HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Visionair kabinet moet impopulaire boodschap zien te verkopen

September 19, 2012

Dit roept de vraag op of die politici de komende uitdagingen überhaupt aankunnen. Allereerst denk ik dan aan de opkomst van landen als China die gepaard gaat met fundamentele mondiale economische herschikking en burenruzies over grondstoffen en handelsbelangen.

Machtsverschuivingen zijn verschuivingen in economische macht. Alleen als de verliezers, westerse landen dus, zich aanpassen, kunnen ze hun welvaart en veiligheid behouden. Die aanpassing is de cruciale uitdaging waarvoor ook ons komende kabinet staat.

Mooi is dat Nederland gestegen is naar een vijfde plaats op de ranglijst van het World Economic Forum van meest concurrerende economieën. Dit zegt echter niets over de toekomst. De kracht van een land zit niet alleen in productiviteit en creativiteit, maar vooral in innovatie. Helaas loopt Nederland zwaar achter met investeren in innovatie, dus in de kenniseconomie. Maar ook lijkt te worden ontkend dat Nederland onderdeel is van een complexer wordende wereld waarin alles met alles samenhangt. Wat dat betreft heeft de financiële crisis ons met de neus op de feiten gedrukt.

De oude politiek, vooral de PVV, wil de grenzen sluiten, maar vergeet dat de grootste grensoverschrijdende bedreiging zit in het internet, dat cruciaal voor onze welvaart is. Tegelijkertijd zijn kritische infrastructuur, zoals banken en elektriciteitsnetwerken, doelwitten die kwetsbaar zijn voor cyberaanvallen. Wat dat betreft ligt de aanval op DigiNotar, waardoor de overheidswebsites onveilig werden, nog vers in het geheugen. Of wil de oude politiek Nederland loskoppelen van het internet? Zelfs in Syrië lukte dat niet. Tot slot delen regeringen hun macht steeds meer met anderen, van Greenpeace tot de financiële markten.

Nieuwe politiek begint met de erkenning dat Nederland aan dit alles niks kan veranderen, maar zijn welvaart en veiligheid alleen kan beschermen door slim in te spelen op die complexe wereld met zijn opkomende economieën, internet en machtige niet-statelijke spelers.

Dat kan door terug te grijpen op een belangrijke traditie: onze inspanningen om met sterke internationale instituties, internationaal recht en slimme, constructieve voorstellen stabiliteit in een toenemend instabiele wereld te creëren. En ja, daar hoort ook een vorm van Europese politieke unie bij. Stabiliteit is voor onze economie even belangrijk als investeren in innovatie.

Tegelijkertijd erken ik dat de nieuw te vormen regering in een spagaat zit: deze nieuwe politiek staat haaks op een toenemend ontevreden, hedonistisch, gedesinformeerd en politiek en maatschappelijk afgehaakt electoraat dat zich steeds meer van de buitenwereld afkeert.

Het vereist moed om dat morrende electoraat te vertellen dat er grote opofferingen worden gevraagd om in een snel veranderende wereld de welvaart te behouden en dat ze daarom hun houding moeten veranderen. Dit vereist een visie die uitstijgt boven het niveau van die op de rollator in het zorgverzekeringspakket of een simpel ‘nee’ tegen steun aan Griekenland en verdergaande Europese integratie.

Trouw

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

Rob de Wijk bij BNR: ‘Westen moet in gesprek blijven met Poetin’
‘Kabinet moet een loyale bondgenoot zijn’
Experts: kabinet kan levering gas deze winter niet garanderen

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Den Haag wil meer bedrijvigheid in veiligheidssector (NL) Link to: Den Haag wil meer bedrijvigheid in veiligheidssector (NL) Den Haag wil meer bedrijvigheid in veiligheidssector (NL) Link to: Rob de Wijk over deelname aan internationale missies op Radio 1 Link to: Rob de Wijk over deelname aan internationale missies op Radio 1 Rob de Wijk over deelname aan internationale missies op Radio 1
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!