HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GATRI | Geopolitical Annual Trade Risk Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Opinie | NRC: Koop slimmer in om slinkende wapenvoorraad te compenseren

February 7, 2023

Europese landen moeten niet alleen snel meer investeren in wapens en munitievoorraden, maar hun aankopen ook beter onderling coördineren, schrijven HCSS analisten Paul van Hooft, Frederik Mertens en Adam Meszaros in NRC.

Het kost Europese landen veel moeite om wapens te leveren aan Oekraïne en tegelijkertijd thuis de kerntaken van de krijgsmacht te blijven vervullen. Zo voelen zij de gevolgen van het gebrek aan defensie-investeringen de afgelopen decennia. De kasten zijn domweg leeg.

Als Nederland Patriots naar Kiev stuurt, dan betekent dit dat Nederlandse steden en havens weer kwetsbaarder worden. Over de beperkte Europese munitievoorraden is de laatste tijd al veel gezegd. Het Royal United Services Institute rekende voor dat Rusland in twee dagen van de oorlog in Oekraïne de gehele voorraad van het Britse leger heeft verschoten.

Europese landen lijken nu eindelijk serieus werk te maken van het verhogen van defensie-uitgaven, maar de oorlog heeft onderstreept dat de defensie-industrie in Europa en in de Verenigde Staten tekortschiet. Het is moeilijk gebleken voor wapenproducenten om snel hun productie op te schalen.

Wapens zijn duur. De Patriot lucht- en raketverdedigingssystemen kosten bijvoorbeeld ruim een half miljard euro per batterij. Om een stad te verdedigen zijn drie batterijen nodig. De PAC-3 onderscheppende raketten van de Patriot zijn ongeveer 4,5 miljoen euro per stuk. Om een dreiging te onderscheppen worden twee PAC-3 raketten afgeschoten. Het is duidelijk dat de kosten snel oplopen, nog even los van onderhoud, personeel, en training. Ook de veelgebruikte Hellfire anti-tank-raket kost al snel gemiddeld zo’n 70 duizend dollar.

Maar de kosten van wapens zijn ook verbazingwekkend onvoorspelbaar. De verkoopkosten van het genoemde Patriot-systeem varieerden bijvoorbeeld van – op basis van onze beste schatting – ongeveer 440 miljoen dollar voor Zwitserland (2020) en 930 miljoen dollar voor Bahrein (2019). Die van de Hellfire kunnen variëren van tussen de 31 duizend dollar en 213 duizend dollar – en dat in hetzelfde jaar (2021) voor de Amerikaanse strijdkrachten.

Politiek instrument

Dat lijkt verrassend, maar dat is het niet. De moeite om productielijnen op te schalen en de relatief beperkte aankopen verklaren veel. Voor wapens van deze complexiteit gaat de prijs per stuk snel omhoog als de aankopen klein zijn en de onzekerheid over vervolgorders groot is. Zo komen de enorme prijsverschillen tussen de Hellfire-raketten doordat de ‘goedkope’ raketten voor overzees gebruik – en dus op grote schaal – werden ingekocht. Maar veel van de aspecten die de prijs van wapens bepalen zijn ondoorzichtig en daarnaast moeten alle westerse naties uit dezelfde bron putten, waardoor de prijs ook omhoog gaat.

Dit betekent dat het nu én moeilijk zal zijn om die wapens te kopen én dat het lastig zal zijn om de prijs te drukken. Bovendien is het verkopen van wapens ook een politiek en diplomatiek instrument; landen en wapenproducenten spelen verschillende kopers tegen elkaar uit of bedingen politieke voordelen.

Voor de belasting betalende burger die naast veiligheid ook goede gezondheidszorg, onderwijs en meer wil, moet dit beter kunnen. De huidige crisis heeft deze problemen blootgelegd, maar biedt ook een kans om ze op te lossen.

Laat landen een wapenabonnement afsluiten waarbij een minimaal aantal producten binnen een bepaalde termijn gegarandeerd wordt

Om te beginnen moeten Europeanen hun wapenaankopen slimmer én gecoördineerd doen. En die aankopen hoeven niet eenmalig te zijn. Het zou nog beter zijn als Europese staten met dezelfde systemen gezamenlijk langdurige en vaste afspraken met de wapenproducenten zouden afsluiten – een soort wapensysteem- en munitie-abonnement. Hierbij wordt dan gegarandeerd een minimaal aantal producten binnen een bepaalde termijn af te nemen. De wapens zouden dan verdeeld moeten worden aan de hand van de relatieve grootte van de inleg van de deelnemende staten.

Meer coördinatie in aankopen geeft Europeanen een betere onderhandelingspositie ten opzichte van de wapenindustrie. Zo kunnen de kosten naar beneden zonder aan gevechtskracht in te boeten. Dit verlaagt ook de onzekerheden bij de wapenindustrie over de langetermijnvraag, waardoor de kostprijs verder kan worden verlaagd.

Defensiefonds

Daarnaast kan het een middel zijn om de Europese wapenindustrie te versterken. Het is moeilijk om deze competitief te houden ten opzichte van Amerikaanse producenten. Zekerheid biedt meer ruimte voor Europese producenten om hun capaciteit uit te breiden. En als we samen lang genoeg voldoende wapens zouden afnemen, dan kunnen we zelfs van Amerikaanse producenten eisen dat de extra benodigde productiecapaciteit in Europa gevestigd zou worden.

Waarom gebeurt dit niet al op grote schaal? Het ontbreekt ons aan voldoende standaardisatie van systemen binnen Europa, hoewel dit onder andere via het Europees Defensiefonds nu voorzichtig op gang komt. Maar het is vooral politiek moeilijk om de nationale prioriteiten en beleidscycli op elkaar af te stemmen. De grootste Europese oorlog in decennia en het instorten van de veiligheidsorde zouden nu voldoende motivatie moeten geven.

Een versie van dit artikel verscheen ook in de krant van 7 februari 2023

Bron: NRC, 6 februari 2023

in @nrc vandaag betogen @FreddyMertens1, Adam Meszaros, en ik dat Nederland en de rest van Europa een slimmer gezamelijk wapenbeleid nodig hebben. 1/https://t.co/xkYHCqlVhL

— Paul van Hooft (@paulvanhooft) February 7, 2023

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Paul van Hooft
Frederik Mertens

Related News

Related Content

Paul van Hooft in NRC: Europa moet voor zijn eigen veiligheid gaan zorgen
Opinie | Paul van Hooft: Schijnvrede in Oekraïne is gevaarlijker dan oorlog
Paul van Hooft in NRC: Luchtverdediging Oekraïne draait vaak om ‘reageren binnen seconden’

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Amrish Ritoe | Telegraaf: Wordt Westen afgetroefd door China in race om kritieke grondstoffen? Link to: Amrish Ritoe | Telegraaf: Wordt Westen afgetroefd door China in race om kritieke grondstoffen? Amrish Ritoe | Telegraaf: Wordt Westen afgetroefd door China in race om kritieke... Link to: Tweede Kamer | Rondetafelgesprek over de risico’s van zware wapens in Oekraïne Link to: Tweede Kamer | Rondetafelgesprek over de risico’s van zware wapens in Oekraïne Tweede Kamer | Rondetafelgesprek over de risico’s van zware wapens in Oek...
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!