HCSS
  • Home
  • Research
    • Research
      • All Publications
    • Trending Topics
      • China in a Changing World Order
      • Climate & Security
      • Cyber Policy and Resilience
      • Energy & Natural Resources
      • Europe in the Indo-Pacific Hub
      • Initiative on the Future of Transatlantic Relations
      • Knowledge base on Russia: RuBase
      • PROGRESS / Strategic Monitor
    • All Research Topics
      • Defence and International Security
      • Global Power Shifts
      • Governance and International Organization
      • National Security Strategy
      • Technology & Innovation
      • The Indo-Pacific
      • Strategic Monitor
      • Cyber Policy and Resilience
      • The Climate Security Nexus
      • Critical Materials, Minerals and Metals
      • Natural Resources and Food Security
      • Sustainibility and the Energy Transition
      • Terrorism Piracy & Crime
      • International Trade and Competition
    • Special Projects
      • Crowds & Machines
      • Deterrence for Small and Middle Powers
      • Energy Storage in Transition
      • The Future of European Strategy
      • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • IMCCS
      • Robotic and Autonomous Systems
      • The New Space Era
      • Water, Peace & Security (WPS)
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Events
    • HCSS Digest
    • Podcasts
  • HCSS Datalab
    • Climate Security Risk Monitor
    • Cyber Arms Watch
  • Services
    • Strategic Capability gaming
    • Studio HCSS
    • Online Cyber Security School
      • About
      • Cyber Resilience Game
      • 2021 Challenges
      • Program 2021
      • Organizers
      • FAQ
      • Apply
      • 2021 Edition
  • About Us
    • Experts
    • Contact
    • Press & Media Inquiries
    • Jobs
    • Partners & Clients
    • Global Futures Foundation
  • Search
  • Menu Menu

News

Column: Sancties tegen China raken niet wie ze moeten raken

June 4, 2021
Column Trouw Rob de Wijk

Nadat de EU afgelopen maart in reactie op de mensenrechtenschendingen tegen de Oeigoeren China sancties oplegde, sloeg China terug. Parlementariërs, onder wie D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma, mogen het land niet meer in. Daarnaast werden in de EU twee instituten getroffen.

Weinigen lagen er wakker van. Dat gold ook voor de sancties die de EU oplegde. Al die sancties waren hoofdzakelijk symbolisch. Vervelend voor de mensen die het betreft, maar landen worden niet getroffen. En het lot van de Oeigoeren wordt er niet beter door. Minder symbolisch is het recente Brusselse besluit om het door China zo gewenste investeringspact in de ijskast te zetten. Dit pact moet over en weer tot betere markttoegang leiden en was voor beide partijen economisch voordelig.

Na het wederrechtelijk aan de grond zetten van het toestel van Ryanair in Wit-Rusland kondigden zowel de Verenigde Staten als de EU sancties aan. De EU verbood Wit-Russische maatschappijen op Europese bestemmingen te vliegen en broedde op verdere maatregelen. President Biden zette personen uit de entourage van potentaat Loekasjenko op de sanctielijst.

Ik hoorde minister van buitenlandse zaken Sigrid Kaag zeggen dat al die sancties misschien een zetje ­waren om dissident Roman Protasevitsj vrij te laten. Ik denk niet dat Kaag daar zelf in gelooft.

Door sancties getroffen landen hebben vrijwel altijd een achterdeurtje

Dat brengt me op de vraag wat sancties meer zijn dan een signaal van ongenoegen. Over de ­effectiviteit van strafmaatregelen zijn boeken vol geschreven. De conclusie is iedere keer: slechts een heel klein percentage heeft tot het gewenste ­effect geleid. Door sancties getroffen landen hebben vrijwel altijd een achterdeurtje naar gelijkgestemde landen om een deel van de effecten teniet te doen. Daarom hebben Noord-­Korea en Iran nog steeds niet echt ingebonden.

Loekasjenko heeft ook zo’n achterdeurtje. Daags na het drama met het Ryanair-toestel beloofde president Poetin in Sotsji zijn Wit-Russische ambtsgenoot 500 miljoen dollar aan leningen. Dat is onderdeel van een pakket van 1,5 miljard dollar om het land ‘te stabiliseren’ na de grote protesten van vorig jaar tegen Loekasjenko. Dat zo een deel van het effect van de sancties teniet kan worden gedaan lijkt mij duidelijk.

De lening kwam uit een land dat zelf door sancties wordt getroffen. De meeste stammen uit de tijd van de Oekraïnecrisis en de annexatie van de Krim in 2014. In een recente studie concludeerde de Amerikaanse denktank Atlantic Council verrassend dat die sancties behoorlijk effectief zijn. Sinds 2004 staat de Russische economie vrijwel stil, terwijl 2,5 tot 3 procent groei was voorspeld. Daardoor loopt Rusland jaarlijks 50 miljard dollar mis. Dat het land economisch niet ten ondergaat, komt hoofdzakelijk door goed financieel beheer.

Ik heb moeite met deze definitie van succes. Het economisch treffen kon nooit doel op zich zijn, want sancties moesten Rusland dwingen de strijd in oostelijk Oekraïne te staken en de Krim terug te gegeven.

In Wit-Rusland zullen sancties hetzelfde effect hebben. De economie wordt geraakt, de Loekasjenko-clan wordt getroffen, de dissidenten komen niet vrij en nieuwe luchtpiraterij wordt er niet door afgeschrikt.

Sancties blijven daarmee een uitdrukking van ongenoegen en hebben niet het resultaat dat politici ons ­beloven.

Rob de Wijk, Trouw, 4 juni 2021

Rob de Wijk is hoogleraar internationale relaties en veiligheid aan de Universiteit Leiden en oprichter van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies (HCSS). Hij schrijft wekelijks over internationale verhoudingen. Lees zijn columns hier terug.

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Rob de Wijk

Related News

Related Content

  1. Podcast: De EU moet Belarus genadeloos hard afstraffen
  2. Neighbours sound alarm as Belarus pushes ahead with nuclear power plant despite safety fears
  3. Belarus nuclear plant: a disaster waiting to happen

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Terms & Conditions (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Responsible Disclosure Policy

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Column: De Geopolitieke strijd rond Nord Stream 2HCSS DigestHCSS Digest | Week 22
    Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!