HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Met alleen goede bedoelingen redt Obama het niet (NL)

June 26, 2009

 Ondanks militaire interventies en een jarenlange bemoeienis met het daarop volgende vredesproces in Kosovo en Bosnië heeft de internationale gemeenschap niet meer dan een negatieve vrede bereikt: de afwezigheid van geweld. Goede wil en vele miljarden euro’s aan steun later heeft de internationale gemeenschap geen bestuursapparaat opgebouwd dat door de bevolking voluit wordt gesteund. En de zo vurig gewenste eerlijke en vrije verkiezingen leverden soms niet meer op dan een overwinning van door het Westen gehate nationalisten. Het zijn een paar van de conclusies uit een studie waarop de politicoloog Niels van Willigen vorige week in Leiden promoveerde.

De spanning tussen goede intenties en praktische haalbaarheid is iets dat president Obama ook parten speelt. Na krap een half jaar regeren moet hij verzuchten dat ondanks zijn goede bedoelingen de internationale betrekkingen niet maakbaar zijn. Hoe hij omgaat met het machtsverval van de Verenigde Staten is in belangrijke mate bepalend voor zijn plaats in de geschiedenisboeken. Een supermacht is per definitie een spelbepaler, maar door de financiële crisis, de militaire presentie in Irak, Afghanistan, Zuid Korea en de toenemende macht van Azië kan hij deze rol steeds minder effectief spelen.

Obama’s Amerika kan slechts reageren op internationale gebeurtenissen. Een echte blauwdruk voor de buitenlandse politiek blijkt niet te bestaan, anders dan de wens tot ’engagement’; in het bijzonder toenadering tot de Arabische wereld, Iran, Rusland en opkomende Zuid-Amerikaanse landen als Venezuela.

In de omgeving van Obama wordt reeds gesuggereerd dat veiligheidsadviseur James Jones, ondanks een goede verstandhouding met minister van buitenlandse zaken Clinton, moeite heeft met het gebrek aan strategische visie van de president. Want met ’engagement’ en mooie bedoelingen alleen komt een supermacht niet ver. Het klinkt allemaal nobel, maar uiteindelijk gaat het in de relaties tussen landen om rauwe macht waarmee leiders zo veel mogelijk speelruimte voor zichzelf, dus hun land scheppen.

Dit soort leiders, zoals Kim Jong-il kijken nu al hoever ze met de nieuwe president kunnen gaan. De Amerikaanse minister Gates van defensie heeft de antiraketraketten op Hawaii in stelling gebracht in afwachting van een nieuwe golf Noord-Koreaanse rakettesten. Amerika zal niet alleen onder schot worden genomen omdat het tot woede van de leiders in Pyongyang heeft aangekondigd Noord-Koreaanse schepen te willen inspecteren op illegale onderdelen voor raketten en kernwapens. Dat gebeurt ook omdat de Amerikaanse president, in tegenstelling tot zijn voorganger soft is en voorlopig niet verder wil gaan dan een VN-resolutie die het Noord-Koreaanse gedrag veroordeelt.

Ook in de kwestie Iran probeert Obama om de klippen heen te zeilen. Hij houdt zich terecht buiten de machtsstrijd, omdat anti-amerikanisme anders onderdeel van de strijd wordt. Het resultaat is echter felle kritiek van Republikeinen en columnisten als Charles Krauthammer die Obama in de The Washington Post verweet het herstel van de morele statuur van Amerika uitgangspunt van het beleid te hebben gemaakt, maar in Iran geen keuze wil maken voor democratische hervormingsgezinden.

Het laveren tussen goede intenties en de praktijk van de internationale betrekkingen zal Obama dwingen snel harde keuzes voor of tegen leiders te maken en daaruit consequenties te trekken. Doet hij dat niet dan zal zijn zwakte worden uitgebuit en wordt hij de speelbal van buitenlandse leiders en de republikeinen in het congres.

Wat Niels van Willigen heeft geconcludeerd, geldt ook voor Obama: goede wil en moraliteit zijn helaas geen werkbaar uitgangspunt voor het buitenlands beleid van een supermacht.

Trouw

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

EenVandaag | Paul van Hooft: ‘Diplomatie doe je niet alleen met vrienden’
Frederik Merten: Besluit nieuwe onderzeeërs gaat niet alleen om de industrie
Laura Birkman bij Bureau Buitenland: Ook in het poolgebied nemen de spanningen tussen Rusland en het Westen toe

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Angstige burger is het lastigste voor Europese politicus (NL) Link to: Angstige burger is het lastigste voor Europese politicus (NL) Angstige burger is het lastigste voor Europese politicus (NL) Link to: Wie vult straks het vacuüm in Irak als de VS weg zijn? (NL) Link to: Wie vult straks het vacuüm in Irak als de VS weg zijn? (NL) Wie vult straks het vacuüm in Irak als de VS weg zijn? (NL)
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!