HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Column: Heel Frans en heel Nederlands, die lockdown

June 19, 2020

Trouw, 19 juni 2020

Het eerste wat mij opviel na drie maanden lockdown in Frankrijk was dat de Nederlandse snelheidsverlaging naar honderd kilometer per uur een vrijblijvende adviessnelheid leek te zijn. Dit paste bij de ogenschijnlijke ontspannen wijze waarop Nederland zijn ‘intelligente’ lockdown was ingegaan.

Vanaf het moment dat president Macron zijn oorlog tegen het virus aankondigde, was het in Frankrijk menens. De confinement transformeerde Frankrijk tot politiestaat. Macron perste met zijn oorlogsverklaring het volk in een mal.

Voor elke verplaatsing vulde je een formulier in. Al snel werd gemopperd dat de gendarmerie willekeurig te werk ging. Dat bleek bijvoorbeeld uit een website waar iedereen zijn klachten kwijt kon. Alleen stokbrood halen werd gezien als uitje. Dat leverde een boete van 135 euro op. Bij recidive dreigde de gevangenis. Dus deden mensen overbodige boodschappen of smeerden die uit over verschillende dagen. Dit soort voorbeelden waren er te over. De angst zat er goed in.

Discussies ga je met de Franse wetshandhavers niet aan

Nergens stond dat alleen stokbrood halen verboden was. Het probleem was dat de gendarmerie de regels naar eigen inzicht kon interpreteren. Die regels stonden op het formulier dat je bij je had, werden op een officiële website toegelicht en waren op zich duidelijk. Maar de gendarmerie speelde eigen rechter en kwam ermee weg. Want discussies ga je met die Franse wetshandhavers niet aan. En de rechters gaven ze vaak gelijk.

Dit gedrag deed me sterk denken aan dictaturen waarvan we er in de wereld al te veel hebben. De verklaring is simpel: waar ome agent in Nederland de burger moet beschermen, beschermt de gendarmerie de staat.

Onze Franse buren, die Parijs toch al haten, oordeelden smalend over de confinement, maar hielden zich wel aan regels. Winkeliers en campingbazen gooiden de boel zonder morren op slot en inden de toelage van de overheid. De eigen verantwoordelijk werd collectief afgezworen en er ontstond een houding van ‘we horen het wel’. Het resultaat? De economie is harder geraakt dan in landen, zoals Nederland, die voor een zachtere aanpak kozen.

Het contrast met Nederland was wel erg groot

Op een gegeven ogenblik riep ik vertwijfeld uit dat als er ook maar een spoor van dit soort repressief gedrag in permanente wetgeving zou worden verankerd, ik mijn huis zou verkopen en nooit meer terug zou komen. Het contrast met Nederland, waar Rutte benadrukte dat we samen deze crisis moeten oplossen, was wel erg groot.

Wat uiteindelijk telt, zijn de resultaten. Volgens de Johns Hopkins Universiteit, die de actuele cijfers bijhoudt, vielen in Frankrijk 453 doden per miljoen inwoners. Dat was in vergelijking met Italië (569), Spanje (580) en zeker het politiek disfunctionele Verenigd Koninkrijk (618) en België (834) niet slecht. Desondanks kelderde Macrons populariteitsscore.

Net als zijn Russische collega Poetin was hij redelijk onzichtbaar en liet hij het vuile werk over aan derden. In dit geval zijn premier. Dit droeg bij aan het beeld dat Macron in de ogen van de Fransen het contact met het volk had verloren. De repressie deed de rest.

Nederland scoorde met zijn intelligente lockdown beter (354) dan Frankrijk; vergelijkbaar met Amerika (360), maar slechter dan Duitsland (106). Zo intelligent was die lockdown dus ook weer niet. Maar de relaxte aanpak was wel heel Nederlands. Net zoals de repressieve aanpak heel Frans was. 

Rob de Wijk  is  hoogleraar internationale relaties en veiligheid aan de Universiteit Leiden en oprichter van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies (HCSS). Hij schrijft wekelijks over internationale verhoudingen. Lees zijn columns hier terug. 

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Rob de Wijk

Related News

Related Content

Tim Sweijs | FOCUS: Eine Tragödie machte die Niederlande zum großen Ukraine-Helfer
Tim Sweijs | Neue Zürcher Zeitung: F-16 an die Ukraine? Für die Niederlande ist das eine Option
Column: Stop met migratiedeals die chantabel maken, desnoods moeten de grenzen maar dicht

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: FD: Lucia van Geuns over VS sancties Nord Stream Link to: FD: Lucia van Geuns over VS sancties Nord Stream FD: Lucia van Geuns over VS sancties Nord Stream Link to: Geweld aan de Chinees-Indiase grens: ligt een groot conflict op de loer? Link to: Geweld aan de Chinees-Indiase grens: ligt een groot conflict op de loer? Geweld aan de Chinees-Indiase grens: ligt een groot conflict op de loer?
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!