HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Op, neer en zijwaarts. De militaire dimensie van crisismanagement

January 31, 2017

De veiligheidsuitdagingen in de wereld zijn complex en talrijk en het ziet er niet naar uit dat de situatie binnenkort verbetert. Crises die instabiliteit in en om Europa veroorzaken nemen in aantal toe, ontwikkelen zich snel en zijn vaak complex van aard. Het is van groot belang dat Europese landen die samenwerken in NAVO en/of EU verband het managen van crises (weer) goed in de vingers krijgen.

In een recente studie, die deel uitmaakt van de Strategische Monitor 2016, heeft HCSS zich gericht op de vraag in welke militaire capaciteiten Europa moet investeren om effectief te kunnen bijdragen aan een geïntegreerde crisismanagementaanpak en welke passende en waardevolle bijdrage Nederland daaraan kan leveren. Aan de hand van zes scenario’s – drie aan de oostflank en drie aan de zuidflank van Europa – is geanalyseerd wat ‘Europa’ mist aan militaire capaciteiten om, zo nodig zonder al te veel Amerikaanse hulp, de crises aan de randen van ons continent niet uit de hand te laten lopen. De conclusie is niet positief, er is werk aan de winkel en de urgentie om te versterken is hoog.

In deze policy brief beschrijven we onze bevindingen, als bijdrage aan het lopende debat over de doorontwikkeling van de krijgsmacht in een meerjarig (financieel) perspectief. Voorwaarde voor een passende en waardevolle Nederlandse bijdrage aan het Europese vermogen om crises adequaat te managen is de beschikbaarheid van voldoende budget. Voor het welvarende Nederland met grote handelsbelangen zou groeien naar het Europees gemiddelde (was 1,43% BBP in 2015) in de volgende kabinetsperiode een voorzichtige stap in de goede richting zijn.

Download the policy brief hier.

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Frank Bekkers
Tim Sweijs

Related News

Related Content

Lucia van Geuns en Jilles van den Beukel | De rol van olie en gas in de transitie
Joris Teer | Rondetafelgesprek over invasie van Taiwan voor de Tweede Kamer Commissie voor Buitenlandse Zaken
Op, neer en zijwaarts. De militaire dimensie van crisismanagement

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: HCSS is the top Dutch think tank in 3 categories of the 2016 Global Go To Think Tank Index Link to: HCSS is the top Dutch think tank in 3 categories of the 2016 Global Go To Think Tank Index HCSS is the top Dutch think tank in 3 categories of the 2016 Global Go To Think... Link to: The Nord Stream 2 pipeline and its geopolitical implications Link to: The Nord Stream 2 pipeline and its geopolitical implications The Nord Stream 2 pipeline and its geopolitical implications
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!