HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Column: Met polderen versla je Covid-19 niet

October 9, 2020

De Nederlandse cultuur is niet echt geschikt voor crisisbeheersing. We houden van polderen, we moeten weinig hebben van autoriteit en we onderscheiden ons van andere volkeren door een flinke dosis hedonisme. Dat maakt ons, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Duitsers, een lastig aanstuurbaar volkje.

De gevolgen bleken in maart toen premier Rutte ons met een ploeg ministers polderend van maatregelen trachtte te overtuigen. Omdat dit een Poolse landdag werd, nam men het enige juiste besluit: Rutte en De Jonge werden de hoofdrolspelers. Maar de onderliggende crisisstructuur was zwak. In de jaren ervoor had het Rijk de centrale regie voor crises van zich af georganiseerd. Deskundigen wezen achter de schermen op het gevaar: bij een landelijke crisis loopt het uit de hand.

Het Rijk koos ervoor zich vooral op terrorisme, cyberveiligheid en de vorming van een nationale politie te richten en de rest aan de veiligheidsregio’s over te laten. Maar die hadden geen mogelijkheden om gezamenlijk een crisis te lijf te gaan. Zo wilde het Rijk af van de Landelijke Operationele Staf (LOS) die operationeel advies aan de nationale overheid moest leveren. Daardoor kon nauwelijks inzicht worden verkregen over hoe schaarse middelen over het land verdeeld moesten worden. Dus werd na de uitbraak van Covid-19 in allerijl een Landelijk Operationeel Team Corona opgericht. Politie, brandweer, geneeskundige dienst, defensie en veiligheidsregio’s werken daarin samen om hulpverleners te ondersteunen. Er werd geklaagd dat de organisatie van nul moest worden opgebouwd, ten koste van kostbare tijd. Ook ontbrak een voorziening om patiënten over het land te verspreiden. Wel ging een nationaal opererend operationeel coördinatiecentrum van start en werkten de veiligheidsregio’s bestuurlijk samen onder leiding van Hubert Bruls, de burgemeester van Nijmegen.

Crisisbeheersing vereist een top-down-structuur

In krap een maand kwam het kabinet erachter dat polderen niet werkt en dat crisisbeheersing een duidelijke top-down crisisstructuur vereist. Iets dat ze overigens door te oefenen hadden kunnen weten.

In april sloeg de kritiek van deskundigen om in voorzichtig optimisme toen het kabinet zich herpakte en strak leiding begon te geven. Maar het abc van crisisbeheersing was na een paar maanden weer vergeten.

Want toen het virus onder controle leek, werd de verantwoordelijkheid weer naar de veiligheidsregio’s gedelegeerd en werd de nationale crisisstructuur deels inactief. Dit klinkt logisch, maar de uitbraak van Covid-19 bleef een landelijke crisis. Helaas voor het kabinet bleek het virus zich niet aan de grenzen van de veiligheidsregio’s te houden. Daardoor ontstond totale verwarring over welke maatregelen voor welke steden van toepassing waren terwijl het virus zich rap verspreidde. Centrale regie blijft daarom nodig.

Omdat die is verwaterd, iedereen in elke talkshow zijn zegje doet, de mensen hun ‘eigen verantwoordelijkheid moeten nemen’, de premier niet wil leiden en de Tweede Kamer crisisbeheersing ondermijnt, is het risico groot dat het met de tweede golf alsnog uit de hand loopt. De ontspoorde discussie over mondkapjes staat symbool voor deze falende aanpak.

Stop hiermee. Vecht verschillen van inzicht achter de schermen uit. Laat de Kamer stoppen met politiseren. En laat het kabinet met een duidelijke boodschap komen. Alleen met leiderschap kunnen we het virus de baas.

Rob de Wijk, Trouw, 9 oktober 2020

Rob de Wijk is hoogleraar internationale relaties en veiligheid aan de Universiteit Leiden en oprichter van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies (HCSS). Hij schrijft wekelijks over internationale verhoudingen. Lees zijn columns hier terug. 

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Rob de Wijk

Related News

Related Content

Column: Polderen werkt niet in een crisis, maar dat dringt niet door in Nederland
Trump is niet de grote dealmaker, blijkt uit de top met Kim
Column Trouw Rob de Wijk
Column: Polderen werkt alleen met mooi weer, nu faalt Nederland volkomen in crisisbeheersing

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: NATO Night 2020: Brain Dead, or Alive & Kicking? Link to: NATO Night 2020: Brain Dead, or Alive & Kicking? NATO Night 2020: Brain Dead, or Alive & Kicking? Link to: Webinar | De geopolitieke gevolgen van het coronavirus Link to: Webinar | De geopolitieke gevolgen van het coronavirus Webinar | De geopolitieke gevolgen van het coronavirus
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!