HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Echte oplossing voor Oekraïne is er niet

February 28, 2014

Na revoluties zijn de verwachtingen torenhoog, maar vaak volgt snel de teleurstelling. De vreugde was groot toen de Egyptische president Moebarak werd verdreven. Daarna kwam Morsi, maar die moest het veld ruimen omdat hij zijn Moslimbroederschap bevoordeelde. En deze week stapte de interim-regering van premier Hazem al-Beblawi op. De regering bleek onmachtig de economie op gang te brengen. Dat is logisch. Omwentelingen breken bestaande structuren af en maken het moeilijk om grip op een land te krijgen.

Toch is het te hopen dat Egypte een voorbeeld wordt voor Oekraïne. Het politieke geweld is er de afgelopen jaren, voor een land in revolutie en in vergelijking met Libië en Syrië, nog redelijk binnen de perken gebleven. De verklaring is dat het land niet gespleten is, en politie en leger een afspiegeling van het volk zijn.

Dat is niet het geval in Oekraïne. Hier is de overwinning van de ene groep, de nederlaag voor de andere groep. In Nederland wordt de strijd in Oekraïne vooral in praatprogramma’s op televisie gemakzuchtig ‘geframed’ als een opstand van het naar democratie snakkende volk tegen een brute, autocratische leider. Dus worden de protesteerders op de Maidan gesteund, terwijl wordt vergeten dat het hele zuiden en oosten van Oekraïne pro-Russisch is en een nederlaag niet over zijn kant kan laten gaan.

De overwinning van de pro-Europese Oekraïners uit het westen kan de kiem leggen voor afscheiding en burgeroorlog als geen rekening wordt gehouden met de gerechtvaardigde verlangens en vooral de angsten van de pro-Russische Oekraïners.
Het proces van ontbinding is nu al zichtbaar. De pro-Russische Krim is de enige regio van het land die buiten het politieke geweld is gebleven. Sommige etnische Russen in die regio zijn bezig milities te vormen om hun belangen te kunnen verdedigen. Op 20 februari suggereerde de voorzitter van het parlement van de Krim het schiereiland te laten afscheiden.

Dat kan ongetwijfeld op instemming en mogelijk actieve steun rekenen van de Russische president Poetin. Want Poetin vreest voor het voortbestaan van de basis voor zijn Zwarte Zeevloot. Daarmee kan de Krim zich ontwikkelen tot de spreekwoordelijke lont in het kruitvat.

Een echte oplossing voor Oekraïne is er niet. De hooggespannen verwachtingen van de pro-Europese bewoners van het land kunnen domweg niet worden waargemaakt. Ze eisen een hogere levensstandaard, minder corruptie en meer democratie. En wel op korte termijn.

Maar de EU en het IMF eisen in ruil voor steun economische hervormingen, hogere belastingen en een einde aan de gassubsidies. Zo’n beleid tast de levenstandaard juist aan.

Voorts duurt het jaren om de structuren van een nieuwe economie op te bouwen en is het ondenkbaar dat obstakels waaronder de enorme corruptie op korte termijn worden opgeruimd. Ook is het waarschijnlijk dat de overwinnaars ‘democratie’ interpreteren als een systeem waarin zij de verliezers hun wil kunnen opleggen.

Bovendien zullen politici de tegenstellingen binnen Oekraïne willen uitbuiten om kiezers aan hun kant te krijgen.

Het enige lichtpunt is dat het parlement nog functioneert. Daardoor is een toekomst van politieke instabiliteit zonder geweld op straat toch nog een plausibel scenario.

Trouw

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

Column Trouw Rob de Wijk
Column: Rusland kan de oorlog niet stoppen, en Oekraïne ook niet
Rob de Wijk in FD: ‘Moment voor de-escalatie in Oekraïne is voorbij’
Strategische Monitor 2021 (NL)

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: ’Inval Rusland onwaarschijnlijk’ Link to: ’Inval Rusland onwaarschijnlijk’ ’Inval Rusland onwaarschijnlijk’ Link to: ‘Geheime diensten draaien overuren’ Link to: ‘Geheime diensten draaien overuren’ ‘Geheime diensten draaien overuren’
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!