HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Nieuwsuur | Frank Bekkers: Nieuwe plannen voor beveiliging Noordzee ‘teleurstellend’

February 16, 2023

Het kabinet heeft zorgen over de veiligheid van ‘cruciale infrastructuur’ (zoals kabels en pijpleidingen) op de bodem van de Noordzee, schrijft het in een Kamerbrief. Na anderhalf jaar wachten ligt er nu een eerste aanzet tot een strategie om die onderzeese infrastructuur beter te beschermen. Maar concrete maatregelen ontbreken grotendeels, meldt Nieuwsuur.

Uit nieuwe cijfers blijkt ondertussen dat schepen van de Kustwacht, die de veiligheid op de Noordzee moet bewaken, met grote regelmaat niet inzetbaar zijn. En dat terwijl het kabinet de taken van de Kustwacht op dit gebied juist wil uitbreiden.

Nederland loopt relatief gezien achter als het gaat om de de beveiliging van de Noordzee, bleek eerder al uit onderzoek van denktank HCSS. In het rapport “The High Value of the North Sea” werd al in November 2021 voor de veiligheid van ‘cruciale infrastructuur’ (zoals kabels en pijpleidingen) op de bodem van de Noordzee gewaarschuwd door HCSS onderzoekers Frank Bekkers, Joris Teer, Dorith Kool, Lucia van Geuns, Patrick Bolder en Irina Patrahau. “Je zou nu iets meer voortgang verwachten”, zegt Frank Bekkers, die dat onderzoek leidde. “Deze plannen zijn een begin, maar het is duidelijk onvoldoende. Het straalt te veel ‘willen’ uit, en te weinig ‘doen’.”

“Je zou nu iets meer voortgang verwachten. Deze plannen zijn een begin, maar het is duidelijk onvoldoende. Het straalt te veel ‘willen’ uit, en te weinig ‘doen’.”

Frank Bekkers, HCSS

Die mening deelt CDA-Kamerlid Derk Boswijk, wiens motie in 2021 een van de redenen was voor een nieuwe strategie. “Ik ben wel enigszins teleurgesteld. We zijn anderhalf jaar én de sabotage van Nord Stream verder. Dan is dit wel bedroevend weinig concreet. Welk materiaal schaffen we bijvoorbeeld aan?”

Sinds de sabotage van Nordstream 1 en 2 staat de beveiliging van infrastructuur op zee volop in de aandacht. Nieuwsuur maakte voor die sabotage al deze video:

De Kustwacht speelt een belangrijke rol bij de veiligheid op de Noordzee, het is de ‘meldkamer van de Noordzee’. Het kabinet kondigt aan de taken van de Kustwacht verder uit te willen breiden, specifiek als het gaat om een van de drie hoofdtaken van de Kustwacht: ‘maritieme security’. Dat is het voorkomen van “opzettelijk ongeoorloofde acties op zee”, aldus het kabinet.

“Als Kustwacht hebben we de patrouillevaartuigen Barend Biesheuvel, Visarend en Zeearend en een Kustwachtvliegtuig”, zegt een woordvoerder. Daarmee patrouilleert de Kustwacht volgens het kabinet ‘regelmatig’ op de Noordzee, in een gebied dat ongeveer anderhalf keer zo groot is als Nederland.

Nieuwsuur keek in de jaarverslagen van de Kustwacht naar het aantal vaaruren dat de schepen daadwerkelijk inzetbaar waren afgelopen jaren, en kreeg nieuwe cijfers over 2022. Daaruit blijkt dat tussen de 10 en 30 procent van het aantal geplande vaaruren niet gehaald wordt – door onder meer personeelsgebrek en onderhoud.

In 2022 waren twee van de drie schepen – de ‘Arenden’ – zelfs 43 procent van het aantal geplande uren niet inzetbaar. Dat betekent dat die ook in noodsituaties niet uit kunnen varen. De ambitie om de schepen 24 uur per dag inzetbaar te hebben, wordt al jaren niet gehaald, en dat lijkt in 2023 opnieuw niet te gaan gebeuren.

