Hoe onveilig is het als schepen in Nederland uit China komen en kunnen schepen onze infrastructuur wel beschermen?
Dat ga je horen in deze extra aflevering van De Strateeg: Strategische Vragen van
– Marja van Bijsterveldt, tot voor kort speciaal gezant voor de maritieme maakindustrie
– Roel de Graaf, directeur van brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT)
Bron: BNR Nieuwsradio, 10 december 2023
Chinese schepen vormen een gevaar voor Nederland. Dat zegt oud-speciaal gezant voor de maritieme industrie Marja van Bijsterveldt. En dat heeft niets te maken met de kwaliteit van de schepen. ‘Als je schepen in China blijft bestellen, hol je uiteindelijk je eigen industrie uit.’
De cijfers laten momenteel al een dergelijke daling zien, benadrukt Van Bijsterveldt in BNR’s De Strateeg. ‘Ik vond het buitengewoon verontrustende cijfers’, zegt ze. ‘Als je kijkt naar commerciële schepen in Europa, dan is het marktaandeel van Nederland nog maar 4 procent, tegenover 45 procent in 1980. In Nederland zelf is het van 2,5 procent naar 0,5 procent gegaan. Als je daarmee doorgaat, eindig je op nul.’
Het gevaar schuilt volgens Van Bijsterveldt in te gemakkelijk denken dat delen van de productieketen ‘ongestraft’ weggezet kunnen worden, zonder dat het verderop effect heeft. ‘Een productieketen is zo sterk is als zijn zwakste schakel.’ Derhalve vindt ze dat alle schakels sterk moeten zijn in Nederland, ‘en dat betekent dat je toch zoveel mogelijk in Nederland moet doen om de essentiële schepen – zoals baggerschepen en schepen die nodig zijn om dingen rond de Noordzee te monitoren – hier te kunnen blijven bouwen.’
Geen rooskleurig vooruitzicht
De toekomstvisie is echter allesbehalve rooskleurig. Zeker als er gekeken wordt naar de orderintake van de wereldwijde scheepvaartsector, weet directeur Roel de Graaf van brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT). ‘De Europese scheepsbouw heeft voor 2023 maar 2 procent van de wereldwijde orders voor nieuwbouwschepen in handen’, stelt hij. ‘De rest ligt in Azië. En dan hebben we het over 2023. Het gaat dus best slecht.’
Schepen bestellen in Azië komt volgens De Graaf met grote risico’s, naast het gevaar dat de Europese markt uitholt. ‘Je ziet een hele flow van kennis daarheen vertrekken’, vervolgt hij. ‘De Chinezen leren steeds meer en ze worden steeds beter in het bouwen van schepen. Die niet per definitie slecht zijn, onderdelen zijn niet anders. Ze zijn vooral veel goedkoper.’
Bron: BNR Nieuwsradio, 10 december 2023
Over deze podcast
De Strateeg is een podcast van BNR in samenwerking met het Den Haag Centrum voor Strategische Studies (HCSS). Abonneer je via bnr.nl/destrateeg om geen enkele aflevering te missen.
Host: Paul van Liempt
Redactie: Michaël Roele