HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

De EU kan nog weleens sterker uit deze crisis komen

July 13, 2015

Crisis? Hoezo crisis? Afgezien van een paar demonstraties in de grotere Griekse steden, reageerde de bevolking gelaten op de uitslag. Ja, of nee, het maakte ook niet zo veel uit. In beide gevallen zouden nieuwe lastige onderhandelingen met Brussel nodig zijn. We komen er wel uit; Tsipras en Merkel moeten wel, hoorde ik regelmatig.

Maar onder de oppervlakte is de crisis enorm, ondanks dat er nog geld uit de automaten kwam. Het vakantieseizoen is begonnen, maar veel Grieken hebben hun boekingen afgezegd, de restaurants en winkels zijn leeg en de stranden verlaten.

Brexit

Aan de vooravond van het referendum speculeerde ik met collega’s op het eiland Patmos uitgebreid over de afloop ervan. De overgrote meerderheid gokte mis. Een Brits oud-minister en parlementariër en ik meenden dat de bevolking ‘nee’ zou stemmen. De ‘stemverklaring’ van de Brit was simpel: er heeft nog nooit een referendum plaatsgevonden dat in het voordeel van de EU eindigde. Daarom vreest hij ook voor een Brexit, ook al zou dat volgens hem dramatisch voor het Verenigd Koninkrijk uitpakken. Ik dacht aan een ‘nee’ omdat door de Griekse trots, het gevoel van vernedering en het feit dat zowel ‘ja’ als ‘nee’ tot nieuwe onderhandelingen zouden leiden, de Grieken zich wel achter Tsipras zouden scharen.

Bovendien past een ‘nee’ in het patroon van een falende EU als het gaat om interne crisisbeheersing. In 2010 kwam het eerste reddingsplan voor Griekenland. Het bleek te weinig en te laat. Electorale overwegingen verhinderden ook daarna het vinden van een snelle en definitieve oplossing. Noordelijke landen wilden onvoldoende geld naar de ‘feestvierende’ Grieken sturen en weigerden de schuld echt te herstructureren. Al voortmodderend verergerde de crisis.

Door de eenzijdige aanpak werd een eigen monster van Frankenstein geschapen dat zich nu tegen de schuldeisers zelf keert. Want al op zondag begon het zwartepieten. Velen wezen in de richting van bondskanselier Merkel die niet over schuldenverlichting wil spreken en de EU-regels te rigide toepast. Bovendien was Duitsland medeverantwoordelijk omdat de Duitsers leningen verschaften waarmee vervolgens Duitse producten werden gekocht. Dat Griekenland niet hervormt blijkt inmiddels een fabel. Tussen 2007 en 2014 hervormde dat land het meest, maar sloopte daarmee tevens zijn economie.

Technocratische aanpak

Positief aan de crisis is dat het debat over Griekenland en de EU eindelijk op een hoger niveau is getild en de echte vraagstukken op tafel liggen, zoals schuldverlichting. Plotseling realiseert men zich dat euro en EU chaotisch uit elkaar kunnen klappen, dat de huidige technocratische aanpak niet werkt en dat gemoraliseer over de Grieken de solidariteit binnen de unie sloopt. Eindelijk wordt ingezien dat door een Grexit China en Rusland ontoelaatbare politieke invloed in Europa kunnen krijgen.

Zelfs in Griekenland zijn nieuwe inzichten ontstaan. Een goed teken is het vertrek van relminister Varoufakis en oppositieleider Samaras als onderdeel van een nieuwe nationale aanpak. Kennelijk is, zoals ik vorige week hoopte, het besef doorgebroken dat er ook iets aan de Griekse houding moet veranderen. Als de sfeer inmiddels niet al te verpest is, zou de EU sterker uit deze crisis kunnen komen.

De column van Rob de Wijk verschijnt wekelijks in Trouw.

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

Nederland kan sterker uit de crisis komen (NL)
Lunchlezing: Hoe Nederland toch sterker uit de crisis kan komen (NL)
Han ten Broeke bij BNR’s Project Binnenhof: Komt de NAVO nog uit de crisis?

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Schaduwkrijgers in het licht van de toekomst Link to: Schaduwkrijgers in het licht van de toekomst Schaduwkrijgers in het licht van de toekomst Link to: Strategische Monitor 2015 Link to: Strategische Monitor 2015 Strategische Monitor 2015
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!