HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

De Zwarte Zee kleurt grijs

February 15, 2016

Vorige week was ik op de thee bij een officier van het Turkse leger. “Jullie hebben er in Brussel geen enkel idee van waar wij voor staan in de regio,” prevelde hij, “In het zuiden in Irak en Syrië is er anarchie, in het oosten hebben we de Iraniërs die gebaat zijn bij die anarchie en in het noorden zijn de Russen bezig met de meest formidabele militaire opbouw sinds de Koude Oorlog.” Ik kon me nog net bedwingen om zijn onheilskompas verder aan te vullen met het zieltogende Europa in het westen. Ik was vooral geïntrigeerd door de Russische plannen in Turkije ‘s achtertuin.

Want de Zwarte Zee kleurt de laatste tijd opvallend grijs. De voorbije jaren heeft Rusland zijn schrootvloot uit de Koude Oorlog flink gemoderniseerd en het aantal grootschalige oefeningen in de Zwarte Zee flink opgedreven. Sinds de interventie in Syrië varen marineschepen af en aan naar de Middellandse Zee. De komende jaren wordt de vloot in de Zwarte Zee gemoderniseerd met zes nagelnieuwe fregatten, zeven patrouillevaartuigen en zes moderne onderzeeboten. Wat evenveel zorgen baart, is wat de Russen op de Krim uitrichten.

Sinds de verovering is het schiereiland omgevormd in een versterkte vesting. Boven de heuvelachtige kust pieken vervaarlijke luchtdoelraketten, waaronder de S-400, die geldt als de grootste schrik onder luchtmachtpiloten. Eens zo’n raket op het radarscherm verschijnt, is het te laat. Vijandige oorlogsschepen worden op afstand gehouden door de even geduchte Bastion-batterij, razendsnelle raketten die vernietigend zijn tot op een afstand van 400 kilometer. Pas nu wordt het strategische belang van de Krim echt duidelijk. Het moet Moskou toelaten om van de Zwarte Zee een Russisch meer te maken, een meer dat op zijn beurt een uitvalsbasis is naar de Middellandse Zee.

En dan wordt het bijzonder gevoelig. De toegang tot de Middellandse Zee wordt geregeld door acht pagina’s tekst uit 1936: het Verdrag van Montreux. Het geeft de Russische marine het recht om mits een aantal voorwaarden door de Turkse zeestraten naar de Middellandse Zee te varen. Bij de Turken hoor je echter dat de Russen steeds meer de limieten van dat verdrag aan het opzoeken zijn. Zo zouden ze op voorhand onvoldoende informatie over de oorlogsschepen bezorgen. Veel technische details zijn onduidelijk of niet meer actueel. Toen vorig jaar een Russische matroos ter hoogte van de Bosporus nogal provocerend met een raketlanceerder op zijn schouder aan dek stond, konden de Turken niets doen, omdat dergelijke wapens in 1936 gewoonweg niet bestonden en ze dus ook niet werden gereglementeerd.

Er is meer: dezelfde Conventie van Montreux stelt dat Turkije niet langer verplicht is om toegang te verschaffen als het zich bedreigd voelt. Maar wat dat betekent, zich bedreigd voelen, daar bestaat veel onduidelijkheid over. Het verdrag gebiedt de Turken ook om andere mogendheden slechts toe te laten tot 30,000 ton. Dat betekent bijvoorbeeld dat de Amerikanen slechts drie destroyers kunnen ontplooien. Russische juristen voerden ook al aan dat de hele NAVO als één “andere mogendheid” moeten beschouwd worden, hetgeen de armslag van het Westen in de Zwarte Zee nog eens beperkt.

En zo dreigt een akkoord dat bedoeld was om de spanningen te beperken zoveel onduidelijkheid te scheppen dat de spanningen erdoor oplopen. Rusland heeft al gewaarschuwd dat het van Ankara verwacht om het akkoord nauwgezet na te leven. Ankara van zijn kant is inschikkelijk gebleven, maar de spanning loopt op. Zelfs na het neerhalen van een Russisch gevechtsvliegtuig vorig jaar, blijven de Russen zonder coördinatie bombardementen uitvoeren nabij de Syrisch-Turkse grens. In Armenië, eveneens op de grens met Turkije, wordt de Russische militaire aanwezigheid steeds groter en nemen ze nu ook de luchtverdediging voor hun rekening. Iets verder is ook de Kaspische Zee verworden tot een lanceerpunt van Russische langeafstandsraketten tegen rebellen in Syrië.

“Tot nu toe heeft mijn regering er alles aan gedaan om escalatie te voorkomen en bleven de meeste provocaties onbeantwoord,” gaat de Turkse militair verder, “We weten hoe gevoelig dit allemaal ligt. Over de Zwarte Zee hebben de grootmachten eeuwenlang gevochten. Dit is een plek met veel geschiedenis.“ Vrij vertaald komt zijn punt neer op het volgende: het is een wonder dat de historische brandhaard nog niet opnieuw is opgelaaid en laten we er vooral niet van uitgaan dat het zo blijft.

Door: Jonathan Holslag. Ook te lezen op de persoonlijke pagina van Jonathan Holslag.

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

De Zwarte Zee kleurt grijs resized.jpg
Trouw | Hoe belangrijker wind op zee wordt, hoe groter het risico op sabotage
Strategische Vragen | De Strateeg: Hoe verdedig je een zee?

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: De globalisering botst op zijn grenzen Link to: De globalisering botst op zijn grenzen De globalisering botst op zijn grenzen Link to: Waarom zien Europeanen niet dat defensie best belangrijk is? Link to: Waarom zien Europeanen niet dat defensie best belangrijk is? Waarom zien Europeanen niet dat defensie best belangrijk is?
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!