HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Inzet raketten in de Irak-oorlog ging de Kamer niets aan (NL)

February 5, 2010

Wordt het Irak-rapport van de commissie-Davids de zoveelste aanleiding voor politieke ruzie of voor een moment van reflectie? De vraag naar de legaliteit van de Irak-oorlog is te belangrijk om te worden verengd tot een debat over het oordeelsvermogen van premier Balkenende en zijn opvatting dat er meerdere visies over de rechtsgrondslag mogelijk zijn. Want een interventie zonder mandaat kan soms legitiem zijn.

Deze discussie speelde ook in 1999 toen de Navo erkende dat er geen mandaat voor de Kosovo-oorlog was, maar dat die oorlog wel gerechtvaardigd was vanwege de humanitaire tragedie die in de Servische provincie plaatsvond en omdat volgens de toenmalige politici niet kon worden toegestaan dat Rusland en China een humanitaire oorlog zouden vetoën. Het debat in de Kamer moet daarom ook gaan over de vraag onder welke voorwaarden een oorlog zonder mandaat toch legitiem kan zijn.

Dan de besluitvorming zelf. De regering schaarde zich al vroeg achter de Amerikaans-Britse positie, schrijft Davids. Het zou pas echt nieuws zijn als dat niet zo zou zijn. Door het spelen van de Atlantische kaart kon Nederland de afgelopen paar honderd jaar een onafhankelijke politiek ten opzichte Frankrijk en Duitsland voeren en zich tot een relatief invloedrijk land ontwikkelen. De gevolgen voor onze internationale positie is dus een belangrijke factor in de besluitvorming. Dat speelde ook in de aanloop naar de Kosovo-oorlog en nu in de discussie over weggaan uit Uruzgan.

Echt belangrijk is de discussie over grondwetsartikel 100. Davids schrijft dat over de uitzending van Patriot-antiraketraketten naar Turkije de regering ten onrechte niet de ’artikel 100 procedure’ toepaste. Dit artikel stelt dat de regering de Kamer vooraf inlichtingen geeft „over de inzet of het ter beschikking stellen van de krijgsmacht ter handhaving of bevordering van de internationale rechtsorde”.

Ik denk dat Davids fout zit door te stellen dat de inzet van Patriots in Turkije onder deze plicht viel. Artikel 97 stelt namelijk dat Nederland een krijgsmacht heeft „ten behoeve van de verdediging en ter bescherming van de belangen van het Koninkrijk, alsmede ten behoeve van de handhaving en de bevordering van de internationale rechtsorde”.

Met het bevordering van de internationale rechtsorde bedoelden de opstellers van deze artikelen vredesoperaties, waarvoor het vanzelfsprekend was dat de Kamer werd geïnformeerd en een de facto instemmingsrecht kreeg. Maar voor de verdediging en bescherming van die belangen ontbreekt die informatieplicht om goede redenen: het gaat hier om een feitelijke oorlogssituatie die snelle besluitvorming eist en waarbij de vijand geen inzicht mag krijgen in onze voorbereiding, slagorde en strategie.

De invasie in Irak was geen vredesoperatie, maar een feitelijke oorlog waarbij de inzet van Patriots te rechtvaardigen viel onder de collectieve verdedigingsclausule van de Navo. De toenmalige ministers De Hoop Scheffer en Kamp verwezen daar terecht naar.

Davids constateert ook dat de regering geen volledige opening aan de Kamer gaf toen Amerika Nederland op 15 november 2002 om militaire steun vroeg. Maar artikel 100 geldt uitsluitend voor de voorgenomen inzet van de krijgsmacht en er bestaat geen enkele verplichting om deze verzoeken aan de Kamer te melden. De regering bepaalt zelf welke informatie met de Kamer wordt gedeeld. Er geldt dus geen informatieplicht.

Vooral de informatieplicht lijkt mij een van de belangrijkste onderwerpen van discussie. Maar ik vrees dat partijen een politiek nummer willen maken over de vraag waarop de premier zijn politieke steun aan de oorlog baseerde. Als dat leidt tot louter politiek moddergooien wordt er helaas niets geleerd.

Trouw

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

Recensie “Beyond Ukraine”| Ondanks ‘killer robots’: oorlog blijft mensenwerk
Han ten Broeke bij WNL | Honderd dagen oorlog in Oekraïne: ‘We zitten nu aan het einde van de tweede fase’
Column Trouw Rob de Wijk
Column: Xi heeft nu niets meer aan Poetin

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Clouds collecting over Gaza Link to: Clouds collecting over Gaza Clouds collecting over Gaza Link to: Commentaar op Olympische Spelen Vancouver (NL) Link to: Commentaar op Olympische Spelen Vancouver (NL) Commentaar op Olympische Spelen Vancouver (NL)
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!