HCSS
  • News
    • BNR | De Strateeg
    • Columns
    • Draghi Report Series
    • Events
    • Podcasts
  • Publications
    • Publications
      • All Publications
    • Defence & Security
      • Behavioural Influencing in the Military Domain
      • (Nuclear) Deterrence and Arms Control
      • Hybrid Threats
      • Rethinking Fire and Manoeuvre
      • Robotic and Autonomous Systems
      • Strategic Monitor Dutch Police
      • Transnational Organised Crime
    • Geopolitics & Geo-economics
      • China in a Changing World Order
      • Europe in a Changing World Order
      • Europe in the Indo-Pacific
      • Knowledge base on Russia (RuBase)
      • PROGRESS / Strategic Monitor
      • Transatlantic Relations
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Climate and Security
        • International Military Council on Climate and Security (IMCCS)
        • Water, Peace & Security (WPS)
      • Critical Minerals
      • Energy Security
        • Tank Storage in Transition
      • Food Security
    • Strategic Technologies
      • Cyber Policy & Resilience
        • Global Commission on the Stability of Cyberspace (GCSC)
      • Emerging Technologies
      • Global Commission on Responsible Artificial Intelligence in the Military Domain (GC REAIM)
      • Semiconductors
      • Space
  • Dashboards
    • Dashboards
      • All Dashboards
        • GINA
    • Defence & Security
      • DAMON | Disturbances and Aggression Monitor
      • GINA | Military
      • Nuclear Timeline
    • Geopolitics & Geo-economics
      • Dutch Foreign Relations Index
      • GINA | Diplomatic
      • GINA | Economic
      • GINA | Information
    • Climate, Energy, Materials & Food
      • Agrifood Monitor
      • CRM Dashboard
    • Strategic Technologies
      • Cyber Arms Watch
      • Cyber Comparator
      • Cyber Norms Observatory
      • Cyber Transparency
  • Services
    • HCSS Boardroom
    • HCSS Datalab
    • HCSS Socio-Political Instability Survey
    • Strategic Capability Gaming
    • Studio HCSS
    • Indo-Dutch Cyber Security School 2024
    • Southern Africa-Netherlands Cyber Security School 2025
  • NATO Summit
  • GC REAIM
    • GC REAIM | Members
    • GC REAIM | Conferences
    • GC REAIM | Partners, Sponsors, Supporters
  • About HCSS
    • Contact Us
    • Our People
    • Funding & Transparency
    • Partners & Clients
    • HCSS Newsletter
    • HCSS Internship Programme
    • Press & Media Inquiries
    • Working at HCSS
    • Global Futures Foundation
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Search
  • Menu Menu

News

Dom, om de uitzondering te zijn in Europa. (NL)

November 19, 2010

’Waarom neemt het nieuwe kabinet zo vaak een uitzonderingspositie in Europa in? Is dit een teken van kracht of zwakte?”, vroeg een buitenlandse diplomaat mij deze week. Ik moest diep nadenken over een antwoord.

De vraag was ingegeven door de discussie over een mogelijk EU-lidmaatschap van Servië, de wens van Nederland om het EU-budget te bevriezen, en over de vrije toegang van Albanezen en Bosniërs tot de lidstaten van de Unie. Nederland was tegen, maar haalde in alle gevallen bakzeil.

Interessant was de reactie van de nieuwe minister van buitenlandse zaken Rosenthal. Hij erkende dat in de kwestie-Servië de Europese lidstaten feitelijk allang een besluit hadden genomen en dat Nederland daarom ’volstrekt geïsoleerd’ stond.

In Brussel heerst verbazing over dit Nederlandse nederlagengedrag. En kennelijk ook in Den Haag. Want de collega’s van de geciteerde diplomaat begrepen er ook weinig van.

Natuurlijk kan het Nederlandse gedrag worden verklaard als het gevolg van een geslepen strategie. Door ’nee’ te zeggen, om vervolgens mokkend bakzeil te halen, kan Nederland later makkelijker aan essentiële punten vasthouden.

Als op deze manier scherpere asielwetten kunnen worden binnengehaald of de afdracht aan Brussel met een miljard euro kan worden verminderd, dan heeft die strategie zin. Op die manier bekeken is het een teken van kracht. Maar dan moet de strategie wel slim worden toegepast.

