HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Cyprus-crisis geeft toch vertrouwen in de toekomst van de EU

April 2, 2013

Even kreeg ik de indruk dat ik deze weken een Europese variant meemaakte van de blunder die het kabinet-Rutte maakte met de inkomensafhankelijke zorgpremie. Het bleek een plan dat in een achterafkamertje was bedacht, maar totaal niet aansloot bij verwachtingen van de burger. Maatschappelijk protest stopte het project en er werd naar een aanvaardbaarder alternatief gezocht.

Ook het eerste reddingsplan voor Cyprus leek zo’n rammelend compromis, in isolatie bedacht. Ook nu werd de buitenwereld onderschat. Alle spaarders moesten meebetalen; de garantie van een onaantastbare eerste 100.000 euro bleek ineens niet meer hard. Dat werd als fundamenteel oneerlijk gezien en knakte het geloof in het depositogarantiestelsel. Het Cypriotische parlement stemde tegen. Er kwam een plan dat beter bij de verwachtingen aansloot.

Toch is de geest uit de fles. In heel Europa geloven kleine en grote spaarders nu dat zij moeten opdraaien voor hun omvallende banken of financiële tegenvallers van overheden.

In Nederland zijn veel spaarders de verkiezingsretoriek van PvdA-leider Samson niet vergeten. Hij wilde de economie aanslingeren door het ‘dode vermogen’ van welvarende burgers fiscaal af te romen. Een overheid die armlastig is, kijkt dus naar waar nog iets te halen is. Dat zijn de spaarders en de pensioenfondsen. Kapitaalkrachtigen gaan zich ongetwijfeld beraden over hoe zij hun spaargeld buiten de grijpgrage vingers van de overheid kunnen houden.

Daarom heeft de crisis rond Cyprus een paradoxale situatie opgeleverd. Enerzijds is het wantrouwen van de spaarders toegenomen; anderzijds lijkt het vertrouwen van de financiële markten juist te zijn toegenomen. Want deze reageerden nauwelijks. Cyprus beslaat slechts 0,2 procent van de totale economie van de eurozone. Maar kennelijk was de gekozen route ook in de ogen van de financiële wereld de enige begaanbare.

Cyprus zou in chaos wegzinken

Bovendien onttrok het gekrakeel over Dijsselbloems vermeende verbale misstappen het zicht op nog een andere belangrijke ontwikkeling, namelijk dat de Cypriotische regering zich in alle bochten wringt om de euro te handhaven en lid van de EU te blijven. De Cypriotische president zag in dat een faillissement van zijn land het vertrek uit de euro zou kunnen betekenen. Cyprus zou in chaos wegzinken.

Vertrek uit de euro was niet denkbeeldig. Politici, onder wie de Duitse minister van financiën Schäuble, speculeerden openlijk over het vertrek van het land. Een toenemend aantal Duitsers zou dat wel mooi hebben gevonden, zoals de nieuw op te richten partij Alternative für Deutschland, die de euro wil afschaffen en staatssoevereiniteit volledig wil herstellen. En niet alleen Duitsers zouden Cyprus’ vertrek hebben toegejuicht.

De grootste winst van de Cypriotische crisis is dat de financiële markten ondanks een stom eerste reddingsplan zo rustig te hebben gereageerd. Rusland heeft Cyprus niet opgekocht. De Europese Unie en Cyprus zijn er uiteindelijk uitgekomen. En, het belangrijkste, de unie heeft niet toegestaan dat het land de eurozone verliet.

Ondanks het verloren vertrouwen bij de Europese spaarders, schept dat toch een soort van vertrouwen in de toekomst van de Unie en de euro.

Trouw 

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

HCSS Podcast | De Toekomst van de Landmacht: Jelle van Haaster
HCSS Podcast “De Toekomst van de Landmacht”
Persbericht: Strategie om de toekomst van Oekraïne veilig te stellen

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: De F-35 en het nationaal belang Link to: De F-35 en het nationaal belang De F-35 en het nationaal belang Link to: Nederland assisteert niet in trainen Malinese leger Link to: Nederland assisteert niet in trainen Malinese leger Nederland assisteert niet in trainen Malinese leger
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!