Zweden heeft een grote hoeveelheid zeldzame aardmetalen ontdekt. Een belangrijke stap in de vergroening van onze economie, maar er moet nog veel gebeuren, legt HCSS adjunct directeur en grondstoffen expert Michel Rademaker uit bij RTL Z.
“Het is zeker een belangrijke vondst op het Europese continent, maar een belangrijke voorwaarde is dat het nog wel tot ontginning moet worden gebracht. Dan heb je om te beginnen een vergunning nodig, en dat is in Europa een groot probleem. De Zweden zelf geven aan dat het wel 15 jaar kan duren; ik hoop dat de EU een weg vindt om dat drastisch te versnellen, want we hebben dat spul zo snel mogelijk nodig.”
De vondst kan ook de afhankelijkheid van China op het gebied van kritieke grondstoffen verkleinen, maar dat ziet Rademaker de komende 3-5 jaar niet gebeuren, want voordat die mijn daadwerkelijk uitgegraven kan worden, moet er nog van alles gebeuren, en dat kost echt veel tijd. “Het kost ook een hoop geld om een mijn tot ontginning te brengen, vaak een half miljard tot een miljard. Die moet je eerst investeren voordat je het terugverdient, en daarvoor heb je ook wel een zekerheid in de markt nodig.”
Kan Beijing nog dwarsliggen bij deze ontdekking? “China heeft de afgelopen 25 jaar al dwarsgelegen, want zodra er ergens maar een vondst was van een metaal dat zij van belang achtten, hebben ze vaak de concessies van die mijn opgekocht. Maar ik voorzie niet dat China de kans krijgt om deze Zweedse mijn op te kopen.”
Maar, vervolgt Rademaker, er is wel een ander punt: met het naar boven halen van de grondstoffen ben je er nog lang niet. “Je hebt ook raffinagecapaciteit nodig, en uiteindelijk ook productiecapaciteit. En die raffinagecapaciteit zit helaas nu vooral nog in China. Zelfs de Amerikanen zijn op dit moment nog gedwongen om hun materialen naar China te verschepen om het daar te laten raffineren.”
“We moeten naast het ontwikkelen van de mijn in de hele waardeketen kijken naar wat er voor nodig is om uiteindelijk bijvoorbeeld elektrische auto’s te maken: mijnbouw, raffinage, de productie van batterijen en uiteindelijk de bouw van auto’s. Dat laatste kunnen we wel, maar de eerste paar stappen daar hebben we gewoon de capaciteit nog niet voor in Europa. En die moet er snel komen, willen we wat onafhankelijker van China worden.”
Bron: RTL Z, 13 januari 2023