HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GATRI | Geopolitical Annual Trade Risk Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Lucia van Geuns | Zembla: Poetins Schaduwvloot

October 15, 2024

Een smokkelnetwerk van honderden olietankers vaart met Russische olie door de Noordzee. Het valt vrijwel niet te achterhalen van wie deze risicovolle, roestige schepen zijn. Maar ze hebben een onduidelijk verzekering en zijn beladen met vele miljoenen tonnen gesanctioneerde handelswaar. Hét exportproduct waar Poetins oorlogseconomie op draait en dat tot op de dag van vandaag onbelemmerd doorgang vindt door Hollandse wateren. Zembla bracht deze Russische schaduwvloot in kaart.

Zembla dook de havens in en monitorde een half jaar lang duizenden dubieuze scheepsbewegingen en onderzocht de maritieme en ecologische risico’s die deze schaduwvloot meebrengt voor Nederland en de ons omringende landen.

Ook wordt de kijker meegenomen in een dataonderzoek naar het olie- en geldspoor van deze grootscheepse sanctieomzeiling. Met hulp van analisten, olie- en sanctie-experts kwantificeert Zembla de hoeveelheid verwerkte Russische olie, die ondanks de internationale sancties nog steeds legaal ons land blijft binnenstromen en brengt op die manier in kaart in welke mate in Nederland gevestigde bedrijven Poetins’ oorlogskas blijven spekken.

In de eerste helft van dit jaar is 437 keer een tanker met Russische olie de Nederlandse Noordzeekust gepasseerd. Dat zijn twee tot drie schepen per dag, waarmee Vladimir Poetin de door het Westen opgelegde oorlogssancties omzeilt. Dat blijkt uit maandenlang dataonderzoek van Zembla, dat de omvang van deze zogenaamde schaduwvloot in kaart heeft gebracht. Het gaat om veelal oude en slecht onderhouden schepen met schimmige eigendomsconstructies waarvan onduidelijk is of ze verzekerd zijn. “Het is een ramp in wording. Het is niet de vraag of er iets misgaat, maar wanneer”, aldus de Rus Vladimir Milov, dissident en in 2002 een half jaar lang viceminister van Energie onder Poetin. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu noemt de situatie ‘onwenselijk’ maar stelt op open zee niet te kunnen ingrijpen.

Ook Ewout van Galen van Stichting de Noordzee reageert bezorgd op het dataonderzoek van Zembla. Hij maakt zich vanwege de toenemende drukte op de Noordzee al langer zorgen over de veiligheid op zee: “Daar komen de problemen van die schaduwvloot nog bovenop, omdat het activiteiten zijn die zich aan het zicht onttrekken. Het absolute nachtmerriescenario is natuurlijk dat dat zo’n schip op grote schaal olie gaat verliezen. Dat kan echt een ecologische ramp veroorzaken.”

Volgens Vladimir Milov is dat scenario een kwestie van tijd: “Het gaat zeker een keer mis. Gezien de omvang van de schaduwvloot en vanwege de slechte toestand waarin de meeste schepen verkeren door een gebrek aan onderhoud. En ook vanwege het totale gebrek aan goed toezicht op deze schepen.” 

Wat is de Schaduwvloot?

De term ‘schaduwvloot’ verwijst naar een netwerk van olietankers waarmee Rusland de Westerse sancties probeert te omzeilen. Die sancties zijn ingesteld als reactie op de inval in Oekraïne, en zijn bedoeld om de Russische inkomsten uit oliehandel te beperken.

Met de schaduwvloot probeert Rusland de olie-export buiten beeld te houden. Zo wisselen de schepen regelmatig van eigenaar, varen ze onder verschillende vlaggen en zijn ze niet meer verzekerd bij Westerse verzekeraars. Ze maken ook gebruik van ship-to-ship transfers, waarbij olie van de ene op de andere tanker wordt overgepompt, en schakelen hun AIS-transponder uit, zodat hun locatie niet te volgen is.

Olietankers als wapen

Milov is ervan overtuigd dat Poetin de schepen niet alleen voor sanctieontduiking, maar mogelijk ook als ‘wapen’ inzet: “Je kunt alles aan boord hebben van die schepen. Van apparatuur die bedoeld is voor spionage en die op de tankers is geïnstalleerd tot fysieke sabotage waarbij deze schepen betrokken zijn. Ik weet vrij zeker dat Rusland allerlei scenario’s ziet om die schepen voor meer te gebruiken dan puur voor het transport van olie.”

Volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu is het niet mogelijk om de olietankers op zee te controleren, bijvoorbeeld op hun verzekering. “Op zee geldt het recht op vrije doorvaart en heeft Nederland geen bevoegdheden tot handhaven (…) dat zou ook praktisch lastig zijn, omdat het checken van een verzekering zou betekenen dat er op zee aan boord moet worden gegaan”. Ingrijpen is volgens het ministerie alleen mogelijk als een schip een Nederlandse haven aandoet. Daar kan het gecontroleerd worden door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Dataonderzoek

Uit het dataonderzoek van Zembla blijkt verder dat de Russische tankers uiteindelijk vaak doorvaren naar raffinaderijen in Turkije, India en China. In deze landen, die niet meedoen aan de sancties, wordt de Russische olie verwerkt tot producten als diesel, benzine en vliegtuigbrandstof. Die producten worden daarna legaal in Nederland geïmporteerd.  Lucia van Geuns, energiemarktspecialist van het Haags Centrum voor Strategische Studies heeft haar bedenkingen bij deze constructie: “Dit is toch een vorm van witwasserij. (…) Indirect is het olie die een oorlog financiert. En dat is een slechte zaak.”

Zembla werkte tijdens het onderzoek samen met het Center for Research and Energy on Clean Air (CREA). Een NGO, die de Europese Unie adviseert op het gebied van sanctieontduiking.  Vaibhav Raghunandan van CREA: “Nederland is binnen de EU de op een na grootste importeur van producten van deze raffinaderijen en specifiek van raffinaderijen in Turkije.” CREA berekende onder meer dat een Turkse raffinaderij het afgelopen half jaar allerlei producten naar Nederland geëxporteerd heeft die voor maar liefst 98 procent zijn gemaakt van Russische olie. De NGO becijferde verder dat de Nederlandse import vanuit Turkije, China en India in de eerste helft van dit jaar de Russische staatskas indirect 650 miljoen euro opleverde.

Inkomsten van belang voor Kremlin

Vladimir Milov, voormalig viceminister van Energie onder Vladimir Poetin, stelt dat deze inkomsten van groot belang zijn voor het Kremlin: “Je kunt wel stellen dat elk vat olie dat gekocht, verwerkt en verhandeld wordt als geraffineerd product bijdraagt aan de financiering van de oorlog. Zonder dat had Poetins oorlogsmachine niet verder kunnen opereren. Het is dus bloedgeld, in letterlijke zin.”

In een reactie stelt het ministerie van Klimaat en Groene Groei, waar de olie-import onder valt, dat de invoer van de olieproducten op deze manier niet verboden is: “Ook al zou bij de productie ervan ruwe olie uit Rusland gebruikt worden”. Of Russische olie ergens moedwillig in is verwerkt is volgens het ministerie “lastig te controleren”.  Eenzijdig de raffinaderijen sanctioneren vindt het ministerie “onwenselijk” als buurlanden wel blijven importeren. Het ministerie laat weten dat het kabinet wel de economische druk op Rusland verder wil opvoeren: “Alle haalbare opties liggen daarbij op tafel. Ook de verdere aanpak van de schaduwvloot en het tegengaan van de omzeiling van de sancties.”

Bron: Zembla, 13 oktober 2024 / 11 oktober 2024

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Lucia van Geuns

Related News

Related Content

De Strateeg: ‘Hoe Rusland de oliesancties simpel weet te omzeilen’
Lucia van Geuns in De Volkskrant: China en India importeren veel meer Russische olie. Zijn de sancties zinloos?
Lucia van Geuns over geitenpaadje voor Russische olie

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: New policy brief: Aligning ambitious European objectives with capabilities and coalitions for the Indo-Pacific Link to: New policy brief: Aligning ambitious European objectives with capabilities and coalitions for the Indo-Pacific New policy brief: Aligning ambitious European objectives with capabilities and... Link to: Buitenland met Boswijk | Rob de Wijk over de balans tussen macht en moraal Link to: Buitenland met Boswijk | Rob de Wijk over de balans tussen macht en moraal Buitenland met Boswijk | Rob de Wijk over de balans tussen macht en moraal
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!