Oliekartel Opec, Rusland en andere olieproducerende landen zijn het vandaag alsnog eens geworden over beperking van de productie met 9,7 miljoen vaten per dag voor de maanden mei en juni. De deal tussen de olieproducerende landen is eigenlijk ‘too little, too late’, zegt Lucia van Geuns in de BNR-podcast De Strateeg.
Van Geuns, energiedeskundige bij het Den Haag Centrum voor Strategische Studies, reageert daarmee op de voorlopige deal die de ‘Opec+-landen’ donderdag al sloten over een verlaging van de productie met 10 miljoen vaten per dag. Toen was al duidelijk dat ook de steun van Mexico nodig was voor een definitief akkoord.
De grootschalige vraaguitval van olie als gevolg van de coronacrisis kwam in januari al op gang, maar het antwoord bleek toen al bij lange na niet voldoende, analyseert Van Geuns. ‘Er moest een veel meer gecoördineerde productiebeperking komen en dat is niet gelukt, begin maart bij de vergadering van ‘Opec-plus’. Dat leidde tot een ruzie, waardoor juist eigenlijk alle kranen open zijn gegaan, in ieder geval bij Opec en Rusland, en de prijzen nog meer omlaag.’
De schokgolf die dat veroorzaakte ebt nog altijd na in de olie- en gaswereld. Het is zeer de vraag om de deal die Opec en Rusland donderdag sloten om flink minder olie te gaan oppompen wel substantieel is. ‘Die vraaguitval is ongekend, die loopt nu al op tot 15 miljoen vaten per dag en dat kan oplopen tot 30 miljoen vaten per dag. Dat kun je eigenlijk niet stutten door productie uit de markt te halen. Dat is eigenlijk ‘too little too late.’
De grote verliezers van de crisis zijn de landen die voor hun begroting volledig afhankelijk zijn van olie, zoals Angola, Ecuador, Azerbeidzjan en Kazachstan, zegt financieel analist Anna Grebensjikova, Maar ook de financiering van groenprojecten komt in het gedrang. ‘Een groenproject financieren terwijl de olieprijs zo laag staat is heel moeilijk, dus je zult zien dat de innovatie minder snel zal lopen en niemand echt zin heeft om een green project op te zetten.’
Op de lange termijn lijken ook landen als Rusland en Saoedi -Arabië zichzelf in de voet te schieten, zegt Grebensjikova. ‘Maar voordat je daar bent weten ze heel veel andere mensen omver te duwen. Wat dat betreft kun je het redelijk vergelijken met Albert Heijn dat een grote prijzenoorlog opent, en de kleinere supermarktketens die daar als eerste onder lijden.’
Dit artikel verscheen oorspronkelijk bij BNR Nieuwsradio.
Luister hier terug naar podcast De Strateeg: “Een Crisis in een Crisis”.