HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Vooruit, op naar een kabinet van technocraten (NL)

March 12, 2010

„Ik ben voor de moslimterreur gevlucht uit een land waar vrouwen worden opgepakt die geen hoofddoekjes willen dragen. En nu dreigt in Almere het omgekeerde. Wat is het verschil?” Dit vroeg een goed ingeburgerde, maatschappelijk succesvolle Iraanse vluchteling aan mij. Als hij dit politieke klimaat had kunnen voorzien, was hij dan ook naar Nederland gekomen? „Ik denk van niet”, zei hij, „want mijn leven en dat van mijn Nederlandse vrouw en kinderen worden in dit land steeds moeilijker”.

Het is tekenend voor de polarisatie in ons land: tussen allochtonen en autochtonen; tussen links en rechts; tussen de burger en de elite en tussen de generaties over de prijs van vergrijzing en kredietcrisis. Populisten wakkeren het vuurtje aan en Wilders zegt de Fortuynrevolutie te willen afmaken. Eindelijk: het woord ’revolutie’ is gevallen. Als ik een vergelijking maak met ontwikkelingen in andere landen heb ik inderdaad het gevoel dat wij in een voor democratieën unieke prerevolutionaire fase zitten. Hoewel: Denemarken, Oostenrijk, Frankrijk en België zijn ons voorgegaan.

Door het gebrek aan politieke legitimiteit is de democratische onttakeling een snel voortwoekerend gezwel in de hele Westerse wereld. Zelfs de Verenigde Staten zijn bijkans onbestuurbaar door het gepolariseerde Congres en de tea party beweging; een burgerbeweging die de Republikeinen dwingt overal nee op te zeggen.

Hoe verder? Aanpassing van het democratische stelsel zal niet helpen. Kijk naar de financiële crises. Het mondiale financiële stelsel is niet intrinsiek verrot. Nee, het is de hebzucht en incompetentie van de sleutelspelers die het stelsel naar de afgrond hebben geleid. Vandaar de roep om sterke toezichthouders.

Zo is het ook met onze democratie. Aan het stelsel mankeert niets; wel aan de sleutelspelers. Ministers en staatssecretarissen hebben nauwelijks gezag en gaan samen met de politieke toezichthouder, het parlement, ten onder in rellen die door de media worden geëxploiteerd of veroorzaakt. Dat de legitimiteit zo wordt aangetast hoeft geen betoog. Vandaar de roep om sterke leiders.

Politieke gelukzoekers of populisten hebben ook geen oplossingen en vergaren macht voor het bereiken van onduidelijke doelstellingen door bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten. In de ontluikende democratieën op de Balkan, in Afrika en Zuid Amerika was populisme en het creëren van tegenstellingen en vijandbeelden een beproefde methode om via democratische verkiezingen sterke mannen aan de macht te brengen die orde op zaken zeggen te stellen, maar die de puinhoop alleen maar groter maken. Hoe een Fortuynrevolutie met twintig procent van de stemmen moet worden voltooid is mij een raadsel, behalve als het politieke systeem implodeert.

Wat moet de traditionele politiek hiermee? Zichzelf opnieuw uitvinden en gezag herwinnen, zou ik zeggen. Dat kan door te depolitiseren en te ’onthypen’. Stel straks een kabinet samen van relatief onbekende technocraten, die weliswaar door hun partij zijn voorgedragen, maar zich niet echt als politici gedragen.

De belangrijkste eisen voor toekomstige ministers zijn bindend vermogen, op kennis gebaseerd authentiek leiderschap, en ongevoeligheid voor hypes en politiek gemillimeter. Zo’n ploeg moet samen door een deur kunnen en gaat met een flinterdun regeerprogramma aan de slag waarin slechts afspraken worden gemaakt over prioriteiten. Prioriteit nummer 1 is ons door de crisis loodsen. De Kamer dient dan vooral te debatteren over de vraag of de kabinetsvoorstellen bijdragen aan die doelstelling. Het feit dat Nederland door coalities van vier of vijf partijen moet worden geregeerd maakt deze aanpak extra noodzakelijk.

Trouw

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

Strategische Monitor 2021 (NL)
Joris Teer | Rondetafelgesprek over invasie van Taiwan voor de Tweede Kamer Commissie voor Buitenlandse Zaken
Jilles van den Beukel in NRC: Een boycot op Russische olie, dat gaat vooral Oost-Europa voelen

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Poetin zet zijn gas in om Europese landen te verdelen (NL) Link to: Poetin zet zijn gas in om Europese landen te verdelen (NL) Poetin zet zijn gas in om Europese landen te verdelen (NL) Link to: Europa helpt de tegenstanders van Obama (NL) Link to: Europa helpt de tegenstanders van Obama (NL) Europa helpt de tegenstanders van Obama (NL)
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!