HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Aanleg Nord Stream 2 kan voor Duitsland harde dobber worden

May 9, 2016

Het wordt spannend rond Nord Stream 2, de pijpleiding die over een jaar of vijf jaarlijks 55 miljard kubieke meters gas van Rusland via de Oostzee naar Europa moet transporteren, net als de eerder gerealiseerde Nord Stream-gasleiding. Het probleem is dat twee onverzoenlijke kampen tegenover elkaar staan. Simpel gezegd stelt het ene kamp de pijpleiding voor als een puur economisch project.

Duitsland, de aanvoerder van dit kamp, vindt dat de politieke bemoeienis zich moet beperken tot de zorg om de strikte naleving van de juridische verplichtingen rond de bouw en exploitatie van de pijpleiding. De Duitse minister van economische zaken Sigmar Gabriel meende zelfs dat de leveringszekerheid van de gasvoorziening zal worden vergroot omdat de band tussen producent en consument wordt versterkt.

Haaks

Zeker die laatste visie wordt niet gedeeld door het kamp dat Nord Stream 2 niet wil. Dat zegt dat het hele project haaks staat op Energie Unie; het EU-project om door middel van grotere efficiëntie, vergroening en diversificatie minder afhankelijk te worden van een beperkt aantal energieleveranciers. Het valt inderdaad moeilijk te ontkennen dat de afhankelijkheid van Rusland door deze nieuwe pijpleiding groter wordt.

Destabiliserend

De oppositie tegen Nord Stream 2 bouwt zich momenteel snel op. Onlangs schreven de leiders van vrijwel alle Midden- en Oost-Europese landen, inclusief de Baltische Staten een brief aan EU-president Jean-Claude Juncker, waarin zij waarschuwden voor “de potentieel destabiliserende geopolitieke gevolgen” van het project. Dat is logisch omdat deze landen zich het meest bedreigd voelen door de nieuwe Russische oorlogsretoriek. Bovendien willen zij niet dat Oekraïne door Nord Stream 2 door Rusland verder in de houdgreep kan worden genomen. Oekraïne krijgt momenteel 2 miljard euro aan doorvoerrechten. Maar als het aan Rusland ligt wordt gestopt met de doorvoer van gas als de nieuwe leiding operationeel is.

Opmerkelijk

De brief schrijvende leiders kregen steun van Manfred Weber, de voorzitter van de centrumrechtse Europese Volkspartij in het Europese Parlement. In een brief aan Gabriel wees ook hij op de gevolgen voor Oekraïne. Inmiddels heeft Gabriel gezegd dat het hele project wordt afgeblazen als Rusland na voltooiing van de pijpleiding de gaskraan naar Oekraïne inderdaad dichtdraait. Opmerkelijk genoeg staan in Duitsland en Frankrijk de regeringen tegenover de parlementen die tegen zijn. Ook de Europese Commissie is kritisch, hoewel die nog niet heeft aangegeven het plan te zullen torpederen.

Kongsis

De grote vraag is nu hoe reëel de vrees van de critici is als het om de geopolitieke gevolgen gaat. Het is ontegenzeggelijk waar dat Rusland zijn investeringen in het buitenland en zijn staatsbedrijven aanwendt om bilaterale kongsis met individuele lidstaten van de EU te sluiten. Dat levert politieke afhankelijkheden op en speelt de lidstaten uit elkaar. Het is ook ontegenzeggelijk waar dat Rusland in tijden van conflicten de aanval zal openen op dit soort afhankelijkheden, ook al schaadt dit de economie van Rusland zelf.

Onbruikbaar

De reden is dat de export van gas en olie een van de weinige machtsmiddelen is die Rusland heeft. Militaire macht is goeddeels onbruikbaar en voor de rest exporteert Rusland niet veel. Want vrijwel niemand heeft iets ‘made in Russia’ in huis. Maar het belangrijkste argument van de critici is toch dat Rusland geen gunst mag worden verleend na de annexatie van de Krim en de steun aan de afscheidingsbeweging in het oosten van Oekraïne. Bovendien moet Rusland eerst maar eens zijn toon matigen.

Harde dobber

Mijn inschatting is dat de toekomst van Nord Stream 2 afhankelijk is van de wijze waarop het conflict met Rusland over Oekraïne wordt opgelost. Als het ondenkbaar is dat Rusland de Krim opgeeft, dan is het even ondenkbaar dat het westen zijn sancties opgeeft die naar aanleiding van de annexatie zijn opgelegd. Als dat zo is zou Duitsland wel eens een harde dobber kunnen krijgen om Nord Stream 2 daadwerkelijk van de grond te krijgen.

Deze column verscheen op Energiepodium.nl

Photo credit: Pavel ahmed via Foter.com / CC BY

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

Jilles van den Beukel in the MIT Technology Review: Here’s how the Nord Stream gas pipelines could be fixed
De Strateeg: Hoe kan de Zeitenwende in heel Europa een succes worden?
Voor Hongkong is een excuus voor inlijving in de maak

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Frankrijk maakt het zichzelf lastig door alle protesten Link to: Frankrijk maakt het zichzelf lastig door alle protesten Frankrijk maakt het zichzelf lastig door alle protesten Link to: International Cyber Security Summer School Link to: International Cyber Security Summer School International Cyber Security Summer School
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!