De Houthi’s uit Jemen claimen met een gecoördineerde drone-aanval twee Saoedische olie-installaties te hebben uitgeschakeld. Wat kunnen bedrijven en overheden doen om zich te beschermen? Bitter weinig, lijkt het. Rebellen uit een van de armste landen ter wereld die met gemak cruciale olieproductie voor de hele wereld weten te ontwrichten. ‘Wen er maar aan’, zegt Tim Sweijs, directeur onderzoek bij The Hague Centre for Strategic Studies. ‘We zijn een stuk kwetsbaarder geworden, ongeacht of de Houthi’s of Iran achter de aanval zitten. Het gebruik van drones is gedemocratiseerd en niet voorbehouden aan alleen militaire grootmachten.’
[…] Zo zijn er hoge verwachtingen rondom jammers, die het communicatiesysteem van de drone proberen te verstoren. Het zijn grote geweren, die in Star Trek niet zouden misstaan. ‘Het nadeel is dat andere telecommunicatie óók verstoord kan worden’, licht Sweijs toe. Zoiets op Schiphol inzetten kan gevaarlijk zijn. Daarom zijn elektronische stoorzenders in Nederland verboden. Minister Ank Bijleveld van Defensie schreef afgelopen zomer aan de Tweede Kamer dat ze het gebruik van elektronische stoorzenders mogelijk wil maken.
GPS spoofing is een techniek waarbij radiozenders expres foutieve GPS-data uitzenden. Ook hier raakt de drone van in de war. Volgens het Amerikaanse Center for Advanced Defense Studies maken de Russen er veel gebruik van om drones bij president Poetin en militaire installaties en overheidsgebouwen weg te houden. Maar deze technologie biedt geen soelaas bij alle drones, zegt Sweijs. ‘Producenten ontwikkelen drones die ingebouwde kaarten hebben en niet meer afhankelijk zijn van GPS.’
Lees het hele artikel van Hella Hueck in Het Financieele Dagblad.