HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

EenVandaag | Ron Stoop: hogere importtarieven op Chinese elektrische auto’s

June 10, 2024

Europese autobouwers verliezen marktaandeel aan Chinese merken zoals BYD en NIO. De Europese Commissie vermoedt illegale staatssteun vanuit China en staat op het punt de importtarieven fors te verhogen. “Dit kan zorgen voor duurdere elektrische auto’s.”

Chinese elektrische auto’s zijn bezig aan een forse opmars op de Europese wegen. Volgens de Europese koepelorganisatie Transport & Environment was in 2019 nog maar 0,4 procent van de verkochte elektrische auto’s van een Chinees merk, in 2027 is dat naar verwachting al 20 procent. Om te voorkomen dat de Europese merken zoals Volkswagen en Renault worden overvleugeld staat de Europese Commissie op het punt om de importtarieven te verhogen.

Duurdere elektrische auto’s

Er wordt verwacht dat de importtarieven uit zullen komen tussen de 15 tot 30 procent bovenop de prijs van de auto. Ron Stoop, strategisch Analist Geo-economie bij het HCSS, zegt dat elektrische auto’s hierdoor op de korte termijn mogelijk duurder zullen worden voor de consument. Maar de Europese Commissie neemt dit besluit niet zomaar, zegt Stoop. “Al sinds afgelopen najaar loopt er een groot onderzoek omdat de Europese Commissie ziet dat er sprake is van een ongelijk speelveld door staatssteun.”

China geeft deze staatsteun al langer aan hun elektrische autobouwers volgens Stoop. Hij wijst op onderzoekers die schatten dat de Chinese overheid hun autobouwers in totaal tussen de 100 en 150 miljard euro aan subsidies heeft geven. Mede door deze subsidies zouden Chinese autobouwers goedkoper kunnen produceren dan Europese merken en dat zorgt dus voor een ongelijk speelveld.

Geen handelsoorlog verwacht

Het invoeren van hogere tarieven blijft vaak niet zonder gevolgen. Als Europa met hogere importtarieven voor auto’s komt, dan is de kans groot dat China met een tegenreactie komt, zegt Stoop. “China dreigt bijvoorbeeld om op haar beurt verschillende Europese producten zwaarder te belasten.”

“Denk hierbij aan luxe auto’s uit Europa, maar ook aan landbouwproducten zoals varkensvlees en zuivel.” Toch verwacht hij niet dat dit uitmondt in een grootschalige handelsoorlog omdat het voor China belangrijk blijft om producten te kunnen exporten naar Europa.

Grote klappen

De angst van veel Europese politici is dat China dankzij de staatssteun aan autobouwers op lange termijn goedkopere auto’s kan maken. Dan zou de Europese auto-industrie grote klappen krijgen en krimpen. Hierdoor wordt Europa afhankelijker van China, gaan veel Europese banen verloren en loopt Europa economische achterstand op.

Volgens Stoop is deze angst niet onterecht en hij wijst daarbij naar een productgroep waarbij China Europa eerder heeft overvleugeld: zonnepanelen. “Duitsland was eerst een grote producent van zonnepanelen. Toen is China maximaal gaan investeren in grondstoffen en in de productie van zonnepanelen, daardoor werden de meeste Duitse bedrijven uit de markt geconcurreerd.”

‘Ga niet achteroverleunen’

China heeft nu het leeuwendeel van de productie van zonnepanelen in handen. “De Duitsers zien dat als een teken aan de wand. Zij zijn bang dat dit opnieuw kan gebeuren, maar dan met auto’s. En dan zijn de gevolgen nog veel groter.” Om een herhaling van de zonnepanelen te voorkomen, zijn veel politici voor het ophogen van de importtarieven.

Door deze tarieven worden Chinese elektrische auto’s tijdelijk wat duurder, waardoor Europese merken makkelijker kunnen concurreren. Maar dit is voor de Europese auto-industrie ook een belangrijke waarschuwing volgens Stoop. “Ga nu niet achteroverleunen, maar zie dit als een soort van reddingsboei, waar je jezelf nu nog omhoog aan kan trekken.”

Bron: EenVandaag, 7 juni 2024

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Ron Stoop

Related News

Related Content

Ron Stoop | Nieuwe batterijfabrieken blijven weg uit Europa na Amerikaanse subsidies
Ron Stoop | Economie structureel anders na Russische inval
Ron Stoop joins HCSS as Strategic Advisor Geo-Economics

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Tim Sweijs | NOS Stories: Komt er een atoombom op Nederland? Link to: Tim Sweijs | NOS Stories: Komt er een atoombom op Nederland? Tim Sweijs | NOS Stories: Komt er een atoombom op Nederland? Link to: Meet GINA! HCSS Datalab presents: the Geopolitical Interactive Network Analysis Link to: Meet GINA! HCSS Datalab presents: the Geopolitical Interactive Network Analysis Meet GINA! HCSS Datalab presents: the Geopolitical Interactive Network Anal...
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!