HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Irrationele keuzes in Haags parlement (NL)

April 1, 2011

Het is raar gesteld met de solidariteit. In de Kamer bestond brede twijfel aan steun voor de zuidelijke eurolanden. De PVV en de SP wilden zelfs een referendum over het permanente noodfonds dat vanaf 2013 de financiële stabiliteit in de eurozone moet waarborgen.

Een vreemde move, omdat zonder deze afspraken de euro instort en het gebeurd is met uw en mijn welvaart. Om de euro te redden werd overigens ook het stabiliteits- en groeipact aangescherpt. Eurolanden moeten hun staatsschuld onder de 60 procent van de overheidsuitgaven houden en het begrotingstekort onder de drie procent. Doen zij dat niet, dan volgen vrijwel automatisch forse sancties.

Deze afspraken en andere om Europa meer concurrerend te maken, zijn een stap in de richting van meer integratie, of we het willen of niet. Maar juist deze consequentie van noodzakelijke maatregelen was de reden waarom PVV en SP een referendum wilden en PvdA, ChristenUnie en SGP twijfelden. Omdat tegenstemmen het eigenbelang schaadt, kwam er uiteindelijk toch een meerderheid. Met solidariteit had het weinig te maken.

In de Kamer werd vrijwel gelijktijdig een motie aangenomen die de regering ertoe oproept de wenselijkheid van een vliegverbod boven Libië te benadrukken. Gezien de humanitaire ramp die zich daar leek te gaan voltrekken, was dat een begrijpelijk initiatief om solidariteit te tonen. Wie A zegt, moet ook B zeggen, heet het in Den Haag.

Inmiddels heeft de NAVO de operatie van de Amerikaans-Brits-Franse gelegenheidscoalitie overgenomen en gaat ook Nederland volop deelnemen aan luchtacties boven het door burgeroorlog verscheurde Noord-Afrikaanse land.

Toch zou je verwachten dat niet alleen PVV, SP en de Partij voor de Dieren tegenstemden. In Libië staat geen enkel belang op het spel. Libië heeft nauwelijks olie en de kans dat het conflict overslaat naar de hele regio is klein. Met een beetje goede wil kan het voorkomen van vluchtelingenstromen als belang worden gezien, maar die blijken juist door militair ingrijpen in nog grotere mate te ontstaan.

Het doet me sterk denken aan de discussies die hebben geleid tot de interventies in Bosnië in het begin van de jaren negentig, in Kosovo (1999), Afghanistan (2001) en Irak (2003). Maar iedere keer ebden morele verontwaardiging en solidariteit weg als bleek dat het brengen van vrede en stabiliteit een langdurig en kostbaar proces was en westerse levens koste.

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de solidariteit met Libië verbrokkelt. Als partijen in dat land snel tot bezinning komen en gaan onderhandelen, is er niets aan de hand. Maar de kans is groot dat uiteindelijk de NAVO de vrede op de grond moet bewaren. En dat betekent een commitment van jaren.

Ik blijf me erover verbazen hoe publieke opinie en politieke besluitvorming werken. Solidariteit wordt gedreven door emoties en staat los van het nationale belang.

Volgens de wetten van de logica zou de steun aan noodfonds en groei- en stabiliteitspact groot moeten zijn en die aan een vliegverbod klein.

Omdat het omgekeerde het geval is, rijst de twijfel of rationele besluitvorming in een democratie überhaupt mogelijk is.

Trouw

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

Notitie | Defensieplanning: Van evenwicht naar keuzes
Koning Abdullah van Jordanie bezoekt Europees Parlement
Defensieplanning – van evenwicht naar keuzes (HCSS 2024)

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: NATO’s Half-hearted Intervention Link to: NATO’s Half-hearted Intervention NATO’s Half-hearted Intervention Link to: Kwartiermakers naar Kunduz (NL) Link to: Kwartiermakers naar Kunduz (NL) Kwartiermakers naar Kunduz (NL)
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!