HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Column Nieuwe Oogst: ‘Eisen aan ‘goede’ herkomst bieden kansen’

May 25, 2021

Dat de coronacrisis een aanjager is voor grote veranderingen, kan niet meer worden ontkend. De crisis duwde ons met de neus op de feiten: voor onze economische ontwikkeling zijn we te afhankelijk geworden van andere landen.

Door die kwetsbaarheid worden we de speelbal van grootmachten als China en wordt uiteindelijk onze manier van leven bedreigd. Met ‘ons’ doel ik niet alleen op Nederland, maar op de hele Europese Unie. Want de afzonderlijke lidstaten zijn te klein om het probleem op te lossen.

Om hierin verandering te brengen, zijn door de Europese Unie veertien cruciale industriële ecosystemen bepaald, variërend van toerisme tot gezondheid en van elektronica tot natuurlijk agrifood. Deze strategische sectoren worden het speerpunt van innovatie, concurrentiekracht en vergroening. Door de coronacrisis heeft het Duitse voorzitterschap agrifood verder op de kaart gezet. De crisis liet zien dat handelsstromen kunnen worden onderbroken en dat het vrije vervoer van mensen en goederen door Europa niet vanzelfsprekendheid is.

Tegelijkertijd wordt de regelgeving steeds complexer. De Green Deal en boer-tot-bordstrategie van de Europese Commissie zullen ingrijpende gevolgen hebben. Dat geldt ook voor nieuwe wetgeving, die in Nederland weinig aandacht kreeg. Onlangs heeft het Europees Parlement met revolutionaire wetgeving ingestemd die bedrijven verplicht de oorsprong na te gaan van grondstoffen en producten. Die moeten een ‘goede’ herkomst hebben.

Fout is als er kinderarbeid aan te pas is gekomen en de winning of de productie onherstelbare milieuschade hebben veroorzaakt. Deze wetgeving moet ook gaan gelden voor bijvoorbeeld Amerikaanse of Chinese bedrijven die toegang willen krijgen tot de interne markt. Dat zorgt ervoor dat de wetgeving een mondiale impact gaat krijgen.

Waar moeten we aan denken? In de periode 2004-2017 zijn bosgebieden ter grootte van tien keer Nederland verloren gegaan om ruimte voor de landbouw te maken. De productie van soja is een grote boosdoener. Binnen de Europese Unie is Nederland daarvan de grootste importeur en dus disproportioneel medeverantwoordelijk voor ontbossing. Bovendien investeert Nederland relatief veel in de veeteelt in Zuid-Amerika.

Oplossingen zijn er zeker. Volgens het Wereld Natuur Fonds moet braakliggende grond in Brazilië worden ingezet voor de landbouw. Als dat gebeurt, zal er tot 2030 geen boom meer hoeven worden gekapt. Bedrijven worden door de nieuwe wetgeving gedwongen dit soort initiatieven direct of indirect te steunen. Dat hier een kans ligt voor Nederland met zijn enorme kennis en innovatievermogen lijkt mij duidelijk.

Dit artikel door Rob de Wijk verscheen voor het eerst in Nieuwe Oogst.

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Rob de Wijk

Related News

Related Content

Laura Birkman to participate in Annual Conference of the Climate Change & (In)Security Project (CCIP)
IMCCS | World Climate and Security Report 2024: Military Innovation and the Climate Challenge
IMCCS | World Climate and Security Report 2024: Military Innovation and the Climate Challenge

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: HCSS rapport “Blurred Lines” genoemd door defensie minister Bijleveld Link to: HCSS rapport “Blurred Lines” genoemd door defensie minister Bijleveld HCSS rapport “Blurred Lines” genoemd door defensie minister Bijleveld Link to: Ruslanddeskundige Helga Salemon over de Tsjetsjenen Link to: Ruslanddeskundige Helga Salemon over de Tsjetsjenen Ruslanddeskundige Helga Salemon over de Tsjetsjenen
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!