HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • The Draghi Report Revisited
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Foreign Information Manipulation and Interference (FIMI)
      • Hybrid Threats
      • Nationale Veiligheid en Weerbaarheid
      • NATO Summit
      • On Future War
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Tools
        • GINA
        • SARA
    • Defence & Security
      • DAMON
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • DFRI
      • GATRI
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CARMEN | Critical Raw Materials Early Navigation Dashboard
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2025
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Publications
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Patrick Bolder | EenVandaag: Waarom Nederland miljarden extra steekt in bestrijding drones, volgens defensiespecialist: ‘Moeten nú iets doen’

November 27, 2025

Door heel Europa zaaien ze chaos en verwarring: drones. Niemand weet vooralsnog waar ze precies vandaan komen. Toch gaat Nederland miljarden euro’s extra steken in anti-dronemaatregelen.

Afgelopen weekend werden er boven de vliegbases Eindhoven en Volkel drones gezien. Eerder deze maand werd ook boven vliegbasis Gilze-Rijen al een drone gemeld.

Dichtbij en concreet

Deze opeenstapeling van incidenten zet de discussie over Nederlandse veiligheid opnieuw op scherp. Voor het eerst lijkt de dreiging niet ver weg of theoretisch, maar dichtbij en concreet.

Defensie maakt daarom 2.5 miljard euro vrij om versneld nieuwe anti-dronecapaciteiten aan te schaffen. Waarom nu, wat kopen we precies en wordt Nederland daarmee echt veiliger? We vroegen het aan oud-luitenant-kolonel en defensiespecialist Patrick Bolder.

1. Waarom investeert Defensie nú miljoenen in anti-dronemaatregelen?

Volgens Bolder heeft de timing alles te maken met de recente incidenten in Nederland. De combinatie van meerdere meldingen in korte tijd maakt duidelijk dat wij dus zelf doelwit kunnen worden van drones.

Daarnaast speelde er de afgelopen maand ook veel droneactiviteit boven België. Dit laat zien dat het niet om geïsoleerde gebeurtenissen gaat. “Het is de samenloop van die waarnemingen en de geopolitieke situatie die maakt dat we nú iets moeten doen”, zegt Bolder. De dreiging is niet langer hypothetisch, drones blijken daadwerkelijk over Nederlandse militaire locaties te vliegen.

2. Gaat deze investering Nederland en/of burgers voldoende beschermen?

De systemen die nu worden aangeschaft zijn in eerste instantie bedoeld voor militaire doelen: vliegbases, havens met een militair deel en kazernes. Ze moeten ervoor zorgen dat Defensie kan blijven opereren, ook wanneer drones worden ingezet om die operaties te verstoren.

Voor de bescherming van burgers, economie en civiele infrastructuur verandert er door deze investering weinig. “Dit gaat Nederland niet ineens veilig maken. Het is daar niet voor bedoeld”, legt Bolder uit. Bescherming van civiele objecten – denk aan openbare bruggen en tunnels maar ook leidingen en snelwegen – ligt bij andere ministeries, zoals Justitie & Veiligheid en Binnenlandse Zaken.

Schiphol heeft bijvoorbeeld al een eigen drone-detectiesysteem. Als extra ondersteuning nodig is, moet dat via een verzoek aan Defensie of de Marechaussee. “Defensie kan helpen, maar niet op eigen initiatief”, legt Bolder uit. “De verantwoordelijkheid ligt in eerste instantie bij de civiele autoriteiten.”

3. Wat wordt er precies aangeschaft?

De investering richt zich op een mix van systemen die samen de hele anti-droneketen moeten afdekken: van het opmerken van een drone, tot het vaststellen wat er precies vliegt en uiteindelijk het uitschakelen ervan.

Het meest in het oog springend is de Skyranger30, een geavanceerd, mobiel wapensysteem. Maar dit systeem wordt pas in 2028 geleverd. Tot die tijd komen er kleinere, mobiele anti-dronesystemen beschikbaar. Die kunnen drones detecteren, verstoren en in beperkte mate ook bestrijden. Hierdoor kan Defensie sneller reageren op meldingen en incidenten dan nu het geval is.

Een belangrijk deel van de investering gaat bovendien naar radars en detectiesensoren, die cruciaal zijn om snel vast te kunnen stellen of een melding daadwerkelijk om een drone gaat. Volgens Bolder is dit zelfs het belangrijkste onderdeel: goede detectie voorkomt paniek, maakt het mogelijk om de operator op te sporen en bepaalt wat de juiste vervolgstap is.

4. De levering van de Skyranger30 is pas in 2028. Wat doen we tot die tijd?

De belangrijkste systemen, zoals de Skyranger30, laten nog jaren op zich wachten. Dat roept de vraag op of Defensie niet te laat in actie komt, zeker nu er drones boven meerdere Nederlandse vliegbases zijn gezien.

Bolder erkent dat gevoel. Jarenlang werd gedacht dat Nederland niet snel zelf onderwerp zou zijn van hybride aanvallen met drones. “Misschien zijn we daar toch wat naïef in geweest”, geeft hij toe. Tegelijkertijd benadrukt hij dat niets doen geen optie was. De dreiging is inmiddels concreet en zichtbaar.

Beter nu stevig investeren dan straks achter de feiten aanlopen, zegt Bolder. Wel waarschuwt hij dat Nederland ondanks deze stappen niet direct veiliger is. Nieuwe systemen moeten worden ingevoerd en getest, processen die nu eenmaal tijd kosten.

5. Waar komt het geld vandaan? En wat kan Defensie hierdoor niet kopen?

Binnen Defensie ontstaat aan het eind van ieder jaar vaak ‘vrijvallende financiële ruimte’, bijvoorbeeld doordat grote contracten vertraging oplopen of leveringen later plaatsvinden. Dat geld moet dan alsnog worden uitgegeven.

Volgens Bolder kan de anti-drone-investering uit die ruimte worden betaald, al is het ook mogelijk dat andere projecten hierdoor opschuiven. “Het hoeft niet per se ten koste te gaan van iets anders, maar het kan wel”, zegt hij. Welke budgetten precies worden verschoven, is op dit moment nog niet duidelijk.

Source: EenVandaag, Patrick Bolder, November 26, 2025

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Patrick Bolder

Related News

Related Content

Schaduwoorlog | Dreiging uit de lucht: alles over de drone
Patrick Bolder | Russische schendingen van het NAVO-luchtruim: “Poetin speelt een gevaarlijk spel”
Buitenland met Boswijk | Patrick Bolder: Luchtverdediging, luchtverdediging en nog eens luchtverdediging

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Journal of Contemporary China | Friso Stevens: A Revanchist Chinese Foreign Policy, with Xi Jinping’s Politics in Command Link to: Journal of Contemporary China | Friso Stevens: A Revanchist Chinese Foreign Policy, with Xi Jinping’s Politics in Command Journal of Contemporary China | Friso Stevens: A Revanchist Chinese Foreign...
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!