HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Column: Vaccinatieprogramma’s zijn politieke shows geworden

February 26, 2021
Rob de Wijk, Column Trouw

Het debat over wie wanneer welke vaccins krijgt geleverd, krijgt soms hysterische trekjes. Even de feiten: een jaar geleden brak de coronacrisis in volle hevigheid uit. Farmaceuten gingen op zoek naar vaccins en ontwikkelden die in recordtempo door goede samenwerking en investeringen door overheden en de EU. Vervolgens werden ze in hoog tempo goedgekeurd, zodat binnen een jaar het prikken kon beginnen. Een megaprestatie.

Maar nu begint het gooien met modder: rijke landen houden vaccins voor zichzelf. Ontwikkelingslanden komen achter in de rij te staan waardoor de ongelijkheid in de wereld wordt vergroot. De Britten zouden door AstraZeneca zijn voorgetrokken. Rusland en China vergroten hun macht door overal ter wereld hun vaccins aan te bieden. In Europa klinken politieke verwijten als de buren sneller prikken. Al dat gedoe is verklaarbaar gezien de ernst van de situatie. Tegelijkertijd kan een beetje rust in het debat geen kwaad.

De gezamenlijke inkoop van vaccins is uit nood geboren

De rol van de EU is het meest opmerkelijk. Gezondheidszorg is altijd de verantwoordelijkheid van de lidstaten geweest. De gezamenlijke inkoop van vaccins is uit nood geboren. Dat was goed omdat je er niet aan moet denken dat de lidstaten allemaal hun eigen aankoopprogramma hadden gehad. Landen waar een fabriek gevestigd is, zouden de vaccins zelf hebben willen houden. 

De ruzies die daarvan het gevolg zouden zijn geweest, hadden heel Europa ontwricht. De kwestie AstraZeneca toont dat aan. Toen bleek dat de Britten meer vaccins kregen, terwijl daar geen goede verklaring voor was, wilde commissievoorzitter Von der Leyen een exportverbod en wilde ze tegelijkertijd de sluiproute van AstraZeneca via Noord-Ierland naar het VK blokkeren. Het leverde haar woedende reacties op, maar haar actie was achteraf gezien wel verklaarbaar. De zaak stonk. Bovendien had zonder de brexit dit probleem niet bestaan.

Von der Leyen had zeker gelijk toen ze vraagtekens zette bij het Russische aanbod om Spoetnikvaccins te leveren. Waar haalt Rusland die vandaan als men daar niet eens in staat is voldoende voor de eigen bevolking te produceren? Dat geldt overigens ook voor China dat zijn vaccins overal ter wereld aan de man probeert te brengen, maar onvoldoende vaccins produceert voor de 1,4 miljard Chinezen.

Met veel poeha kreeg Bolivia een zending voor 10.000 mensen

Leveranties en vaccinatieprogramma’s zijn inmiddels politieke shows geworden. Hongarije kocht Spoetnik waarmee Rusland wederom een wig in de EU kon drijven. Met veel poeha kreeg Bolivia een zending voor slechts 10.000 mensen. Deze leveringen zijn onderdeel van de 1,2 miljard doses die ongeveer vijftig landen hebben besteld. Maar tot nu toe kon slechts 2,2 procent van de Russen worden geprikt. Bij China is het niet anders. De Filipijnen slikten hun kritiek op de Chinese claims op de Zuid-Chinese zee in toen hun voorrang werd beloofd bij de levering van vaccins.

Het probleem is dat er meer beloofd wordt dan kan worden waargemaakt. Een oplossing is om het patentrecht tijdelijk op te heffen zodat vaccins op nog grotere schaal overal ter wereld kunnen worden geproduceerd. Maar daar willen de EU, het VK en de VS, waar de belangrijkste producenten huizen, niet aan. Dus hebben wij nog lang te maken met trage leveringen, ‘behulpzame’ Russen en Chinezen en krijgen de meeste ontwikkelingslanden niets.

Vaccinatieprogramma’s zijn politieke shows geworden | Trouw

Rob de Wijk is hoogleraar internationale relaties en veiligheid aan de Universiteit Leiden en oprichter van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies (HCSS). Hij schrijft wekelijks over internationale verhoudingen. Lees zijn columns hier terug. 

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Rob de Wijk

Related News

Related Content

Column Rob de Wijk: In Washington gaan de alarmbellen af
Column: Amerika haalt zijn Navo-troepen weg, en ach, Europa haalt zijn schouders op
Column: Trumps vertrek zal slecht nieuws zijn voor populisten, maar goed voor mijn vertrouwen in de mensheid

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Han ten Broeke bij WNL over AstraZeneca en EU Vaccinatiebewijs Link to: Han ten Broeke bij WNL over AstraZeneca en EU Vaccinatiebewijs Han ten Broeke bij WNL over AstraZeneca en EU Vaccinatiebewijs Link to: HCSS Digest | Week 8 Link to: HCSS Digest | Week 8 Week 8 HCSS DigestHCSS Digest | Week 8
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!