HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GATRI | Geopolitical Annual Trade Risk Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Referendum Wiv is mosterd na de maaltijd

November 6, 2017

CDA-leider Buma had de euvele moed de uitslag van het komende referendum over de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv) bij voorbaat naast zich neer te leggen. Het eerste relletje binnen de coalitie was geboren.

Ik was blij met Buma. Het referendum komt als mosterd na de maaltijd omdat het regeerakkoord stelt: ‘van het willekeurig en massaal verzamelen van gegevens van burgers in Nederland of het buitenland (‘sleepnet’) kan, mag en zal geen sprake zijn’. Daarmee is een belangrijke grief van de initiatiefnemers van het referendum weggenomen en mag Buma de uitslag bij voorbaat naast zich neer leggen.

De CDA-leider deed bovendien wat tijdens het vorige referendum ook had moeten gebeuren: duidelijk maken wat je met de uitslag doet. Het is een raadgevend referendum, dus mag dat. Bovendien moet je als politicus niet vooraf met de bezweringsformule komen dat de uitslag serieus wordt genomen terwijl je dan al weet dat de Wiv er gaat komen. Dat is kiezersbedrog.

Precies dat ging fout met het EU-Oekraïne-referendum. Iedereen kon weten dat door een ‘nee’ het verdrag niet van tafel was. De belangen waren voor Nederland te groot. Dus kwam er een verklaring met wat open deuren. Zo zou het verdrag geen opmaat voor EU-lidmaatschap van Oekraïne zijn.

Het zal nu niet heel anders gaan. De Wiv wordt niet afgeschoten. Hooguit zal er wat aan het toezicht op de inlichtingendiensten worden geknutseld. De vorige wet stamde uit het digitale stenen tijdperk, toen nog werd gedacht dat alle dataverkeer door de ether zou gaan. Inmiddels gaat 90 procent via de kabel, maar de inlichtingendiensten mochten daar niet bij.

Volgens de studenten van sleepwet.nl is grootschalige interceptie helemaal niet nodig want de ‘daders van aanslagen in bijvoorbeeld Brussel en Parijs waren al bekend bij de geheime diensten en opsporingsinstanties’ en door die massale interceptie worden ook de data van onschuldige burgers voor drie jaar opgeslagen. Inmiddels is er genoeg bewijs dat bulk interception, zoals dat formeel heet, wel degelijk aanslagen heeft voorkomen. Bulk interception is overigens wat anders dan het willekeurig en massaal verzamelen van gegevens van burgers

Ik vraag mij af of de initiatiefnemers dat weten. In Stand.nl meldde initiatiefnemer en logicastudent Luca van der Kamp op 10 oktober dat hij de wet deels had gelezen, dat hij de overheid niet vertrouwt omdat die mag afluisteren. Hij verwijst naar clubs als Amnesty International voor de feitelijke onderbouwing van zijn argumentatie. Ik leer mijn studenten eerst bronnen te raadplegen, het onderwerp goed te bestuderen en dan zelf tot een conclusie te komen.

Het deed mij denken aan het vorige referendum. Ook toen verdiepten sommige initiatiefnemers zich niet echt in de materie. Ook toen was het initiatief vooral ingegeven door wantrouwen in de overheid.

Maar het belangrijkste is dat de tegenstanders van de Wiv moeten uitleggen hoe ons land in de huidige tijd dan wel tegen aanslagen kan worden beschermd. Die vraag stel ik ook aan cabaretier/televisiepresentator ­Arjen Lubach die met publiek geld de publieke omroep gebruikte om het referendum mogelijk te maken. 

De column van Rob de Wijk verschijnt wekelijks in Trouw.

Photo credit: Foter.com

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Rob de Wijk

Related News

Related Content

Why the Dutch Ukraine referendum is a joke
Referendum Checker
Regering had verwachtingen rond referendum moeten temperen

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Strategic Monitor: Alerts Link to: Strategic Monitor: Alerts Strategic Monitor: Alerts Link to: HCSS 10 years: past lessons for our future Link to: HCSS 10 years: past lessons for our future HCSS 10 years: past lessons for our future
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!