HCSS presenteert de “De Toekomst van de Landmacht”. In deze Podcastserie komen denkers en doeners van de nieuwe generatie aan het woord. We stellen de vraag: welke vernieuwingen zijn er nodig om de landmacht klaar te stomen voor de toekomst?
In deze aflevering hebben we socioloog luitenant-kolonel Gwenda Nielen te gast. Gwenda pleit ervoor inzichten uit de gedragswetenschappen en de sociale psychologie te gebruiken tijdens missies. De toekomst van de Nederlandse strijdmacht draait zeker niet alleen om de volgende generatie militaire hardware, maar gaat juist ook over een dieper begrip van de beweegredenen van mensen in conflictzones. Maar hoe krijgt dat precies gestalte? En welk militair optreden past daarbij? Van gedragswetenschappers on the ground tot het gebruik van deepfakes in sociale media, Gwenda laat haar licht schijnen op een brede portfolio aan nieuwe capaciteiten voor de landmacht van morgen.
Hieronder Gwenda Nielen in vijf quotes:
- “We weten zo weinig van die mensen en hoe ze de wereld zien. We weten van alles van ze in descriptives; we weten hoe de bevolking eruitziet in religie, in aantallen, in leeftijden. Maar we weten echt heel weinig over wat mensen beweegt, wat ze motiveert, hoe ze de wereld zien.”
- “Gedragswetenschappen zijn helemaal geen vast onderdeel van het denken over oorlog en vrede. Dat zijn vaak politicologie, internationale betrekkingen, geschiedenis. Terwijl de mens heel centraal staat.”
- “IS had een hele duidelijke campagne in de fysieke, virtuele en cognitieve domeinen. Door die drie met elkaar af te stemmen waren ze heel succesvol in het genereren van rekruten, geld en draagvlak.
- “We hebben zo’n lange historie in het fysieke domein. Het is staal dat onze identiteit bevestigt. Wat is een landmacht zonder tank? Wat is een luchtmacht zonder een F-35? Maar daardoor gaan we omgekeerd denken, waardoor die middelen centraal komen te staan. Als je denkt in invloed ga je veel meer kijken naar wat nodig is om resultaten te boeken.”
- “We weten ondertussen dat heel veel groepen zich in een soort echo chambers bevinden op sociale media, dus als je een goede deepfake kan maken op basis van een gedegen analyse kan dat ver strekkende effecten hebben. Zeker in Afghanistan, waar sociale media een hele belangrijke rol vervult op het gebied van informatievoorziening. Ze gebruiken Facebook als zoekfunctie, in plaats van Google. Als je een deepfake maakt van een commandant en die verspreidt kan dat die groepen polariseren.”
Luister op Soundcloud, Spotify, YouTube en iTunes. Luister hier naar de andere afleveringen uit deze podcast serie.