HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Timmermans’ Internationale Veiligheidsstrategie was hard nodig

June 28, 2013

Minister Timmermans heeft een Internationale Veiligheidsstrategie geschreven. Dat was hard nodig. China komt op. De wereld verbrokkelt in meerdere, elkaar beconcurrerende machtscentra.

Staatskapitalisme ondermijnt het vrije marktdenken. Veel landen azen op Afrika’s grondstoffen. Schaarste aan land, water, voedsel en grondstoffen leidt tot politieke instabiliteit. De verspreiding van massavernietigingswapens en rakettechnologie is zorgwekkend. Cyberaanvallen nemen toe. De Arabische Lente blijkt helemaal geen Lente te zijn, maar een serie revoluties waardoor landen langs Europa’s grenzen de afgelopen jaren instabiel zijn geworden. Overal ter wereld daalt het aantal conflicten, maar de instabiliteit in het Midden-Oosten en Noord-Afrika neemt toe. Door de schaliegas- en olierevolutie kan die instabiliteit nog groter worden als regeringen door de verminderde energie-inkomsten sociale onlusten minder goed kunnen afkopen. Wie denkt dat al deze ontwikkelingen geen enkel effect op Nederland en Europa zullen hebben, staat volkomen buiten de realiteit.

Omdat de uitdagingen groot zijn, moet ook de EU meer verantwoordelijkheid nemen, schrijft de minister. Helemaal mee eens. Maar is de EU daartoe collectief in staat? Opkomend populisme, nationalisme en bestuurlijke incompetentie in heel Europa werken economische stagnatie in de hand en verdiepen de politieke crisis. Het is dus de vraag of de noodzakelijke gezamenlijke bescherming van onze strategische belangen wel mogelijk is.

De veiligheidsstrategie definieert overigens drie strategische belangen: de verdediging van ons grondgebied, een goed functionerende internationale rechtsorde en economische veiligheid. De eerste twee zijn oude bekenden, de derde is omarmd door de kabinetten-Rutte. Die omarming is logisch nu opkomende machten als China het grondstoffen- en energievraagstuk kern van hun buitenlandbeleid maken. Dat toekomstige conflicten tussen staten om handelsbelangen en de toegang tot schaarse hulpbronnen kunnen gaan, wordt door de recent gepubliceerde Chinese defensienota bevestigt: de Chinese krijgsmacht is er onder meer voor om de ‘overzeese belangen en de handelsroutes te verdedigen’.

Economische veiligheid slaat ook op de constatering dat criminelen, extremisten en revoluties onze belangen in toenemende mate lijken te schaden. Extremisten zorgen in het hele noorden van Afrika en delen van het Midden-Oosten voor instabiliteit, bevorderen de internationale criminaliteit en bedreigen de grondstoffenwinning en energieproductie. Om deze én machtspolitieke redenen zet China nu volop in op een grote, geloofwaardige bijdrage aan de VN-vredesmissie in Mali.

Nederland levert geen bijdrage aan Mali, ook al is dat in strijd met de Internationale Veiligheidsstrategie. In maart ging het fout toen Nederland te lang aarzelde. En deze week mislukte het weer. De Nederlandse bijdrage kwam weer te laat.

Op de inhoud van die strategie valt weinig af te dingen. Maar Mali roept de vraag op of parlement en regering wel in staat zijn de noodzakelijk actie te nemen om invulling aan de strategie te geven. Nieuwe troepen voor Afghanistan en de komende nota over de toekomst van de krijgsmacht van minister Hennis zijn daarom lakmoesproeven.

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

Strategische Monitor 2021 (NL)
BZPaper-EenkompasvooreenwereldinbewegingFINAL
Strategische Monitor Politie (HCSS 2025)

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Sleutel oplossen van conflict Syrië ligt in Teheran Link to: Sleutel oplossen van conflict Syrië ligt in Teheran Sleutel oplossen van conflict Syrië ligt in Teheran Link to: De veiligheid van ons voedsel Link to: De veiligheid van ons voedsel De veiligheid van ons voedsel
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!