HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Column: In de verbouw van Afghanistan tot een gezellige, welvarende democratie heb ik nooit geloofd

April 23, 2021

Als het kabinet er tien jaar voor uittrekt om van achterstandswijken prachtwijken te maken, moet je er honderd jaar voor uittrekken om van het vroegmiddeleeuwse Uruzgan een prachtprovincie te maken, schreef ik in mei 2007. Toch was ik destijds voorstander van de gang naar Afghanistan. Ik vond het ondenkbaar dat het Taliban-regime onderdak bood aan terroristen die de aanslagen van 11 september 2001 op het Wereldhandelscentrum in New York en op het Pentagon in Washington op hun geweten hadden.

Wat mij betreft hadden we het gehouden bij het verdrijven van het Taliban-regime en de stationering van troepen om de wederopstanding van deze terroristische dreiging de kop in te drukken. Dit is gelukt en zo bezien is de missie een succes.

Maar in de verbouw van Afghanistan tot een gezellige en welvarende democratie naar Nederlands voorbeeld heb ik nooit geloofd. Toch wilden de Westerse landen, Nederland incluis, per se een wederopbouwmissie. De wens om meisjes weer naar school te sturen werd een belangrijk argument om aan de wederopbouwmissie deel te nemen.

Een goede exit-strategie

In 2015 verschoof het zwaartepunt naar training en opleiding ten behoeve van een leger- en politiemacht waarmee Afghanistan voor zijn eigen veiligheid moest gaan zorgen. Dat leek mij uitstekend en vormde bovendien een goede exit-strategie. Uiteindelijk bestond operatie Resolute Force uit ongeveer tienduizend militairen uit verschillende landen. Dat was een fractie van de ruim 100.000 die ooit waren ingezet.

Tienduizend is minder dan tweemaal de sterkte van de politie van Amsterdam. Daarom vielen die militairen nauwelijks op in een land met ruim 36 miljoen inwoners en een oppervlakte ter grootte van Frankrijk. Kortom, gezien het geringe aantal troepen dat nog in het land aanwezig is, moeten de gevolgen van hun vertrek niet worden overschat. Vechten deden die militairen allang niet meer. Dat blijkt uit de cijfers. Sinds 2015 is het aantal omgekomen militairen beperkt en staat het in geen verhouding tot 2010 toen 710 militairen sneuvelden.

De afgelopen jaren waren westerse special forces cruciaal. Daarmee konden gericht terroristen en extremistische Taliban worden aangepakt. Vaak faciliteerden westerse eenheden hun Afghaanse collega’s. Amerikaanse special forces zullen als laatste worden teruggetrokken. Het vertrek van alle troepen is onderdeel van een ondoordacht vredesakkoord van Trump met de Taliban, waarbij de Afghaanse regering niet betrokken was. Maar als Biden dit akkoord niet honoreert, zal de Taliban de oorlog aan Amerika verklaren.

De interne veiligheid is een probleem voor de Afghanen geworden

Inmiddels heeft de Taliban ongeveer de helft van het land onder controle en lijkt ze de belangrijkste politieke macht te worden. De verdere opmars zal de kleine successen op het gebied van vrijheden en mensenrechten ongedaan kunnen maken. Islamitische Staat heeft een filiaal in het land opgericht en Al-Qaida is er nog steeds actief. Tienduizend adviseurs en trainers kunnen daar weinig aan veranderen. Want de interne veiligheid is een probleem voor de Afghanen zelf geworden.

Dit wordt weer ons probleem als terroristen Afghanistan weer als trainingskamp en uitvalsbasis voor aanvallen tegen het Westen gaan gebruiken. Dan worden de Amerikanen en hun bondgenoten gedwongen terug te keren. Ik neem aan dat de Taliban dit achter de schermen heel erg duidelijk is gemaakt.

Rob de Wijk is hoogleraar internationale relaties en veiligheid aan de Universiteit Leiden en oprichter van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies (HCSS). Hij schrijft wekelijks over internationale verhoudingen. Lees zijn columns hier terug.

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Rob de Wijk

Related News

Related Content

Strategische Monitor 2021 (NL)
Joris Teer | Rondetafelgesprek over invasie van Taiwan voor de Tweede Kamer Commissie voor Buitenlandse Zaken
Tim Sweijs | Atlantisch Perspectief: De slinger van een wereldrijk

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Podcast | Autonomous Weapons: The Intricacies of Armed Drones Link to: Podcast | Autonomous Weapons: The Intricacies of Armed Drones Podcast | Autonomous Weapons: The Intricacies of Armed Drones Link to: HCSS Digest | Week 16 Link to: HCSS Digest | Week 16 HCSS Digest | Week 16
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!