HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

HCSS aanbevelingen in de Nationale Grondstoffenstrategie

January 2, 2023

Minister Adriaansens (EZK), minister Schreinemacher (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) en staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) hebben onlangs aan de Tweede Kamer de nationale grondstoffenstrategie aangeboden, die als doel heeft de leveringszekerheid van kritieke grondstoffen op middellange termijn te vergroten.

In de nationale grondstoffenstrategie wordt o.a. verwezen naar 3 rapporten van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies (HCSS):

  • Scenariostudie Kernenergie
  • Securing Critical Materials for Critical Sectors: Policy options for the Netherlands and the European Union
  • Cobalt Mining in the EU: Securing supplies and ensuring energy justice  

Grondstoffen voor de grote transities

Voor veel bedrijven is het belangrijk dat het aanbod van kritieke grondstoffen voldoende groot is. Met name de productie van hernieuwbare energietechnologie voor de energietransitie leidt tot een grotere behoefte aan mineralen en metalen zoals lithium, kobalt en zeldzame aardmetalen. Daarnaast zijn deze grondstoffen nodig voor digitale technologieën, voor technologieën in de zorg en in defensiematerieel.

De wereldwijde controle over kritieke grondstoffen krijgt naast een economische steeds meer een geopolitieke dimensie. Europa is een belangrijke speler, maar ook kwetsbaar. De energie- en andere transities bieden Nederland en de EU de kans en verantwoordelijkheid om kwetsbaarheden in grondstoffenketens aan te pakken en de negatieve impact van winning en verwerking van kritieke grondstoffen op mens en milieu te verkleinen, bij voorkeur op Europees niveau.

Het kabinet zet in op de volgende vijf handelingsperspectieven: circulariteit en innovatie, duurzame Europese mijnbouw en raffinage, diversificatie, verduurzaming internationale ketens, kennisopbouw en monitoring.

Deze handelingsperspectieven hangen nauw samen met Europees beleid (bijvoorbeeld de Critical Raw Materials Act) en nationaal beleid (zoals het Nationaal Programma Circulaire Economie). Met de nationale grondstoffenstrategie wordt ingezet op voldoende beschikbaarheid van kritieke mineralen en metalen, circulariteit, op het vinden van minder schaarse alternatieven en verkleinen van de impact op mens en milieu.

Leveringszekerheidsrisico’s ontstaan doordat er voor de klimaattransitie – en in kleinere omvang voor de digitale transitie – veel meer kritieke grondstoffen nodig zijn dan voor onze huidige economie. De energietransitie leidt tot een verschuiving van fossiele grondstoffen zoals kolen, olie en gas, naar metalen als lithium, nikkel en koper.

HCSS onderzoek

Voor kernenergie is uranium een essentiële grondstof. De geopolitieke risico’s op het gebied van materiaalverwerving zijn op lange termijn relatief beperkt bij kernenergie. Er zijn wereldwijd namelijk voldoende uraniumvoorraden en er is diversiteit aan leveranciers. Hiernaast is het mogelijk om uranium geruime tijd op te slaan zonder degradatie van het materiaal. Voor meer informatie, zie: Scenariostudie Kernenergie (Witteveen+Bos en HCSS, Michel Rademaker, Lucia van Geuns, Irina Patrahau, oktober 2022).

Nederland en de EU zijn voor kritieke grondstoffen sterk afhankelijk van andere landen en grondstoffenwinning is veelal sterk geografisch geconcentreerd. Zo komt het grootste deel van de zeldzame aardmetalen uit China, komt kobalt voornamelijk uit de Democratische Republiek Congo en lithium uit Australië . Onze strategische afhankelijkheden zitten niet alleen in de winning van grondstoffen, maar zijn nog sterker geconcentreerd als we kijken naar raffinage. China heeft in de afgelopen jaren een zeer significante positie opgebouwd in de raffinage. Voor meer informatie, zie: Securing Critical Materials for Critical Sectors: Policy options for the Netherlands and the European Union (HCSS, Michel Rademaker, Lucia van Geuns en Irina Patrahau, december 2020).

De meeste grondstoffen zijn in absolute zin niet schaars, er zit genoeg van in de aardkorst, maar ze moeten wel gewonnen worden. Het aanbod van grondstoffen is op korte termijn behoorlijk star. Het openen en exploiteren van een mijn kost 10-15 jaar en daar komt bij dat veel kritieke grondstoffen worden gewonnen als bijproduct van andere grondstoffen, zoals indium bij zink. Veel kritieke grondstoffen zijn in ook in Europa – overigens niet in Nederland – te winnen. Zo beschikken Scandinavië en Ierland over lithium en zeldzame aardmetalen. Finland, Zweden en Groenland beschikken over voorraden kobalt. Voor meer informatie, zie: Cobalt Mining in the EU: Securing supplies and ensuring energy justice (HCSS, Irina Patrahau en Michel Rademaker, oktober 2022).

Download Nationale Grondstoffenstrategie (PDF)

Bron: Rijksoverheid, Grondstoffen voor de grote transities / Kamerbrief over Nationale Grondstoffenstrategie

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Michel Rademaker
Lucia van Geuns
Irina Patrahau

Related News

Related Content

New report: Strategic raw materials for defence
Energy Security
New Critical Materials, Minerals and Metals report | Cobalt mining in the EU: Securing supplies and ensuring energy justice

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Happy New Year from HCSS! Link to: Happy New Year from HCSS! Happy New Year from HCSS! Link to: Ruzzia Unmasked | Rob de Wijk: Russia’s distorted view of the world order and policy of containment Link to: Ruzzia Unmasked | Rob de Wijk: Russia’s distorted view of the world order and policy of containment Ruzzia Unmasked | Rob de Wijk: Russia’s distorted view of the world order...
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!