients
    • Global Futures Foundation
  • Search
  • Menu Menu

News

Nederland offert zijn vrijheid op het altaar der controle (NL)

June 6, 2008

 Nederland tapland. Kennelijk bevinden zich op Nederlands grondgebied meer dan in enig ander land terroristen, criminelen en lieden die anderszins een bedreiging voor de nationale veiligheid vormen. Anders kan ik niet verklaren waarom Nederland koploper is in het aantal telefoontaps.

Minister Ernst Hirsch Ballin meldde dat de politie in de tweede helft van het vorig jaar 12.491 telefoonnummers afluisterde en dat er 1681 taps per dag werden uitgevoerd. Let wel, dat zijn slechts de taps van de politie. De inlichtingendiensten vallen hier buiten. Hoeveel ambtenaren zijn nodig om al die informatie in hanteerbare rapportages aan de autoriteiten te presenteren, vraag ik mij dan af. En zijn die autoriteiten vervolgens wel in staat om die enorme hoeveelheid informatie te verwerken?

In de Verenigde Staten werden in een heel jaar 2208 telefoons afgetapt. Wat in de Verenigde Staten gebeurt, wordt hier vaak afgedaan als ’Amerikaanse toestanden’. Zou dat ook voor het aantal telefoontaps gelden? Of is onze nationale veiligheid daadwerkelijk in het geding en zijn die taps hard nodig? Ik heb mijn twijfels.

Wat ik wel weet is dat het uiterst verontrustend is dat er nauwelijks een debat plaatsvindt over de voortdurende aantasting van onze privacy en dat geen politicus aangeeft of de draconische maatregelen daadwerkelijk onze veiligheid vergroten. In de VS staat privacy wel hoog op de agenda. In 2003 werd de Patriot Act van kracht, die een direct gevolg was van de aanslagen van 11 september 2001. De wet verruimde de mogelijkheid voor de overheid om informatie te vergaren ten behoeve van de terrorismebestrijding. De Amerikanen discussieerden hevig over de wet. De kritiek spitste zich toe op de aantasting van de privacy. Om die reden was de wet tijdelijk en eind 2005 stemde de senaat tegen verlenging, hoewel elementen van de wet via andere wet- en regelgeving behouden bleven. Het felle debat over de aantasting van de privacy dat destijds in de Verenigde Staten werd gevoerd en het feit dat de Patriot Act als een bedreiging voor de vrijheid van de burger werd gezien, mis ik in ons land ten enen male. Ongeveer tegelijk met Hirsch Ballins openbaarmaking van het aantal taps kwam het bericht dat treinen van camera’s worden voorzien om de veiligheid van de mensen te vergroten. En weer ontstond er geen debat. Dat gebeurde ook al niet naar aanleiding van het cumulatieve effect van de antiterrorismewetgeving. Bevoegdheden zijn verruimd en een ’aanwijzing’ in plaats van een ’redelijk vermoeden’ is voldoende om preventief in actie te komen.

Vrees voor aantasting van de privacy wordt vaak afgedaan met de mededeling dat als je niets fout doet, je ook niets te vrezen hebt. Dat is een drogreden. De afgelopen jaren is het politieke landschap onherkenbaar veranderd. Populisme en intolerantie zijn gemeengoed geworden. Twintig jaar geleden had niemand kunnen voorspellen dat het anno 2008 voorbij zou zijn met onze wereldberoemde tolerantie en dat Nederland een naar binnen gerichte natie zou zijn geworden met angst voor vreemdelingen en voor een snel veranderende wereld. Betekent dit dat er een reëel risico is dat populisme en intolerantie verder doorschieten en dat onze privacy verder wordt aangetast omdat we afstevenen op een controlestaat? Ik wil het niet helemaal uitsluiten. Want het meest verontrustend is dat niemand het iets lijkt te interesseren. Het uitblijven van een maatschappelijk debat dat duidt op onverschilligheid. Daarom kom ik er zo langzamerhand achter dat die beroemde tolerantie van de Nederlander helemaal geen tolerantie was, maar gewoon desinteresse. Daardoor kunnen de inperkers van onze privacy hun gang gaan en loopt onze vrijheid uiteindelijk gevaar. En daarmee sterft een belangrijke democratische verworvenheid.

Trouw

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

  1. Dit jaar wordt het jaar van de waarheid voor Nederland en Europa
  2. Laura Birkman bij Bureau Buitenland: Ook in het poolgebied nemen de spanningen tussen Rusland en het Westen toe
  3. Tim Sweijs en Patrick Bolder in Het Nieuwsblad: Van snelle overwinning tot opmars naar het westen: de vijf mogelijke scenario’s voor het vervolg van de oorlog

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Terms & Conditions (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Burmese leiders horen voor het hof in Den Haag (NL)Olietekort brengt stagflatie en crisis in China naderbij (NL)
    Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!