HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

EenVandaag | Ron Stoop: hogere importtarieven op Chinese auto’s kan positief uitpakken voor EU

June 13, 2024

De Europese Commissie wil hogere importtarieven invoeren op Chinese elektrische auto’s. Europa werd de afgelopen jaren overspoeld met goedkope wagens uit China. Dat komt door oneerlijke concurrentie, concludeert de EU nu: “Geen gelijk speelveld.”

Na maandenlang onderzoek concludeert de Commissie dat er sprake is van een ongelijk speelveld door illegale staatssteun van de Chinese overheid. Hierdoor zouden Europese automerken als Volkswagen, Opel en Renault dus niet kunnen concurreren met goedkopere Chinese merken zoals BYD, NIO en Lynk & Co.

‘Zorgen voor eerlijke concurrentie’

Daarom is de EU nu van plan om vanaf 4 juli een hogere importheffing te heffen op elektrische auto’s uit China. Eurocommissaris Valdis Dombrovskis voor Handel benadrukt dat het niet de bedoeling is ‘om de markt te sluiten voor elektrische auto’s uit China, maar om te garanderen dat de concurrentie eerlijk verloopt’.

De Commissie zegt nog met de Chinese regering te willen overleggen om een oplossing vinden voor het handelsconflict. Dombrovskis gaat daarom de komende weken met de Chinese auto-industrie in gesprek om alsnog tot een overeenkomst te komen.

Tarieven tot wel 50 procent

Maar als dat niet lukt, moeten de nieuwe importheffingen over 3 weken al een feit zijn. Die komen bovenop het bestaande tarief van 10 procent. In dat geval kan bijvoorbeeld BYD rekenen op een tarief van 27,4 procent. Op de invoer van elektrische auto’s van SAIC Motors, dat in handen is van de Chinese overheid, zal straks zelfs in totaal 48,1 procent worden geheven.

Niet alle Chinese fabrikanten krijgen dus te maken met dezelfde tarieven. Autobouwers die meewerken aan het onderzoek van de Commissie kunnen een lager tarief verwachten, merken die dat niet doen krijgen een hoger tarief. BYD laat weten ‘kennis genomen te hebben van het nieuws’, maar de woordvoerder kan er nu niet inhoudelijk op reageren.

Mogelijke positieve gevolgen

Strategisch analist geo-economie Ron Stoop van het Haags Centrum voor Strategische Studies (HCSS) zegt dat de hogere tarieven positieve effecten kunnen hebben voor Europa: “Ten eerste kan het aantrekkelijker worden voor Chinese bedrijven om in Europa te gaan produceren om tarieven te omzeilen.”

“Verder wordt het minder interessant voor Europese autofabrikanten om een ‘Made in China’-strategie te volgen voor de Europese markt”, vervolgt hij. “Europese autofabrikanten die hebben geïnvesteerd in China lopen nu het risico om grote verliezen te maken: zij vallen namelijk ook onder de hogere tarieven.”

Ook risico’s voor Europa

Daarnaast kunnen hogere importheffingen volgens de strategisch analist veel geld kunnen opleveren voor de EU. “Als zij dit geld inzetten om Europese productie te ondersteunen kan dit de productie in Europa aantrekkelijker maken.”

Maar er zijn ook een aantal risico’s, benadrukt Stoop. “China kan tegenmaatregelen nemen die Europese economieën raken. Denk aan importverboden op landbouwproducten of handelsrestricties op duurzame technologie.”

Verder wijst hij erop dat duurdere elektrische auto’s de energietransitie kunnen vertragen.

Bron: EenVandaag, 12 juni 2024

Zie ook: EenVandaag, 7 juni 2024:

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Ron Stoop

Related News

Related Content

Ron Stoop | Nieuwe batterijfabrieken blijven weg uit Europa na Amerikaanse subsidies
EenVandaag | Ron Stoop: hogere importtarieven op Chinese elektrische auto’s
Ron Stoop | Economie structureel anders na Russische inval

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Recensie “Beyond Ukraine”| Ondanks ‘killer robots’: oorlog blijft mensenwerk Link to: Recensie “Beyond Ukraine”| Ondanks ‘killer robots’: oorlog blijft mensenwerk Recensie “Beyond Ukraine”| Ondanks ‘killer robots’: oorlog blijft... Link to: Column Rob de Wijk: De fut is eruit bij Europa Link to: Column Rob de Wijk: De fut is eruit bij Europa Column Rob de Wijk: De fut is eruit bij Europa
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!