HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

In een oorlog overlegt de regering niet eerst met het parlement

May 11, 2012

Om de informatievoorziening van de Tweede Kamer voorafgaand aan eventueel te nemen crisismaatregelen te verbeteren, moet er een informatieprotocol komen waarbij Artikel 100 van de grondwet als uitgangspunt wordt genomen.

Ik vraag me af of de commissie de kern van die grondwetsbepaling wel heeft doorgrond. Of heeft de commissie een opmerkelijke opvatting over de rol van de Kamer?

Artikel 100 stelt dat de regering de Kamer vooraf inlichtingen verstrekt over de inzet of het ter beschikking stellen van de krijgsmacht ter handhaving of bevordering van de internationale rechtsorde. Als dat niet lukt, dienen die inlichtingen zo spoedig mogelijk te worden verstrekt.

Cruciaal in Artikel 100 is dat wordt gesproken over de internationale rechtsorde. Simpel gezegd is dat de inzet van de krijgsmacht ten behoeve van vredesoperaties. Die bewoording is destijds heel bewust gekozen. Een vredesoperatie zie je lang van te voren aankomen, belangen van Nederland staan veelal niet op het spel en een breed parlementair draagvlak is voor de uitzending noodzakelijk.

Maar in crisissituaties of oorlog geldt Artikel 100 niet. De regering moet dan doen wat ze moet doen: het land of onze belangen verdedigen en de tegenstander niet in onze kaarten laten kijken.

Wat denkt u? Was de redding van Fortis een vredesoperatie of een acute crisissituatie? Dat laatste dus. Precies om die reden is de aanbeveling van de commissie zo curieus.

Dit was ook het punt waarom Wouter Bos, als minister van financiën destijds een hoofdrolspeler, furieus op de commissie en de verslagen in de media reageerde: er is in oorlogstijd geen mogelijkheid tot overleg. Jammer dan voor het budgetrecht van de Kamer, waarmee deze crisisuitgaven kan tegenhouden.

Dat laatste is precies wat er niet moet gebeuren. Betrokkenheid van de Kamer kost tijd, je laat je door de tegenstander in de kaart kijken, en het leidt altijd tot compromissen die de kracht uit elk besluit halen.

Precies om deze redenen lopen humanitaire interventies, zoals die in Libië, Irak en Afghanistan, vaak fout. Want parlementen willen een beetje oorlogvoeren, en applaudisseren niet voor effectief en krachtdadig ingrijpen. En dat laatste is wat Bos met Fortis wel deed.

En dan de rol van het parlement zelf. In crisistijd staan de volksvertegenwoordigers inderdaad even buiten spel. Bovendien heb ik tijdens de maatschappijleerlessen op de middelbare school nog geleerd dat de Kamer controleert en de regering regeert. Dit is volgens mij nog steeds zo. Met De Wits voorstel gaat de Kamer op de stoel van de regering zitten.

Als burger wil ik dat de regering tijdens crises snel en doeltreffend ingrijpt en niet oeverloos wikt en weegt en met de volksvertegenwoordiging overlegt over vage, weinig effectieve compromissen die de crisis alleen maar erger maken. Dan is leiderschap nodig. Maar die wordt door deze aanbeveling van De Wit vrijwel onmogelijk gemaakt.

Dan snijdt een ander voorstel van de commissie-De Wit – om de regering te verplichten tot het achteraf verstrekken van informatie door middel van een verantwoordelijkheidsmemorandum – meer hout.

Trouw

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

EenVandaag | Helga Salemon: “Poetin is een pokerspeler die zichzelf moet blijven overbieden”
Lessen uit het Landgevecht: Eén jaar Oorlog in Oekraïne
Strategische Monitor 2021 (NL)

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Transitie naar een duurzaam mobiliteitssysteem (NL) Link to: Transitie naar een duurzaam mobiliteitssysteem (NL) Transitie naar een duurzaam mobiliteitssysteem (NL) Link to: Obama kan munt slaan uit Afghanistan, Europese collega’s niet (NL) Link to: Obama kan munt slaan uit Afghanistan, Europese collega’s niet (NL) Obama kan munt slaan uit Afghanistan, Europese collega’s niet (NL)
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!