TikTok is de speelbal geworden in de tech-oorlog tussen de Verenigde Staten en China. Vanaf halverwege september zijn transacties met TikTok in de Verenigde Staten verboden, tenzij een Amerikaans bedrijf de app overneemt van TikTok’s moederbedrijf ByteChance. Paul Verhagen, data-analist bij Den Haag Centrum voor Strategische Studies, geeft uitleg aan Elsevier Weekblad.
Lees hier het hele artikel over de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China.
Paul Verhagen, China-expert en datawetenschapper bij The Hague Centre for Strategic Studies, zegt tegen EW dat een verkoop in theorie nog mogelijk is, maar dat het de vraag is hoeveel het bedrijf dan nog waard is. ‘Het is in elk geval een gamechanger.’ Gisteren benadrukte de Chinese overheid het recht te hebben de verkoop van technologie te blokkeren.
Mogelijk verkoopt TikTok straks het Amerikaanse deel van het bedrijf, terwijl de verkoop van de algoritmes van TikTok – die een gepersonaliseerde omgeving creëren – worden tegengehouden door de Chinese overheid. Verhagen: ‘TikTok is juist interessant vanwege de onderliggende algoritmes en kunstmatige intelligentie. Het beperkt hoe dan ook de marktwaarde van TikTok. De kern van dat hele bedrijf is namelijk het algoritme.’
Lange tijd leek de verkoop van TikTok een kwestie van tijd, maar de nieuwe Chinese regels brengen de verkoop aan bijvoorbeeld Microsoft in gevaar. Chinese wetgevers krijgen een stem in de mogelijke verkoop van TikTok aan een Amerikaans bedrijf. Verhagen: ‘Vanuit een puur commercieel perspectief zijn de nieuwe exportregels funest voor ByteDance. Zij kunnen namelijk niet meer opereren in de Verenigde Staten (vanaf medio september), en ze hebben nu eigenlijk niets meer om te verkopen.’ TikTok vecht een verbod op de app in Amerika aan bij de Amerikaanse rechter.
Dit artikel verscheen oorspronkelijk op 4 september 2020 in Elsevier Weekblad.