HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

De crisis kan de weg banen voor de korte lontjes (NL)

March 27, 2009

 Het grote voordeel van het trage gepolder om tot een nationaal economisch reddingsplan te komen is dat het politieke instabiliteit voorkomt. Doordat de Kamer buiten spel staat oogt het akkoord tussen regering, regeringsfracties in de Kamer en sociale partners weinig democratisch.

Maar het voordeel is dat in tegenstelling tot veel andere landen voorlopig geen politiek onbeheersbare situaties ontstaan. Premiers boden hun ontslag aan in IJsland, Litouwen, Hongarije en Tsjechië. De val van de Tsjechische regering, tot juli voorzitter van de Europese Unie, heeft zelfs gevolgen voor Europa. Het maakt de unie stuurlozer op een moment dat leiderschap cruciaal is. Het bewijst dat er een einde moet komen aan het roulerende voorzitterschap en dat de unie gebaat is bij een krachtige president.

Afgezien van politieke strubbelingen veroorzaakt de crisis sociale onrust. In februari gingen Britten de straat op om te protesteren tegen het inhuren van buitenlandse werknemers in een olieraffinaderij. Even later marcheerden honderdduizend Ieren in protest tegen het economische beleid van de overheid door de straten van Dublin. In maart gingen Bulgaren de straat op tegen de dreigende sluiting van een staalfabriek. Tegelijkertijd protesteerden boeren in Duitsland, Oostenrijk, Polen, Tsjechië, Slowakije en Slovenië tegen de lage melkprijzen. De ernstigste protesten vonden plaats in Frankrijk waar miljoenen demonstreerden voor behoud van baan en inkomen. Intussen wil men zondebokken aanwijzen. Dat zijn in de ogen van velen de bankdirecteuren die zich hebben verrijkt en ondanks de crisis nog steeds met omvangrijke bonussen naar huis gaan. Ook ik heb me altijd geërgerd aan deze zelfverrijking. Maar tegelijkertijd zijn volgens mij ook aan consumptie verslaafde burgers schuldig die onverantwoord hoge hypotheken en leningen afsloten.

Hoe erg de sociale onrust wordt, hangt af van het effect van de nationale reddingsplannen. De voortekenen zijn niet goed. Protectionisme groeit. Duitsland houdt rekening met 7, mogelijk 8 procent krimp. De Europese concurrentiepositie wordt aangetast als de dollar ten opzichte van de euro valt doordat de Amerikaanse Centrale Bank bankbiljetten bij drukt en China een andere reservevaluta dan de Amerikaanse munt wil. En er wordt gespeculeerd over een crisis binnen de eurozone als zwakke landen als Italië of Griekenland de euro vaarwel moeten zeggen.

President Obama stelt steeds dat zijn reddingsplan geen wondermiddel is, maar slechts een bijdrage levert aan het keren van de crisis. Dat geldt ook voor het Nederlandse plan. Geen regering heeft een oplossing. Dit, en het feit dat het een mondiale crisis betreft, maakt van protesten uitdrukkingen van machteloosheid en woede op leiders die het ook niet weten. Dat geeft ruimte aan populisten met makkelijke, aansprekende ’oplossingen’ die het land van de regen in drup helpen.

Dat kan ook in Nederland gebeuren. Door dreigende onlusten wordt de regering gedwongen de financiële crisis in de context van openbare orde en veiligheid te plaatsen. Stakingen en werkonderbrekingen, demonstraties en acties zijn bij massaontslagen denkbaar. Het ontstaan van een grote onderklasse van kansarmen is niet denkbeeldig als hoger opgeleiden de plaats innemen van lager opgeleiden. En allochtonen zijn als eerste de dupe.

Een veeg teken is de sterk veranderde samenleving en de houding van de burger ten opzichte van de politiek. De politiek poldert door, maar de gemiddelde Nederlander heeft zijn vertrouwen in de polderaars allang vaarwel gezegd en eist concrete, snelle, effectieve, pijnloze oplossingen, die er overigens niet zijn. Uitzitten van de crisis en instellen op een lager welvaartsniveau is de rationele keuze, maar het is niet gezegd dat al die korte lontjes in onze maatschappij die keuze zullen maken.

Trouw

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

Joris Teer | Rondetafelgesprek over invasie van Taiwan voor de Tweede Kamer Commissie voor Buitenlandse Zaken
Column Rob de Wijk: Poetin zit vast in een doodlopende weg, hij kan alleen nog wild om zich heen meppen
Plan voor hightech testcentrum voor drones op oude vliegkamp Valkenburg; gaat Soldaat van Oranje plaatsmaken voor soldaat 2.0?

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: VS willen straks moslimlanden voor zich winnen (NL) Link to: VS willen straks moslimlanden voor zich winnen (NL) VS willen straks moslimlanden voor zich winnen (NL) Link to: Afghanistan nog steeds dubbeltje op zijn kant (NL) Link to: Afghanistan nog steeds dubbeltje op zijn kant (NL) Afghanistan nog steeds dubbeltje op zijn kant (NL)
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!