Volgens Frank Bekkers van HCSS laten die cijfers zien dat de patrouilles op de Noordzee ernstig tekort schieten. “Er zijn drie schepen die wachten op distress calls, en ze hebben recht op enkele vlieg- en helikopteruren. Maar die worden niet strategisch ingezet en zijn sowieso niet voldoende.”

Uit nieuwe cijfers blijkt ondertussen dat schepen van de Kustwacht, die de veiligheid op de Noordzee moet bewaken, met grote regelmaat niet inzetbaar zijn. #Nieuwsuur https://t.co/LHeniswHqY

— Nieuwsuur (@Nieuwsuur) February 16, 2023

Het kabinet erkent dat er een “disbalans” is tussen de taken van de Kustwacht en de middelen. Dat bevestigt een woordvoerder van de Kustwacht, die aanstipt dat dit ook al zo was vóór de oorlog in Oekraïne en de sabotage van Nord Stream. “De huidige capaciteiten dienen eerst vergroot te worden, voordat de Kustwacht in staat is om verder door te ontwikkelen.”

Sommige omringende Europese landen zijn al een stuk verder. Vorig jaar februari kondigde Frankrijk een ‘diepzeestrategie‘ aan en België heeft een minister van Noordzee. Deze zomer gaat in het Verenigd Koninkrijk de eerste van twee speciale schepen voor onderwatersurveillance in de vaart, bedoeld als ‘moederschip’ voor autonome onderwatersystemen en ‘oorlogsvoering op de zeebodem’.

Zo concreet wordt het in Nederland nog niet. “Er komt ook veel infrastructuur buiten de territoriale zee, dus verder dan 12 mijl van de kust”, zegt Bekkers. “Zeker daar is het van belang om aan ‘security by design’ te doen, zoals kabels en pijpleidingen uitrusten met sensoren die je vertellen als er mee geknoeid wordt. Dat kun je als eis stellen bij de bouw van nieuwe windparken bijvoorbeeld, maar daar lees ik niets over.”

NIEUWE plannen voor de beveiliging van onze Noordzee. Met de nadruk op: plannen. @DerkBoswijk is teleurgesteld. "We zijn anderhalf jaar én de sabotage van Nord Stream verder. Dan is dit bedroevend weinig concreet. Welk materiaal schaffen we bijv. aan?"https://t.co/zEG7OZmagz

— Roel van Niekerk (@RoelvanNiekerk) February 16, 2023

De Kustwacht wordt in Nederland ondertussen aangestuurd door maar liefst zes ministeries. Aan een speciale minister voor de Noordzee, zoals in België, lijkt het kabinet niet te willen. “Wij hebben veel publieke en private organisaties die samenwerken op de Noordzee”, laat een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat weten. “De minister van Infrastructuur en Waterstaat coördineert die. We zien geen aanleiding om een specifieke eigen autoriteit hiervoor op te richten.”

“Dat snap ik echt niet”, zegt CDA-Kamerlid Boswijk. “Op land hebben we heel duidelijk de procedures in kaart, met bijvoorbeeld veiligheidsregio’s. Op het water is dat onvoldoende geregeld. Ik had gehoopt dat die verantwoordelijkheden nu eens duidelijk verdeeld zouden worden, maar wat ik nu lees, is vooral een inventarisatie.”

Bron: Nieuwsuur, 16 februari 2023

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Frank Bekkers

Related News

Related Content

De Strateeg: De Strategische Waarde van de Noordzee
Tweede Kamer: Motie nav HCSS rapport Noordzee
Nieuwsuur: Hoe kwetsbaar zijn kabels en pijpleidingen in de Noordzee?

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: New report: Climate-Proofing the Military Link to: New report: Climate-Proofing the Military New report: Climate-Proofing the Military Link to: Parool | Lucia van Geuns: te hooggespannen verwachtingen over tempo transitie Link to: Parool | Lucia van Geuns: te hooggespannen verwachtingen over tempo transitie Parool | Lucia van Geuns: te hooggespannen verwachtingen over tempo transit...
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!