HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Mali is mooie omslag in denken: we voelen ons weer verantwoordelijk

November 11, 2013

Met een stevig beroep op het landsbelang heeft het kabinet besloten troepen naar Mali te sturen. Ik weet niet of het u is opgevallen, maar het woord ‘wespennest’ werd door talloze journalisten en politici gebruikt om de situatie in dat land kernachtig te omschrijven. Dit kuddegedrag duidt op de kennelijk dringende behoefte aan een karikaturale omschrijving die de lading niet hoeft te dekken, maar waarmee wél de toon voor het debat kan worden gezet.

Volgens de Artikel 100-brief van de regering is Mali geen ‘wespennest’. Voorlopig is de dreiging matig en lokaal. Dat er risico’s zijn, zal niemand ontkennen, want anders zouden de Verenigde Naties er ook geen stabilisatiemacht naartoe hoeven te sturen.

Maar het meest opmerkelijke is toch dat de regering nadrukkelijk de koppeling legt met het nationale belang.

Mali is net als andere landen in de regio een broedplaats voor extremisten. Die willen een totalitaire islamistische staat vestigen, die ook een springplank naar Europa is. Mali is bovendien een kruispunt van drugsroutes richting Europa. Ook speelt dat fragiele staten leveranciers van vluchtelingen zijn die vooral naar Europa komen.

Stabiliteit

Bij dit alles is nog een belangrijke afweging in het geding: Amerika richt zijn aandacht meer en meer op Azië en laat de veiligheid van Europa aan Europa zelf over. Wat dat betreft is er werk aan de winkel, want wat voor Mali geldt, geldt ook voor Syrië. Ook daar zal Europa uiteindelijk in actie moeten komen als onderdeel van een vredesregeling of de uitvoering van het programma voor de vernietiging van chemische wapens.

Dat de stabiliteit van het noorden van Afrika en het Midden-Oosten cruciaal is voor de veiligheid en de economische ontwikkeling van Europa hoeft geen betoog. Zo bezien moest de Nederlandse regering zijn verantwoordelijkheid wel nemen.

Dat met de missie in Mali de geknakte reputatie van Nederland enigszins wordt gerepareerd is mooi meegenomen. Volgens een reconstructie van de Volkskrant speelde herstel van de reputatie zelfs een belangrijke rol.

Exclusieve verantwoordelijkheid

Langzamerhand begint in Den Haag het inzicht te ontstaan dat Nederland is doorgeschoten, en weer mede verantwoordelijkheid moet nemen voor de veiligheid van Europa. En omwille van het nationale belang internationale solidariteit moet betrachten.

Sommige politieke partijen en een groot deel van het electoraat zijn het hier absoluut niet mee eens. Maar de regering moet de poot stijf houden. Veiligheid, dus ook de inzet van de krijgsmacht is van oudsher een exclusieve verantwoordelijkheid van de regering die volgens de Grondwet onder bepaalde omstandigheden de Kamer, laat staan de bevolking niet hoeft te consulteren.

Eigenlijk zou een missie die zo verbonden is aan het nationale belang op brede steun in de Kamer moeten kunnen rekenen. De politiek is immers de hoeder van dat nationale belang. Dat het moslimextremisme het belangrijkste risico is dat Nederland bedreigt, zou voor de PVV aanleiding moeten zijn om aan te dringen op een nog grotere missie.

Ondanks alle oppositie die er tegen de missie is, is het mooi dat de regering geen vage, onhaalbare doelstellingen over de toekomst van Mali presenteert, maar de missie op grond van het nationale belang rechtvaardigt. Dit lijkt een terechte omslag in het denken.

Trouw

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

Defensie wint weer terrein in Den Haag met missie Mali
‘Extremisten grootste bedreiging voor missie Mali’
Column Rob de Wijk: Pacifisten vergeten dat Poetin maar één taal verstaat: die van de macht

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Het nut en de toekomst van de Nederlandse krijgsmacht. Link to: Het nut en de toekomst van de Nederlandse krijgsmacht. Het nut en de toekomst van de Nederlandse krijgsmacht. Link to: Verzamelen metadata Link to: Verzamelen metadata Verzamelen metadata
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!