De vrije doorgang van schepen in de Straat van Hormuz staat onder druk. En dat op de belangrijkste doorgangsroute voor olietankers ter wereld. Wie denkt dat Nederlandse beveiligingsbedrijven profiteren van de opgelopen spanning in de zeestraat, komt bedrogen uit. Han ten Broeke geeft commentaar aan RTL Z.
Vorig jaar is de zogenoemde Piraterijwet aangenomen. Daarmee worden private beveiligers onder bepaalde omstandigheden wél toegestaan op het moment dat Defensie geen beveiligingsteam kan leveren. De wet is goedgekeurd door de Tweede en de Eerste Kamer, maar nog niet van kracht.
In de Straat van Hormuz zal de Piratenwet sowieso weinig veranderen, zegt voormalig VVD-Kamerlid Han ten Broeke, initiatiefnemer van de Piraterijwet. Dat komt doordat de wet puur gericht is tegen piraterij, terwijl hier de Iraanse marine en de Iraanse revolutionaire garde het gevaar vormen.
“We hebben hier te maken met statelijke actoren. Dan geldt het zeerechtverdrag van de Verenigde Naties”, zegt Ten Broeke, tegenwoordig verbonden aan het The Hague Centre for Strategic Studies.
“Als er een confrontatie zou ontstaan tussen gewapende beveiligers op een schip en de Iraanse marine, dan behoren beveiligers zich te onderwerpen aan het bevoegd geachte gezag.”
Lees het hele artikel bij RTL Z.