HCSS
  • Home
  • Research
    • Research
      • All Publications
    • Trending Topics
      • China in a Changing World Order
      • Climate & Security
      • Cyber Policy and Resilience
      • Energy & Raw Materials
      • Europe in the Indo-Pacific Hub
      • Hybrid Threats
      • Initiative on the Future of Transatlantic Relations
      • RuBase: Knowledge base on Russia
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Strategic Stability: Deterrence and Arms Control
    • All Research Topics
      • Defence and International Security
      • Global Power Shifts
      • Governance and International Organization
      • National Security Strategy
      • Technology & Innovation
      • Strategic Monitor
      • Cyber Policy and Resilience
      • The Climate Security Nexus
      • Critical Materials, Minerals and Metals
      • Natural Resources and Food Security
      • Sustainability and the Energy Transition
      • Terrorism Piracy & Crime
      • International Trade and Competition
    • Special Projects
      • Crowds & Machines
      • Energy Storage in Transition
      • Influencing Human Behaviour
      • The Future of European Strategy
      • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • IMCCS
      • Robotic and Autonomous Systems
      • The New Space Era
      • Water, Peace & Security (WPS)
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Events
    • HCSS Digest
    • Podcasts
  • HCSS Datalab
    • Climate Security Risk Monitor
    • Cyber Arms Watch
    • Dutch Foreign Relations Index
  • Services
    • Strategic Capability gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School
  • About Us
    • Experts
    • Contact
    • Subscribe to our Newsletter
    • Press & Media Inquiries
    • Jobs & Internships
    • Partners & Clients
    • Global Futures Foundation
  • Search
  • Menu Menu

News

Nederland: van bruggenbouwer tot risico. (NL)

August 27, 2010

’Gidsland’ Nederland is in verval. De politiek mist visie, het populisme regeert. Dat gaat ten koste van onze welvaart. Het is tijd voor onorthodoxe keuzes.

De opkomst van landen als China en Brazilië, klimaatverandering, grondstoffenschaarste en de financiële crisis zijn nauw met elkaar verweven en bedreigen de welvaart van de westerse wereld. Het Westen moet zichzelf opnieuw uitvinden. Wat zijn de mogelijkheden nu de decadentie lijkt te hebben toegeslagen?

Als decadentie behalve verval ook een geestesgesteldheid is als gevolg van teleurstelling over het wegvallen van zekerheden, dan is Nederland een extreme exponent van deze ontwikkeling. Ons land heeft zich gedurende het eerste decennium van de nieuwe eeuw in hoog tempo ontwikkeld van een betrouwbare bondgenoot tot een dwarsligger. ‘Nee’ tegen de Europese Grondwet, het afwijzen van nauwe banden met Servië, vermindering van de afdracht aan Europa, het recente terugtrekken uit Afghanistan en het afwijzen van directe steun voor Griekenland zijn slechts enkele voorbeelden. Het duidt op de teloorgang van politiek leiderschap en doorgeschoten populisme; kenmerken van verval. Het gevolg is dat Nederland van bruggenbouwer tot risicofactor is geworden.

De International Herald Tribune constateerde aan de vooravond van de laatste verkiezingen dat Nederland niet langer gidsland is. Scheidend premier Balkenende zei tijdens een afscheidsinterview in Brussel dat hij zich stoorde aan het negatieve beeld van Nederland binnen de EU.

Maar Brusselse diplomaten konden niets bedenken dat Nederland onder Balkenende voor elkaar had gekregen. In kringen rond de premier werd steeds vaker openlijk geklaagd dat hij geen oog had voor de snel veranderende wereld waaraan zijn land zich moest aanpassen. Nederland plaatst zich buiten de orde en kan daardoor Nederlandse belangen steeds moeilijker behartigen. Bovendien draagt Nederland door zijn eigen decadentie bij aan het verval van de Europese Unie, de ondermijning van zijn concurrentiekracht en verzwakking van de maatschappelijke stabiliteit. Dat dit ten koste gaat van onze welvaart hoeft geen betoog.

Deze erfenis maakt de uitdaging voor het nieuwe kabinet extra groot. Nieuw beleid begint met de erkenning dat Nederland 70 procent van zijn bruto binnenlands product in het buitenland verdient, dat de Nederlandse belastingbetaler inderdaad niet mag opdraaien voor slecht beleid in Griekenland, maar dat de oplossing niet is de herinvoering van de gulden of het verlaten van de EU. Dit soort populistische oplossingen klinkt misschien goed, maar niemand kan inschatten wat de gevolgen zijn. Bij dat nieuwe beleid is vooral de houding van belang: kritisch, maar constructief om met ideeën te kunnen bijdragen aan de verdere Europese integratie die ook in ons belang is.

Op zich is de uitdaging waarvoor Nederland staat simpel: het op peil houden van de welvaart terwijl een verschuiving van de economische en politieke macht naar Azië en andere opkomende delen van de wereld plaatsvindt, een grondstoffencrisis dreigt en klimaatverandering realiteit is. Ook is de oplossing eenvoudig: streef naar een sterker, onafhankelijker Europa en innoveer. Onderwijs en onderzoek zijn cruciaal. Iedere euro die wordt geïnvesteerd in toepassingsgericht onderzoek levert zeven tot tien euro aan economisch gewin op.

Inzet op duurzaamheid, bedoeld om de CO2-uitstoot te reduceren, wordt steeds noodzakelijker om geopolitieke redenen. Wie niet afhankelijk wil worden van de grillen van autocratisch geregeerde landen met een staatskapitalistisch systeem moet alternatieven ontwikkelen voor schaarse grondstoffen die uit die landen worden geïmporteerd. Dat dit ook een aangepast buitenland- en defensiebeleid vereist, is logisch. Want als belangen- en machtspolitiek in opkomst zijn, is er minder ruimte voor een ethische politiek gebaseerd op het bevorderen van mensenrechten en democratie. Als het gaat om bevordering van het eigen belang ten behoeve van economische groei, zal Nederland minder kieskeurig worden met welke landen zaken wordt gedaan.

De grondwettelijke taak van defensie, de bescherming van belangen, wordt belangrijker en eist een krijgsmacht die daarvoor kan worden ingezet – beter dan nu en zo nodig met gevechtsoperaties. Die belangen zijn er. Nederland is de zestiende economie en de negende exportnatie ter wereld. De inzet van de marine die voor de kust van Somalië scheepvaartroutes beschermt, is het logische gevolg van die positie. Stabilisatie-operaties van het type Afghanistan in gebieden waar belangen in het geding zijn, passen er ook in.

Het probleem van verval is dat uitdagingen worden genegeerd en dat niet wordt gekozen voor beleid dat de gemiddelde Nederlander lijkt af te wijzen. Keuzes voor meer economische innovatie in plaats van uitkeringen of handhaving van het defensiebudget en een buitenlandse politiek in dienst van economisch belang kunnen niet rekenen op veel bijval. Maar zonder onorthodoxe keuzes, zet het verval door.

Trouw

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

  1. HCSS_Rapport Grote bewegingen, grote impactpolitie
  2. HCSS_Rapport Grote bewegingen, grote impactpolitie
  3. BZPaper-EenkompasvooreenwereldinbewegingFINAL

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Terms & Conditions (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Zoeken naar leiders die negatieve trends keren. (NL)Rob de Wijk over de aanhouding van de Jemenieten op Schiphol (NL)
    Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!