HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

President Hollande ontpopt zich als een Europese Obama

January 18, 2013

De reacties op president Hollandes interventie in Mali waren alom positief. Waren dat ook niet de reacties toen westerse landen intervenieerden in Kosovo, Afghanistan, Irak en Libië? Beloofden de staatshoofden en regeringsleiders ook toen niet dat hun troepen geen minuut langer zouden blijven dan noodzakelijk? En ebde de aanvankelijke steun niet weg toen snelle successen uitbleven?

Hoe dan ook, voor de tweede maal in ruim een jaar heeft Frankrijk het voortouw in een interventie genomen. Het land is een van de zorgenkinderen van de eurozone, maar Hollande compenseert dat met een actief buitenland- en defensiebeleid. Bovendien ontwikkelt hij zich tot een soort Europese Obama: terughoudend in zijn retoriek, maar hard ingrijpen als dat nodig is.

Drone-aanvallen als handelsmerk

Obama trok zijn troepen terug uit Irak en zal dat in 2014 doen uit Afghanistan. In Libië speelde hij een rol op de achtergrond door vooral inlichtingen en communicatiemiddelen ter beschikking te stellen. Gelijktijdig maakte hij van drone-aanvallen zijn handelsmerk. Effectief, uiterst dodelijk en goedkoop, maar juridisch kwestieus. In Mali heeft hij dezelfde steun aangeboden als in Libië, terwijl de gevechtsoperaties door zijn collega worden uitgevoerd.

Als ik de situatie in Mali overzie, dan hebben de Fransen beperkte opties. De duizenden Afrikaanse militairen die zijn toegezegd door landen als Burkina Faso, Ghana, Nigeria, Niger, Senegal en Togo zullen vooral voor lichte vredesbewarende taken moeten worden inzet. Het Malinese leger is een zootje. De ongeveer 2500 Franse militairen zullen er voor het vuile werk worden ingezet. Steun voor die operaties moet komen van landen die daarvoor de middelen hebben, zoals Amerika, Australië, Denemarken, Duitsland, Engeland, Nederland en een enkele Golfstaat. Maar de meeste landen zullen daar om politieke en financiële redenen geen trek in hebben. Dat maakt de strijdkracht die kan worden ingezet heel dun.

Tot staan brengen en dan terugveroveren

Het doel van fase 1 van de operatie is het tot staan brengen van de djihadisten. Wat nodig is, zijn speciale eenheden voor operaties tegen die djihadisten en het inwinnen van inlichtingen om vliegtuigen, bewapende helikopters en mogelijk Amerikaanse drones naar hun doelen te dirigeren. Dat is een lastige klus met hooguit enkele duizenden special forces en een paar honderd vliegtuigen en helikopters in een gebied zo groot als Frankrijk. En als de rebellen zich verschansen voor een stadsguerrilla wordt de operatie helemaal lastig.

In fase 2, die na een paar weken moet beginnen, zullen Afrikaanse troepen het noorden moeten terugveroveren. Daarna kan werk worden gemaakt van het herstel van het bestuur in de eens zo democratische donordarling Mali. Niets is onmogelijk, maar gezien de beperkte capaciteiten lijkt mij ook dit een lastige klus.

De meeste kans op succes bieden beperkte politieke doelstellingen die met de beschikbare militairen kunnen worden uitgevoerd. Obama’s aanpak in het westen van Pakistan dient als voorbeeld: het slopen van djihadistische bolwerken zodat het land geen vrijplaats meer kan zijn voor terroristen die de regio ontregelen en mogelijk het Westen aanvallen. Het gaat pas echt mis als onder druk van publiek en politiek tot een ambitieuze wederopbouwoperatie als in Afghanistan wordt besloten.

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

Hagel slachtoffer van rammelend buitenlandbeleid Witte Huis
EenVandaag | Helga Salemon: “Poetin is een pokerspeler die zichzelf moet blijven overbieden”
Een stabiele euro vergt een politieke unie (NL)

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Rob de Wijk op BNR Radio over de aanslag op het kantoor van de Griekse premier Antonis Samaras Link to: Rob de Wijk op BNR Radio over de aanslag op het kantoor van de Griekse premier Antonis Samaras Rob de Wijk op BNR Radio over de aanslag op het kantoor van de Griekse premier... Link to: China streeft naar meer maritieme macht Link to: China streeft naar meer maritieme macht China streeft naar meer maritieme macht
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!