HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Column: Grote ambities bij het nieuwe kabinet, maar er zijn andere landen en meer geld voor nodig

December 17, 2021

Vol verwachting sloeg ik woensdagmiddag het regeerakkoord van Rutte IV open. Zou er een meer strategische kijk op Nederland in staan? Strategie is wel handig om de komende jaren schadevrij door te komen.

Schade is de afgelopen jaren voldoende aangericht. Ook nu nog. De prijsexplosie van gas is onder meer het gevolg van de bewuste keuze om het dichtdraaien van de Groningse gaskraan niet te compenseren met gaswinning elders. En de bewuste keuze om de markt zijn gang te laten gaan en geen eisen te stellen aan de gasvoorraden in dit land. Het gevolg is dat we meer afhankelijk van Rusland zijn geworden. Nu we met Moskou ruzie krijgen, loopt de hele gasvoorziening gevaar.

Toch weigert premier Rutte tot chagrijn van Duitsland en Frankrijk deel te nemen aan elke top tussen de EU en Poetin. Maar praten moet, nu de spanning rond Oekraïne oploopt en de kwestie Wit-Rusland onze kwetsbaarheid heeft benadrukt. Het onvermogen het gesprek aan te gaan telt op bij de aversie tegen Nederland die in de zuidelijke landen ontstond tijdens de uitbraak van Covid-19. Dat leverde in het zuiden kwalificaties op als ‘de rotte plek van Europa’.

We kunnen niet altijd op Amerika rekenen

Rot is zeker defensie. De krijgsmacht staat op omvallen, terwijl Nederland medeverantwoordelijk is voor de bescherming van de Baltische landen en overal vrede en stabiliteit wil brengen.

Brengt het regeerakkoord hierin verandering? In de inleiding is het buitenland vergeten en gaat het vooral om het terugwinnen van het vertrouwen in de Nederlandse politiek. Pas in het laatste hoofdstuk kijken we over de grens. In dit slotstuk staan de gebruikelijke idealistische, maar onhaalbare doelen, zoals het streven naar een kernwapenvrije wereld en de ambitie om overal ter wereld de mensenrechten te bevorderen. Maar over het algemeen ademt het enig realisme.

Het kabinet wil een voorstrekkersrol spelen bij het aanpakken van de grote uitdagingen; van klimaatverandering tot het bestrijden van ongelijkheid. En het wil onze welvaart en veiligheid beschermen die door China en Rusland worden bedreigd.

Interessant is daarom het idee van een Europese Veiligheidsraad om gezamenlijk, mogelijk met de Britten, de grote dreigingen te kunnen aanpakken. Daarmee erkent het kabinet impliciet dat we niet altijd op Amerika kunnen rekenen.

Nederland als betrouwbare partner

Hoopgevend is dat de Europese Unie een centrale rol krijgt toebedeeld. De Unie zelf moet minder kwetsbaar, dus industrieel autonomer en innovatiever worden. De aandacht voor de Westelijke Balkan is een verademing. Als we daar niet mee samenwerken, keren die landen zich van ons af en vallen ze in de armen van China.

Wat defensie betreft lijkt het denken in Den Haag een beetje te zijn opgeschoven van vredesoperaties naar de bescherming van de eigen regio in Navo-verband. Dat dit een complete verbouwing van de krijgsmacht eist wordt niet gezegd. Ook niet of de drie miljard euro die daarvoor extra is uitgetrokken, voldoende is. Ik vrees van niet.

Kortom, iets meer Europa en een klein beetje meer defensie. Ik ben tegenwoordig al gauw tevreden, ook al weet ik nog steeds niet hoe dit kabinet ons land in het nieuwe geopolitieke spel wil positioneren. Want ik lees geen woord over Nederland als betrouwbare partner die andere landen nodig heeft om al die grote ambities waar te maken.

Rob de Wijk is hoogleraar internationale relaties en veiligheid aan de Universiteit Leiden en oprichter van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies (HCSS). Hij schrijft wekelijks over internationale verhoudingen. Lees zijn columns hier terug.

Bron: Trouw.nl

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Rob de Wijk

Related News

Related Content

Column Rob de Wijk: Staakt-het-vuren in Libanon betekent niet dat er nu ook kansen voor Gaza zijn
Column Energiepodium: Wij weten hoe het moet
Column Nieuwe Oogst: ‘AI en landbouw; veel is nog toekomstmuziek, maar de weg is helder’

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Experts: kabinet kan levering gas deze winter niet garanderen Link to: Experts: kabinet kan levering gas deze winter niet garanderen Experts: kabinet kan levering gas deze winter niet garanderen Link to: HCSS Digest | Week 50 Link to: HCSS Digest | Week 50 HCSS Digest | Week 50
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!