HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Hoe waarschijnlijk is oorlog in Oekraïne (en welke rol speelt Nederland)?

January 24, 2022

De ministers van Buitenlandse Zaken van de Verenigde Staten (Antony Blinken) en Rusland (Sergey Lavrov) spraken vrijdag over Oekraïne. De situatie in dat land is al langer een bron van spanningen tussen de VS en Rusland en van zorgen in Europa. Hoe reëel is een oorlog in Oekraïne? En wat merkt Nederland daarvan?

De Amerikaanse president Joe Biden voorspelde deze week een Russische inval in Oekraïne, omdat zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin “iets moet doen” na de harde woorden van de afgelopen maanden. Hans van Koningsbrugge, hoogleraar Geschiedenis en politiek van Rusland aan de Rijksuniversiteit Groningen, is het daar helemaal niet mee eens.

“Poetin moet helemaal niks. Rusland heeft meer opties dan alleen vrede of oorlog. Tussen volledige terugtrekking en een frontale aanval zitten nog een hoop andere mogelijkheden. Ze kunnen bijvoorbeeld blijven praten, de rebellenrepubliek in Oekraïne erkennen en in bescherming nemen, of zelfs ergens anders militaire bases of raketten plaatsen.”

Ook Rob de Wijk, hoogleraar internationale betrekkingen aan de Universiteit Leiden, benadrukt dat de uitkomst nog allesbehalve vaststaat en denkt niet dat een gewapend conflict onvermijdelijk is. “Biden roept dat om te kijken hoe Rusland reageert. Het hoort bij het spel. Ik denk dat Biden en Poetin zelf niet eens weten hoe het momenteel verder moet.”

De ferme teksten van politici aan beide zijden staan volgens de experts ook in contrast met hoe de rest van de VS en Rusland tegenover een conflict staan. “De militairen en het volk van Rusland zijn als de dood om in conflict te raken met de VS of de NAVO”, aldus De Wijk. “Dat zien ze helemaal niet zitten, ze denken niet dat ze dat kunnen winnen.”

Van Koningsbrugge: “De gemiddelde Rus heeft momenteel wel iets anders aan het hoofd dan oorlog in Oekraïne. Veel Russen zien liever dat Poetin meer aandacht besteedt aan de toenemende inflatie en de slecht draaiende economie.”

Russische troepenmacht te klein om Oekraïne te bezetten

Mocht Rusland alsnog overgaan tot een invasie van Oekraïne, is het zeer onwaarschijnlijk dat ze het hele land willen bezetten. Daarvoor is de geschatte troepenmacht aan de grens (tussen de 100.000 en 120.000 militairen) niet groot genoeg.

De Wijk: “Als Rusland al een interventie uitvoert, wordt het een kleine. Met 100.000 man kan je niet zoveel. Het ligt het meest voor de hand dat ze dan verder uitbreiden in de Krim, zodat dat gebied helemaal in Russische handen valt. Dat zou een enorme klap voor Oekraïne zijn.”

“Rusland kan een oorlog tegen Oekraïne wel winnen, maar ze kunnen niet het hele land bezetten. Daarvoor is 100.000 te weinig”, geeft ook Van Koningsbrugge aan. Daarnaast is de militaire positie van Oekraïne volgens de hoogleraar nu niet te vergelijken met 2014, toen Rusland vrij plotseling de Krim annexeerde.

“Oekraïne is niet meer het makkelijk te overrompelen slachtoffer, het kan zich tegenwoordig beter verweren. Er is sinds 2014 stevig getraind en ook meer materieel ingevlogen. Het Oekraïense leger telt ongeveer 255.000 eenheden en 2.500 tanks, dat is geen kleine tegenstander.”

VS probeert twijfelend Europa mee te krijgen

Een kleinschalige Russische invasie zou niettemin ook tot een reactie van het Westen leiden, al zal die naar alle waarschijnlijkheid niet militair zijn. De Amerikanen hebben al een zwaar pakket aan economische sancties voorbereid.

