HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Bescheiden Zweeds EU voorzitterschap?

January 4, 2023

Zweden bezet het roterende EU voorzitterschap in de eerste helft van 2023. Dat betekent minder dan voorheen omdat de Europese Raad van regeringsleiders al een vaste voorzitter heeft, nu Charles Michel. Maar tal van andere gremia in de EU worden in deze periode door Zweedse ministers en diplomaten voorgezeten. Dat geeft Zweden de kans om bepaalde accenten te zetten. Niet dat die ruimte heel groot is want het overgrote deel van de onderwerpen op de Europese agenda staat gewoon vast in het licht van de continuïteit, zoals de steun aan Oekraïne, de energie transitie, de Green Deal, de verdere ontwikkeling van de interne markt en de verdediging van de democratische waarden.

Interessanter is te kijken hoe Zweden zich verhoudt tot de Europese Unie als politiek verbond van de lidstaten, zeker nu Zweden ook het lidmaatschap van de NAVO heeft aangevraagd. Traditioneel is Zweden nogal afkerig geweest van de EU als politiek project van de lidstaten, zoals de zes oprichters van wat nu de EU is ooit hadden beoogd, namelijk een politiek verbond dat oorlog tussen de Europese landen, met name Duitsland en Frankrijk, voorgoed moest uitbannen. Voor landen als Zweden ( en ook het VK en Denemarken) was de EU vooral en eigenlijk uitsluitend de interne markt waar Zweedse goederen en diensten konden worden afgezet. En waar men liever geen andere buitenlanders zoals Duitsers over de vloer had die buitenhuisjes zouden kopen en geen respect zouden hebben voor het recht van overpad en het beheerst vrij plukken van fruit op het platteland.

Zweden hield alle zaken uit Brussel die meer politieke integratie beoogden steevast tegen, met als meest opvallende het niet willen overgaan tot de Euro als gemeenschappelijke munt. Zweden zag oorspronkelijk de toetreding tot de EU in 1995 zelfs als een teruggang in en een verkleining van zijn internationale status van morele supermacht en leidend in de beweging van niet-gebonden landen. Na de implosie van de Sovjet-Unie was echter de enige geopolitieke optie voor Zweden zijn heil te zoeken bij de EU, maar wel met enige tegenzin.

Door de oorlog in Oekraïne heeft zich een ommezwaai voltrokken. Het lidmaatschap van de NAVO moet de bescherming van het kwetsbare Zweden verbeteren. Ook zoekt Zweden binnen de EU minder de permanente uitzonderingen op, beroept zich minder op zijn eigen superieur geachte Zweedse model en zoekt meer de aansluiting bij het bestaande Europese beleid, zij het nog steeds met een laag profiel. Want de Europese Unie is in Zweden nog steeds niet erg populair. Maar als Zweden nu lid wordt van de NAVO, komt dan toch ook de mogelijke toetreding tot de Euro dichterbij?

Kees van Rij
Strategisch adviseur internationale zaken HCSS

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Kees van Rij

Related News

Related Content

Han ten Broeke bij Op 1: over de mogelijke toetreding van Zweden en Finland tot de NAVO
Kees van Rij joins HCSS as Strategic Advisor International Affairs
Column Trouw Rob de Wijk
Column: Navo-lidmaatschap van Oekraïne sluit ik niet uit

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Nieuw rapport: Hoe moet Rusland worden afgeschrikt? Link to: Nieuw rapport: Hoe moet Rusland worden afgeschrikt? Nieuw rapport: Hoe moet Rusland worden afgeschrikt? Link to: Opinie: We moeten leren leven met een nieuwe gaswereld Link to: Opinie: We moeten leren leven met een nieuwe gaswereld Opinie: We moeten leren leven met een nieuwe gaswereld
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!