HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Politici blijken in eurocrisis rampzalige crisismanagers (NL)

June 25, 2012

Een land dat aan de financiële afgrond staat, heeft slechts een paar opties: het laten kwijtschelden van schuld, de begroting door bezuinigen op orde brengen of de economische groei door devaluatie van de munt op gang brengen. Omdat Griekenland niet kan devalueren, bezuinigt het land zich kapot zolang de schuldeisers geen deel van de schuld willen wegstrepen. Dit, maar ook het alternatief van een Grexit, maken het onwaarschijnlijk dat de Griekse economie vlot aantrekt. Zonder die groei zijn wij Noord-Europeanen ons geld grotendeels kwijt en zakt Griekenland af tot een ontwikkelingsland waar Syriza of de fascistische Gouden Dageraad de macht kunnen grijpen en de noodtoestand afkondigen. Einde democratie. Noordelijke politici, Nederlandse en Duitse voorop, hebben dan door hun harde opstelling een Monster van Frankenstein geschapen.

Zo langzamerhand beginnen echter de grootste eurosceptici te begrijpen dat de ondergang van de euro niet in hun belang is en dat de oplossing in meer Europese samenwerking ligt. In de recente doorrekening van het Lente-akkoord stelt het Centraal Planbureau (CPB) dat als de eurocrisis escaleert er sprake zal zijn van een diepe recessie. Ook geeft het CPB aan wat er moet gebeuren: sterker toezicht op het begrotingsbeleid van de lidstaten, een bankenunie met overdracht van bevoegdheden aan Brussel en bijvoorbeeld een Europees depositogarantiestelsel. Dat zijn inderdaad stappen naar meer Europa. Niet uit eurofiel gedrag en streven naar ‘n Europese superstaat, maar met welbegrepen belang.

Ik heb nooit een euroscepticus gesproken die zich geen zorgen maakte over spaargeld, baan en pensioen. En ik heb ook nooit een euroscepticus gesproken die zich verzet tegen meer begrotingsdiscipline in de zuidelijke landen als dat in zijn eigen belang is. Euroscepsis blijkt dan vooral een ondefinieerbare afkeer van een Europese superstaat die er toch niet komt. Dat gevoel is aangewakkerd door nationale politici die te weinig en te laat deden en hun falen maskeerden door het beeld op te roepen dat niet zij, maar Europa schuldig was. Politiek gedraai vergrootte hun ongeloofwaardigheid vervolgens verder. Premier Rutte vertolkt anti-Europese sentimenten en zette zich af tegen bondskanselier Merkel, totdat ze elkaar deze week weer ontmoetten.

Het CPB gaat ervan uit dat politici de crisis oplossen. Zo niet, dan volgt een diepe recessie en valt de bodem onder hun berekeningen weg. Maar politici blijken dus rampzalige crisismanagers. Er moet daarom een mogelijkheid worden gezocht waarbij de crisis deels buiten de gevestigde politiek wordt opgelost. Dit maakt het idee van de Griekse premier Samaras interessant om een groep technocraten zonder (veel) partijbinding binnen zijn kabinet de crisis op te laten lossen. Als politici, die korte termijn electoraal gewin belangrijker vinden dan het redden van de natie, zo even buiten boord kunnen blijven, versterkt dat uiteindelijk ook de Griekse democratie.

Trouw

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

Opinie | Patrick Bolder: En nu roepen politici om het hardst om tanks
Hack lijkt van de dam in Den Haag
Ik word misselijk van politici die mijn toekomst op het spel zetten

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Rob de Wijk over de sharia in Nederland, België en Duitsland (NL) Link to: Rob de Wijk over de sharia in Nederland, België en Duitsland (NL) Rob de Wijk over de sharia in Nederland, België en Duitsland (NL) Link to: Turkije uit ferme taal tegen Syrië (NL) Link to: Turkije uit ferme taal tegen Syrië (NL) Turkije uit ferme taal tegen Syrië (NL)
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!