Zowel De Wijk als Van Koningsbrugge ziet echter weinig eenheid in de Europese aanpak van de situatie. Dat is ook de voornaamste reden van het bezoek van Blinken aan Berlijn eerder deze week. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken sprak daar met Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Oekraïne. Laatstgenoemde twee landen zijn net als de VS zelf geen lid (meer) van de Europese Unie. Het VK en de VS maken wel onderdeel uit van de NAVO, waarin met name de Amerikanen veel invloed hebben.

Van Koningsbrugge noemt het “heel tekenend” dat de EU vooralsnog niet aanschuift bij de gesprekken over Oekraïne. “Terwijl economische sancties toch meer het terrein van de EU zijn, aangezien de NAVO een militair samenwerkingsverband is. Europa is wat dat betreft geen eenheid.”

“We zijn in Europa helemaal vergeten hoe dit spel gespeeld wordt”, vult De Wijk aan. “Poetin kan bij wijze van spreken de hele EU afschrijven, omdat er te veel onenigheid is.”

De Nederlandse minister van Defensie Kajsa Ollongren zei eerder dat Europa bereid moet zijn tot strenge sancties die Rusland “echt pijn zullen doen”, al nuanceert Van Koningsbrugge dat enigszins. “Rusland kan die economische sancties voorlopig wel hebben, daar hebben ze reserves voor opgebouwd.”

De rol van Nederland

Over militaire reacties, zelfs in het kader van de NAVO, mogen individuele landen zelf beslissen. Donderdag zei minister Wopke Hoekstra (Buitenlandse Zaken) dat het Nederlandse kabinet openstaat voor “defensieve militaire steun” aan Oekraïne. Ook een Kamermeerderheid is bereid steun te overwegen. Hoekstra en premier Mark Rutte reizen binnenkort naar Oekraïne om daar te praten met hun Oekraïense ambtgenoten.

Nederland levert vanwege de spanningen met Rusland dit jaar al wel voor het eerst gevechtsvliegtuigen aan de NAVO, die in april en mei in Bulgarije het luchtruim gaan bewaken. Gewonde Oekraïense militairen worden in Nederland geholpen met hun revalidatie. Het kabinet kijkt of er aanvullende bilaterale steun aan Oekraïne kan worden gegeven, al waarschuwt De Wijk dat de situatie snel kan veranderen.

“Binnen de Amerikaanse regering wordt al gesproken over het vervoeren van raketten naar Oekraïne. Die Amerikaanse raketten staan ook op Nederlandse bodem. Als je die raketten gaat leveren, stuur je dus materiaal naar Oekraïne en ben je er aanwezig. Als er dan een aanval vanuit Rusland komt, kan je zomaar een oorlog in gezogen worden.”

Van Koningsbrugge wijst er echter op dat Nederland niet kan bijdragen op militair vlak als het Nederlandse parlement daar niet mee instemt. “Bondgenoten kunnen wel dingen willen, maar je moet toch een meerderheid hebben in het parlement. Ik waag het te betwijfelen of die meerderheid er is voor het plaatsen van raketten. We laten ons niet zomaar een oorlog in rommelen.”

Bron: NU.nl

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Rob de Wijk

Related News

Related Content

BNR Big Five | Patrick Bolder: ‘Welke rol kunnen autonome wapens spelen in de oorlog?’
Mart de Kruif en Tim Sweijs | Wat kan Nederland leren van de oorlog in Oekraïne? ‘We zijn buitengewoon kwetsbaar geworden’
Delta Tango podcast | Drones, AI en cyberaanvallen: hoe bereiden we ons voor op een moderne oorlog?

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Column: Zonder bijtende sancties lukt een dialoog met Rusland niet Link to: Column: Zonder bijtende sancties lukt een dialoog met Rusland niet Column: Zonder bijtende sancties lukt een dialoog met Rusland niet Link to: Schepen met vloeibaar gas verleggen koers: import verdubbeld Link to: Schepen met vloeibaar gas verleggen koers: import verdubbeld Schepen met vloeibaar gas verleggen koers: import verdubbeld
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!