HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

OPEC-akkoord historisch, maar niet onverwacht

October 11, 2016

‘Historisch’ werd het akkoord van de OPEC-landen genoemd toen na acht jaar werd besloten om de productie te verminderen in een poging de prijs op te krikken. Misschien historisch, maar niet onverwacht. Want landen als Saoedi-Arabië zijn hard getroffen door de te lage olieprijzen. Zo ernstig zelfs dat het IMF precies een jaar geleden voorspelde dat bij ongewijzigd beleid het Koninkrijk binnen vijf jaar failliet zou zijn. Het land beschikte op dat moment voor $ 654,5 miljard aan valutareserves. Een groot bedrag dat er in hoog tempo doorheen werd gejaagd. Soms aan foute dingen. Eerder dat jaar werd $ 32 miljard besteed aan een kroningsfeestje voor koning Salman. De oorlog in Jemen kost ook een lieve duit en het defensiebudget bedraagt inmiddels meer dan $ 80 miljard.

Ik heb er al vaker op gewezen dat het voor autocratieën en dictaturen die sterk van olie- en gasexporten afhankelijk zijn, steeds moeilijker wordt om onlusten onder de bevolking af te kopen als de prijs daalt. Precies dit gebeurt nu. Inmiddels is de olieprijs naar ongeveer $ 50 per vat opgekrabbeld, maar dat is nog steeds ver beneden de prijs die sommige landen nodig hebben om de begroting sluitend te krijgen. Voor veel landen, met inbegrip van Saoedi-Arabië en Rusland ligt die boven de $ 100 per vat. Natuurlijk zijn er inmiddels overal draconische bezuinigingen doorgevoerd, maar dit laat onverlet dat, om met Paul van Vliet te spreken, er geen leuke dingen meer voor de mensen kunnen worden gedaan.

De positie van Iran is opmerkelijk. Dit OPEC-lid bedong een uitzondering op de productiebeperking waardoor de deal mogelijk werd. Dit betekent dat de vijandschap met Saoedi-Arabië even opzij is gezet en dat de controverses over de strijd in Syrië en Jemen werden bevroren. Tegelijkertijd vraagt president Rouhani andere landen met de deal mee te gaan. Zo niet, dan gaat de prijs alsnog niet omhoog.

In een telefoongesprek vroeg hij zijn Venezolaanse collega Maduro het OPEC-plan te steunen om zo de markt te stabiliseren. Het gevolg was dat de prijzen met 1 procent stegen. Ook niet-OPEC-lid Rusland lijkt nu in de productiebeperking mee te gaan, maar alleen als meer niet-OPEC-leden volgen.

De Iraanse houding is niet verbazingwekkend. Het land is hard door de sancties van de afgelopen jaren getroffen en kan er alleen door een combinatie van hoge prijs en hoge productie bovenop komen. Venezuela is door de lage olieprijzen feitelijk failliet gegaan en Rusland wordt steeds meer geconfronteerd met sociale onlusten die alleen met meer geld te beteugelen zijn.

Pas in november komt er meer duidelijkheid, want dan besluiten de OPEC-landen definitief over de productie. Het lijkt zeker dat er weer een tijd aanbreekt waarin landen als Saoedi-Arabië de markt gaan bepalen. Goed voor wankele landen, slecht voor de consument aan de pomp.

Dit artikel is gepubliceerd op Energiepodium.nl

Photo credit: Paul Lowry via Foter.com / CC BY

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Rob de Wijk

Related News

Related Content

Column Rob de Wijk: Oekraïne kan deze oorlog niet winnen, maar winnen was niet de bedoeling van Biden
Column: Polderen werkt niet in een crisis, maar dat dringt niet door in Nederland
Column: Ik wil een beter mens worden, maar met Kerst nog even niet

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Eigen gang gaan, kan niet straffeloos Link to: Eigen gang gaan, kan niet straffeloos Eigen gang gaan, kan niet straffeloos Link to: Bureau Buitenland: Botsing met Rusland Link to: Bureau Buitenland: Botsing met Rusland Bureau Buitenland: Botsing met Rusland
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!