HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Opinie | Schijnveilig achter de dijken? Het belang van ontwikkelingssamenwerking voor de veiligheid van Nederland

December 9, 2024

De afgelopen twee weken stond de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp (BHO) op de agenda van de Tweede Kamer. Ter discussie: het plan van de huidige regering om de komende vijf jaar 10 miljard euro te besparen en de Nederlandse belangen weer op één te zetten. Een nadere blik op de meest recente Nationale Veiligheidsstrategie leert echter dat een besparing op ontwikkelingssamenwerking (OS) de Nederlandse veiligheidsbelangen rechtstreeks zal schaden, exact het tegenovergestelde van wat dit kabinet voor ogen heeft, zo betogen Pieter-Jan Vandoren en Tom Middendorp.

Op het eerste gezicht valt de beslissing van het Kabinet Schoof te begrijpen. De mondiale geopolitieke verharding zorgt voor een globale shift van soft power naar hard power, waarbij de eigen belangen voorop staan en er minder ruimte lijkt voor ‘altruïstische’ ontwikkelingshulp (het huidige kabinet spreekt niet langer over ontwikkelingssamenwerking). De huidige regering stelt het in een beleidsnota over BHO zo: ”Een wereld met oplopende geopolitieke spanningen vereist een assertief kabinet dat waakt over de Nederlandse belangen…”.

Daarnaast blijkt ook dat OS niet altijd effectief is. De directie Internationaal Onderzoek en Beleidsevaluatie (IOB) van Buitenlandse Zaken, die onder meer het OS-beleid evalueert, schrijft in verschillende rapporten hoe een gebrek aan realiteitszin, strategie, implementatie en meetbaarheid ertoe leidt dat de beoogde resultaten niet worden bereikt. Het argument van de coalitie dat er meer focus nodig is, lijkt dan ook te kloppen.

Veiligheid thuis begint bij stabiliteit elders

In 2023 publiceerde Nederland de Rijksbrede Nationale Veiligheidsstrategie, waarbij voor het eerst binnenlandse en buitenlandse veiligheidsbelangen aan elkaar werden gekoppeld “om recht te doen aan de verwevenheid die er nu eenmaal is en om nieuwe dwarsverbanden te kunnen leggen”. Veiligheid thuis begint bij stabiliteit elders.

Deze stabiliteit is momenteel ver te zoeken. De Russische invasie van Ukraine, het conflict in Gaza en Libanon, de burgeroorlogen in Soedan en Libië en de coups in Mali, Niger en Tsjaad maken de omcirkeling van Europa door conflict en instabiliteit compleet. Bovendien dreigt klimaatverandering grote delen van Noord Afrika, de Sahel en het Midden Oosten verder te destabiliseren.

Nederlandse ontwikkelingssamenwerking heeft altijd als doelstelling gehad om meer stabiliteit te bereiken in de wereld. De Nationale Veiligheidsstrategie wijst erop dat het bereiken van stabiliteit in andere landen geen buitenlands liefdadigheidswerk is, maar een binnenlandse veiligheidskwestie.

De geopolitieke urgentie betekent tevens dat een ontoereikend OS-beleid onze eigen veiligheid in gevaar brengt. Het huidige OS-beleid, gebaseerd op beleidsstukken vóór 2023 gaat nog steeds uit van de artificiële tweesplitsing tussen binnenland en buitenland. Een evenwichtigere balans tussen de breed gedefinieerde duurzame ontwikkelingsdoelen (SDGs) en de Nederlandse veiligheidsbelangen moet dan ook de nodige scherpte creëren die momenteel ontbreekt.

Het recente voorstel van Minister Klever om de verantwoordingsystematiek van ontwikkelingssamenwerking te herzien, komt dan ook uiterst gelegen. Waar de minister het OS-beleid scherper wil stellen om meer uit elke euro te halen, stellen wij dat de verantwoordingsystematiek deze nieuwe geopolitieke realiteit moeten onderkennen en de Nederlandse belangen een zwaarder gewicht moet toebedelen in de evaluatie van bestaande en de toewijzing van nieuwe OS-programma’s.

De samensmelting van buitenlandse en binnenlandse veiligheid betekent dat OS niet een linkse hobby is, maar een belangrijk instrument om de stabiliteit in andere landen te behouden en daarmee de Nederlandse veiligheidsbelangen te behartigen. Een kabinet dat een veiliger Nederland wil, investeert dus juist méér in OS.

Pieter-Jan Vandoren en Tom Middendorp

Een aangepaste versie van dit artikel werd op 27 november in Trouw gepubliceerd.

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Pieter-Jan Vandoren
Tom Middendorp

Related News

Related Content

EenVandaag | Gerben Bakker: bezuinigen op onderwijs heeft gevolgen voor Nederlandse veiligheid
Column Rob de Wijk: Nederland vraagt te veel van de Europese Unie – en geeft te weinig
Ron Stoop | Atlas voor Geopolitiek: Staat de toekomst van Europa op het spel?

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Friso Stevens | How Taiwan’s Authoritarian Past Shapes Its Security Politics Today Link to: Friso Stevens | How Taiwan’s Authoritarian Past Shapes Its Security Politics Today Friso Stevens | How Taiwan’s Authoritarian Past Shapes Its Security Politics... Link to: Strategische Vragen | De Strateeg: Wat als een door AI-bestuurde drone het verkeerde doel raakt? Link to: Strategische Vragen | De Strateeg: Wat als een door AI-bestuurde drone het verkeerde doel raakt? Strategische Vragen | De Strateeg: Wat als een door AI-bestuurde drone het verkeerde...
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!