Het ziet ernaar uit dat Nederland bezig is zich door de vele ’nee’s’ in een onmogelijk positie te manoeuvreren. ’Daar heb je ze weer’ –de collega’s van Nederlandse bewindslieden zullen het in Brussel niet zeggen, maar ze denken het wel. En dan ontstaat al gauw een situatie waarin Nederland steeds minder hoeft te rekenen op welwillendheid. En dat kan lelijk opbreken als je Brussel echt nodig hebt.

Zijn dit beginnersfouten? Dat lijkt er niet op. Want ’nee’ zeggen in en tegen Europa is onderdeel geworden van onze politieke cultuur. Het omslagpunt laat zich ook duidelijk markeren: het Nederlandse ’nee’ tegen de Europese grondwet in 2005. Sinds dat jaar heeft Nederland vaak ’nee’ verkocht of duwde iets door wat bij anderen geblokkeerd werd.

Nederland regelde bijvoorbeeld een lagere afdracht voor zichzelf, maar blokkeerde die voor Polen. Het gevolg is dat premier Balkenende volgens Brusselse diplomaten eigenlijk niets voor elkaar heeft gekregen, terwijl de premier zich op zijn beurt stoorde aan het negatieve beeld over Nederland.

Vind je het gek, denk ik dan.

Omdat het te vaak innemen van een uitzonderingspositie weinig oplevert en het daarom hoogst onzeker is of de regering zich zo in een positie manoeuvreert waarin je later eisen kunt stellen, is deze strategie eerder een teken van zwakte: je laat je terugroepen door Brussel en zegt tegen de Kamer dat jij er ook niets aan kunt doen.

Het duidt op het ontbreken van een visie op Europa en het Nederlandse belang. Dit is gevaarlijk nu de euro weer gevaar loopt. Sterker, het druist in tegen het regeerakkoord dat stelt dat Europa essentieel is voor onze welvaart, vrijheid en veiligheid. En dat blijvende betrokkenheid bij het Europese proces daarom in het directe belang is van Nederlandse burgers en bedrijven.

Trouw

Photo credit: eisenrah via Foter.com / CC BY-NC

  • Share on Facebook
  • Share on X
  • Share on WhatsApp
  • Share on LinkedIn
  • Share by Mail

Experts

Related News

Related Content

Strategische Monitor 2021 (NL)
netherlands_shellvenster_2024-3
Van onbemind naar onafwendbaar UAVs in Nederland

Office Address

  • The Hague Centre for Strategic Studies
  • Lange Voorhout 1
  • 2514 EA The Hague
  • The Netherlands

Contact Us

  • Telephone: +31(70) 318 48 40
  • E-mail: info@hcss.nl
  • IBAN NL10INGB0666328730
  • BIC INGBNL2A
  • VAT NL.8101.32.436.B01
  • Contact

Legal & Privacy

  • Disclaimer & Privacy
  • Algemene Voorwaarden (NL) 
  • Terms & Conditions (ENG) 
  • Coordinated Vulnerability Disclosure
  • Ethical Standards
  • Manual for Responsible Use of AI

Follow us

© The Hague Centre for Strategic Studies
    Link to: Risk analysis transparency, or The Hague’s five projects to increase Ukraine’s resilience Link to: Risk analysis transparency, or The Hague’s five projects to increase Ukraine’s resilience Risk analysis transparency, or The Hague’s five projects to increase Ukraine’s... Link to: Doet de NAVO er nog toe? (NL) Link to: Doet de NAVO er nog toe? (NL) Doet de NAVO er nog toe? (NL)
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    GDPR Consent

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Privacy policy | Close
    Settings

    GDPR Consent Settings

    Your privacy is important to us. Here you can set which consent you are allowing us with regards to the collection of general information, the placing of cookies of the collection of personal information. You can click 'Forget my settings' at the bottom of this form to revoke all given consents.

    Website statistics collect anonymized information about how the site is used. This information is used to optimize the website and to ensure an optimal user experience.

    View details

    Functional cookies are used to ensure the website works properly and are neccessary to make the site function. These cookies do not collect any personal data.  

    View details
    Forget my settings Deleted!