HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

“Vraagtekens bij strategische winst Rusland rond gasdeal met China”

June 6, 2014

Tijdens een top van leider van Centraal-Aziatische landen in Shanghai tekenden het Russische Gazprom en de China National Petroleum Corp een contract van 400 miljard dollar voor de levering van 38 miljard kubieke meter Siberisch gas per jaar, met een optie van 22 miljard kubieke meter. Dat gas moet vanaf 2018 gaan stromen.

Voor China, dat nu echt werk wil maken met de uit de hand gelopen milieuvervuiling, is de gasdeal een stap in de goede richting. Omdat het Russische gas voor een derde van de Chinese behoefte voorziet, lijkt China daardoor minder afhankelijk van vervuilende kolen te kunnen worden.

Maar in de commentaren overheerste de opinie dat de deal een strategisch succes voor president Poetin zou zijn. De Russische president kan hiermee duidelijk maken dat er alternatieven zijn voor exportafhankelijkheid van Rusland naar Europa. In een tijd van oplaaiende crisis over Oekraïne is dat in de ogen van het Kremlin een welkome boodschap. Zeker nu de Europese Unie om geopolitieke redenen echt werk lijkt te willen maken van een meer eensgezind energiebeleid, gebaseerd op diversificatie van aanbieders en energietransitie. Een dergelijke politiek kan leiden tot inkomstenvermindering voor Rusland, zeker als sommige Europese landen ook nog eens inzetten op schaliegas.

Het is mij echter niet duidelijk of er daadwerkelijk een relatie is tussen de gasdeal en de Oekraïnecrisis. Over deze deal is immers jaren onderhandeld. Om precies te zijn sinds 1997. Een van de redenen waarom de onderhandelingen zo lang duurden was de in Chinese ogen te hoge prijs. De prijs die de Chinezen uiteindelijk moeten betalen is geheim.

Volgens sommige analyses vroeg Gazprom ongeveer 380 dollar per kubieke meter. Dit ligt in de buurt van wat sommige Europese lidstaten betalen. Voor China ligt die prijs duidelijk onder die van geïmporteerde LNG, maar is hoger dan China voor Turkmeens gas betaalt.

Volgens andere analisten ligt de uiteindelijke prijs substantieel onder die van Europa. Het zou mij niet verbazen als de Russen door de Oekraïnecrisis met die lagere prijs om politieke redenen daadwerkelijk akkoord zijn gegaan. Ondertekening van het contract nu, is inderdaad een politiek signaal dat Poetin zijn kaarten ook op het oosten kan zetten.

Maar als het klopt dat de prijs die de Chinezen betalen relatief laag is, dan kunnen vraagtekens gezet worden bij de echte strategische winst die de deal op het eerste gezicht voor Poetin lijkt in te houden. Als de prijs die China daadwerkelijk betaalt laag is, blijft Rusland qua inkomsten relatief sterk afhankelijk van Europa. Gaan die importen omlaag, dan dreigt sociale ontwrichting in Rusland. Want gasopbrengsten worden door Poetin aangewend voor subsidies om de kosten van het levensonderhoud te drukken.

Zeker is dat, welke prijs ook wordt betaald, Europa voor Rusland niet uit beeld is. Europa blijft voorlopig een veel grotere exportmarkt waarin Gazprom miljarden heeft geïnvesteerd, bijvoorbeeld in de Nord Stream pijpleiding. Inclusief de nieuwe deal gaat voorlopig vier maal meer gas naar Europa dan naar China. Bovendien kan door de locatie van velden en de route en volumes van pijpleidingen niet gemakkelijk tussen Europa en China worden geswitcht.

De conclusie is en blijft dat Rusland ondanks deze deal kwetsbaar blijft voor een geleidelijke, maar dramatische ommekeer van de Europese energiepolitiek. Het voorlopig belangrijkste effect van de deal zou wel een kunnen zijn dat China nu echt werk van het terugdringen van de milieuvervuiling kan gaan maken.

Rob de Wijk is directeur van het The Hague Centre for Strategic Studies (HCSS) en professor Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Leiden. In zijn column gaat hij in op de energievoorziening in het licht van de internationale verhoudingen.

Energiepodium

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

Paul Verhagen beantwoordt vragen over de ‘tentakels’ van China bij BNR Nieuwsradio
Toenadering tussen Rusland en China. Vriendschappelijke competitie, of een nieuw machtsblok af tegen het Westen?
De Strateeg: Moet de NAVO ook optreden bij een oorlog met China?

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Meeting: The geopolitical impact of water and food security on stability in the MENA region Link to: Meeting: The geopolitical impact of water and food security on stability in the MENA region Meeting: The geopolitical impact of water and food security on stability in... Link to: ‘Westerse politici stookten Oekraïense strijd op tot Oost-West-conflict’ Link to: ‘Westerse politici stookten Oekraïense strijd op tot Oost-West-conflict’ ‘Westerse politici stookten Oekraïense strijd op tot Oost-West-confl...
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!