HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Paul van Hooft in NRC: Niet investeren in Europese wapenindustrie is geen optie

April 3, 2022

Landen die van buitenlandse producenten wapens kopen, zijn daar decennialang van afhankelijk, schrijft Paul van Hooft.

De Russische agressie tegen Oekraïne zorgt ervoor dat Europese landen eindelijk vaart lijken te maken met het voldoen aan de NAVO-norm, en de uitgaven aan defensie verhogen naar 2 procent van het bbp. Duitsland kondigde zelfs aan volgend jaar al 100 miljard euro te besteden aan herstel en nieuwe aankopen. De stijgingen vallen samen met de lang verwachte publicatie, twee weken geleden, van het EU Strategisch Kompas.

Hoge defensie-uitgaven verhouden zich slecht met het Europese zelfbeeld. De afgelopen jaren kondigden steeds meer Europese banken aan uit ethische motieven niet meer in de defensie-industrie te investeren. Het onderliggende idee lijkt wellicht intuïtief moreel juist. Steun voor de defensie-industrie zou geweld voeden doordat wapens worden geëxporteerd, ook naar conflictgebieden waar minder scrupuleuze actoren ze zullen gebruiken.

De pijnlijke werkelijkheid is dat als Europa niet investeert in eigen onderzoek, ontwikkeling, en productie van militaire technologie, de Europese defensie-industrie een niet in te halen achterstand zal oplopen. De complexiteit van militaire technologie neemt namelijk telkens toe. Die achterstand maakt Europa kwetsbaarder en nog afhankelijker voor zijn veiligheid van de Verenigde Staten.

Moderne wapensystemen zijn steeds meer een optelsom van talloze zeer specifieke afzonderlijke technologieën. We hebben het niet over geweren die uit een beperkt aantal mechanische delen bestaan. Het aantal onderdelen in geavanceerde gevechtsvliegtuigen is met meerdere ordes van grootte toegenomen. Veelzeggend: de F-35 heeft 5,6 miljoen regels softwarecode; de F-22, een directe voorloper, had ‘maar’ 1,7 miljoen regels.

Specialistische kennis

Ook de kennis van de productie van de technologie is verveelvoudigd. Een stealth-vliegtuig is bijvoorbeeld bedoeld om onzichtbaar te zijn voor de radar van een tegenstander. Maar als de naden van het vliegtuig niet zeer nauwkeurig gelast worden, als de verf niet precies goed is, als de ventilatie van de motoren niet perfect is afgesteld, enzovoort, is het verre van onzichtbaar. De onderzoekers Andrea en Mauro Gilli, hebben uitgebreid geschreven over deze trend van toenemende complexiteit. Het aantal benodigde specialisten neemt toe en niemand beheerst het gehele systeem. De kennis wordt zo specifiek dat deze ook moeilijk overdraagbaar is (mede een gevolg van geheimhouding). Oftewel, als de specialisten met pensioen gaan, verdwijnt een belangrijke deel van de kennis. Het Pentagon is nu aan het heruitvinden hoe het kernkoppen moet bouwen.

Het inhalen van achterstand op staten die militair voorlopen is dus veel moeilijker dan honderd jaar geleden.

Vermoedelijk zijn er weinig mensen die een traan laten om dalende inkomsten of zelfs het verdwijnen van Europese defensieproducenten. Toch zal Europa wapens moeten hebben om zich te verdedigen, zeker nu voor de meesten duidelijk is dat Rusland een bedreiging is voor de Europese veiligheid. Maar wapenaankopen maken staten afhankelijk van de verkoper. Het zijn geen telefoons of wasmachines. De aankoop van een modern wapensysteem is het begin van een decennia-durende relatie met de defensieproducent. Het gaat om het verkopen van onderdelen, munitie, onderhoud, updates – waaronder nu ook steeds vaker softwareupdates. De F-35 zou snel onbruikbaar zijn als de complexe software waar het vliegtuig van afhankelijk is niet regelmatig bijgewerkt wordt. Het is ook pas op die lange termijn waar winsten worden behaald, hetgeen de wapenindustrie potentieel lucratief, maar vooral onzeker maakt.

Om de Europese afhankelijkheid te verkleinen is de EU de versnippering van onderzoek en ontwikkeling op militair gebied aan het verminderen, door die samen te brengen via het Europese Defensiefonds en de Permanente Gestructureerde Samenwerking op het gebied van Defensie en Veiligheid (PESCO). Het idee is om zo de efficiëntie van de Europese militaire industrie te verhogen; de plannen in het EU Strategisch Kompas moeten dit versnellen.

Afhankelijkheid is onacceptabel

Het is verleidelijk om wapensystemen bij de Amerikaanse wapenindustrie ‘van de plank’ te blijven kopen. Het is namelijk goedkoper. Omdat de VS zowel de grootste producent als de grootste consument van wapens zijn, hebben ze economische schaalvoordelen waartegen niemand kan concurreren. Daarmee kan Amerika aan de rest van de wereld verkopen voor prijzen die zelfstandig geproduceerde wapens niet kunnen halen. Zo zal een aanzienlijk deel van de door Duitsland aangekondigde stijging in defensie-uitgaven opgeslokt worden door de aankoop van F-35’s, nodig voor in NAVO-verband afgesproken nucleaire taken. Dat is altijd goedkoper dan zelf een dergelijk vliegtuig ontwikkelen. Maar extern aankopen verankert de Europese afhankelijkheid steeds dieper. En dat is een groot risico in een wereld die steeds onveiliger wordt, waar het zwaartepunt wegschuift uit Europa, en de steun voor bondgenootschappen steeds onvoorspelbaarder is.

Er is niets moois aan wapens en de roep om te desinvesteren in de wapenindustrie is daarom begrijpelijk. Maar onoverkomelijke achterstanden en afhankelijkheden zijn geen acceptabele prijs daarvoor. Een sterkere interne Europese defensiemarkt is noodzakelijk voor Europese handelingsvrijheid op de lange termijn. Het wordt dan ook makkelijker om serieuze standaarden te handhaven voor aan welke landen buiten Europa verkocht mag worden. Het nieuwe Nederlandse kabinet maakt aanstalten om voor het eerst in lange tijd weer serieus in defensie te investeren; dat kan het het beste in Nederlandse en andere Europese wapens doen.

Bron: NRC

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Paul van Hooft

Related News

Related Content

Paul van Hooft: Het nieuwe nucleaire tijdperk
NRC | Paul van Hooft: ‘Oppenheimer’ is actueel: we moeten met kernwapens leren leven
Paul van Hooft | Europa in de Indo-Pacific: moeilijk te vermijden en moeilijk uit te voeren

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: De Strateeg: Strategische Vragen | Welke landen lopen voorop met information warfare? Link to: De Strateeg: Strategische Vragen | Welke landen lopen voorop met information warfare? De Strateeg: Strategische Vragen | Welke landen lopen voorop met information... Link to: Rob de Wijk bij EenVandaag: Na burgerdoden in Boetsja tijd voor strengere sancties tegen Rusland? ‘Je snijdt jezelf ermee in de vingers’ Link to: Rob de Wijk bij EenVandaag: Na burgerdoden in Boetsja tijd voor strengere sancties tegen Rusland? ‘Je snijdt jezelf ermee in de vingers’ Rob de Wijk bij EenVandaag: Na burgerdoden in Boetsja tijd voor strengere sancties...
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!