De prijs voor een vat ruwe Amerikaanse WTI-olie is negatief geworden. De hele dag daalden de prijzen al, maar nu staan ze zelfs onder het nulpunt. “Dit is ongelooflijk en ongekend”, zegt Lucia van Geuns, energiedeskundige van The Hague Centre for Strategic Studies, bij de NOS.
De daling heeft alles te maken met de termijncontracten voor mei, die morgen aflopen. Dat zijn contracten voor olie die in mei geleverd wordt. “Daar zit op dit moment niemand op te wachten”, zegt Van Geuns. “Raffinaderijen willen die olie niet meer kopen, en de opslagen in Amerika zijn overvol.” De vraag naar olie is vanwege de coronacrisis dramatisch gedaald.
Een negatieve prijs betekent concreet dat de afnemer van olie geld toe krijgt. “Er is maar één manier om dat tegen te gaan, en dat is dat de olie niet meer opgepompt wordt”, zegt Van Geuns. “Olie is een fysiek goedje, dat moet je ergens kwijt. Maar daar is geen plek meer voor.”
Er wordt verwacht dat deze sterke daling tijdelijk is, omdat de prijs voor een vat Amerikaanse olie die in juni geleverd wordt nog een stuk hoger staat. Die prijs bedraagt nu zo’n 20 dollar.
Voor de Nederlandse pompstations heeft de negatieve prijs van Amerikaanse olie niet direct gevolgen. “De benzineprijs hier is vooral gerelateerd aan de prijs voor een vat Brent-olie”, zegt Van Geuns. Die daalt ook al een tijd vanwege de uitvallende vraag, maar staat vooralsnog op 26 dollar per vat.
“De negatieve Amerikaanse olieprijs geeft wel onrust op de internationale markten, waar Brent ook weer last van heeft”, zegt Van Geuns. “Dus de kans dat de prijs voor een vat Brent hierdoor verder daalt is aanwezig.”
Lucia van Geuns sprak er ook over bij BNR Spitsuur (luister vanaf 1u06m52), bij NPO 3FM Radio (vanaf 2u34m50) en bij Goedemorgen Nederland op WNL (vanaf 3m40).
Ook in Trouw sprak Lucia van Geuns over de handelaren die naarstig speuren naar opslagruimte en speculanten die zelfs gehuurde tankers vol olie op zee laten ronddobberen. Dat is niet ongebruikelijk, aldus Van Geuns: “Er is altijd kortetermijnhandel. Opslag in tankers komt vaker voor bij een surplus, maar het is nu wel extreem.”